Privatisering was- en kleedgebouwen gemeentelijke sportparken.
Bijlage no. If) Leeuwarden, 30 december 1987,
4
Aan de Gemeenteraad.
In het kader van de herwaardering 1987-1991 heeft U in Uw vergadering van
15 december 1986 besloten een onderzoek te laten instellen naar de mogelijkheden
van privatisering van onder meer de was- en kleedgebouwen op de gemeentelijke
sportparken. Daarbij zou bekeken moeten worden of en in hoeverre het mogelijk is
deze privatisering op soortgelijke wijze te laten plaatsvinden als bij buurt- en
wijkaccommodaties reeds is geschied. In afwachting van een nader onderzoek wer
den de mogelijke besparingen ter zake voorshands geraamd op f 100.000,
Uit het door ons ingestelde onderzoek blijkt, dat het zeer wel mogelijk is de
was- en kleedgebouwen op de gemeentelijke sportparken op soortgelijke wijze te
privatiseren als bij de wijk- en buurtaccommodaties heeft plaatsgevonden.
Dit betekent dat:
1. de gemeente eigenares blijft van de was- en kleedgebouwen en de kapitaal-
lasten alsmede de bekostiging van het onderhoud van deze gebouwen voor haar
rekening neemt;
2. de sportvereniging aan welke het beheer van de accommodatie wordt overgedra
gen zorg draagt voor:
a. het volledig schoonhouden van de was- en kleedgebouwen alsmede de direc
te omgeving daarvan;
b. de uitvoering van het onderhoud aan de was- en kleedgebouwen;
c. de rechtstreekse betaling van de kosten van water- en energieverbruik
aan de desbetreffende toeleveringsbedrijven.
Doordat de beherende sportverenigingen dienen zorg te dragen voor het
schoonhouden en het totale onderhoud van de was- en kleedgebouwen kan de
bemoeienis van de D.S.R. met het beheer van deze gebouwen aanmerkelijk worden
teruggebracht. Hierdoor kan het aantal formatieplaatsen bij de groenafdeling van
de D.S.R. met twee worden verminderd, hetgeen een besparing op de personeels
lasten oplevert van f 108.000,
Deze besparing kan zonder gedwongen ontslagen binnen de beleidsperiode 1987-1991
worden bereikt. Nog dit jaar zullen twee medewerkers van de groenafdeling de
dienst verlaten. De ontstane vacatures zullen bij overname van ons voorstel
slechts tijdelijk worden vervuld voor de periode tot 1 augustus 1989. Daarna
komen deze functies te vervallen en kan aan de opgelegde taakstelling worden
voldaan.
Ten opzichte van de bestaande situatie treden bij privatisering
overeenkomstig bovengenoemd model voor de verenigingen wijzigingen op ten aan
zien van de uitvoering van het onderhoud en de rechtstreekse betaling van de
kosten van water- en energieverbruik.
De verenigingen worden hierdoor echter niet voor hogere kosten geplaatst aange
zien de bekostiging van het onderhoud voor rekening van de gemeente blijft en de
vereniging ook in de bestaande situatie reeds de kosten van water- en energie
verbruik betaalt.
Door zowel het klein als het groot onderhoud door de beherende vereniging uit te
laten voeren wordt bereikt, dat de betrokkenheid van de vereniging bij het in
goede staat houden van het gebouw, wordt vergroot. Daarnaast kan dit leiden tot
een besparing op de onderhoudskosten door gebruik te maken van vrijwilligers,
kortingen te bedingen bij relaties en de mogelijkheid van aftrek van de BTW.