De Stichting Stadsvernieuwingskorporatie.
Adressante maakt melding van het feit dat eigenaren van beeldbepalende
panden niet alleen worden geïnformeerd over de Subsidieverordening
monumentenzorg maar tevens worden gewezen op de Rijksregeling voor de
verbetering van particuliere huurwoningen. Als dit gebeurt omdat deze
regeling gunstiger is, dan wel omdat op enig moment het budget voor
monumenten en beeldbepalende panden is uitgeput, dan heeft men daar
geen bezwaar tegen. Voorts wijst zij op een eerder door haar ingediend
verzoek om de Rijksregeling geldelijke steun verbetering particuliere
huurwoningen van toepassing te verklaren bij aankoop, verbetering en
verkoop van daarvoor in aanmerking komende panden via de SVK (zonder
een anti-speculatiebeding te stellen).
Tot slot gaat zij in op de in het Programma Stadsvernieuwing 19 8 8/1989
verwachte stabilisering van de vraag naar subsidies voor de verbetering
van monumenten.
Reactie^
De veronderstelling dat bij subsidiëring van restauratie/rehabilitatie
van beeldbepalende panden gewezen zou worden op de Rijksregeling voor
de verbetering van particuliere huurwoningen als deze voor de eigenaar
van het pand gunstiger is, is juist.
Zowel de mogelijkheden van subsidiëring van de verbetering van par
ticuliere (huur)woningen als van monumenten én beeldbepalende panden
worden binnen de grenzen die de desbetreffende regelingen stellen opti
maal toegepast.
Ten aanzien van de stabilisering van de vraag naar subsidies voor de
restauratie van woonhuismonumenten en beeldbepalende panden merken wij
op dat in het overzicht van activiteiten over 1987 (incl. een verge
lijking met 1986) geen verwachtingen voor 1988 zijn uitgesproken.
Niet-concrete plannen van particulieren, SVK of woningcorporaties
bieden daarvoor te weinig houvast, aangezien in de praktijk is gebleket
dat veel plannen verschoven worden of zelfs geheel niet doorgaan.
Wij achten het niet juist om in een overzicht als het bedoelde van te
onzekere prognoses uit te gaan.
Tenslotte wijzen wij erop dat bij de evaluatie van de Subsidieveror
dening particuliere woningverbetering onder meer zal worden ingegaan op
hoofdstuk 6 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing 1986 "onderdeel
aankoop particuliere woningen met het doel deze te verbeteren". In dit
kader zal tevens aan de orde komen de eventuele mogelijkheid en de con
dities waaronder de SVK bij dit onderdeel van de particuliere woning
verbetering kan worden ingeschakeld. Het streven is erop gericht de
bovengenoemde evaluatie in de eerste helft van 1988 af te ronden.
Wonen in de binnenstad (WB).
Adressante is van mening dat de restauratie van monumenten en beeld
bepalende panden gestimuleerd dient te worden en dat het jaarlijkse
budget van 1,2 miljoen gulden verhoogd moet worden.
Verwijzend naar het voorgestelde beleid in de Nota Bewonersparticipatie!
en Buurtbeheer stelt WB voor een overleg platform voor de verschillende
belangengroepen uit de binnenstad in te stellen.
- 3 -
Reac_tie.
Voor onze reactie inzake de toepassing van de Subsidieverordening voor
de monumentenzorg verwijzen wij naar het gestelde onder B. De stelpost
van 1,2 miljoen gulden per jaar tot 1995 is een raming gebaseerd op
een onderzoek naar de kwaliteit van de woonhuismonumenten en beeld
bepalende panden in de binnenstad. Wij zijn van mening dat het huidige
budget voldoende is om op de langere termijn de subsidie-aanvragen te
kunnen honoreren.
Ten aanzien van een in te stellen overlegplatform voor de binnenstad
merken wij op dat in de buurten waar het stadsvernieuwingsproces nage
noeg is afgerond, intensief overleg tussen de bij de stadsvernieuwing
betrokken partijen niet langer noodzakelijk is en de project- en con
tactgroepen worden opgeheven. Er blijven evenwel kleine zaken liggen en
nieuwe ontwikkelingen kunnen zich voordoen, zodat een zekere vorm van
overleg met de wijk gewenst lijkt.
In het kader van de vaststelling van de Nota Bewonersparticipatie en
Buurtbeheer zullen wij binnen afzienbare tijd hier nader op terugkomen.
Onderling Stadswijken Overleg.
Adressant is van mening dat de achterstand die is opgetreden in de
voortgang van diverse beleidsstudies op korte termijn ingehaald dient
te worden zodat een aanvang gemaakt kan worden met de uitvoering van
maatregelen.
De stelpost naoorlogse wijken, die voor 1988 verhoogd dient te worden
tot 1 miljoen gulden, mag niet worden aangewend voor het verkeersluw
maken van deze woonwijken.
Rea_ct_ije
Bij het opstellen van de Beleidsnota Stadsvernieuwing 1986 hebben wij
gemeend niet langer te kunnen wachten op een studie naar de aanpak na
oorlogse wijken. De reeds in gang gezette activiteiten vergden echter
meer inzet dan aanvankelijk was ingeschat, zodat ten opzichte van de
planning enige vertraging is opgetreden in de voortgang van diverse
beleidsstudies op het gebied van de stadsvernieuwing.
Ten einde op korte termijn tot een oplossing te komen, hebben wij
besloten om ten behoeve van het onderzoek naar de stadsvernieuwings-
problematiek in de naoorlogse wijken een extern onderzoek- en advies
bureau in te schakelen.
Op deze wijze verwachten wij nog in 1988 voorstellen aan U te kunnen
voorleggen over de aanpak van de desbetreffende problematiek.
Vooralsnog zijn wij van mening dat de in het Verdeelbesluit 1988 opge
nomen stelpost van f 800.000,voldoende is om in 1988 een aanvang te
maken met de aanpak van de problemen in de naoorlogse wijken.
Bij de aanwending van de stelpost wordt prioriteit gegeven aan de uit
voering van de stadsvernieuwingsmaatregelen in de Meenthe. Voorts zal
een deel van het beschikbare budget worden gebruikt om een aanvang te
maken met de uitvoering van de vermelde beleidsvoornemens in de Nota
Verkeersluwe Gebieden voor zover deze betrekking hebben op de na
oorlogse wijken. Een voorstel daartoe zal in de vergadering van
11 januari 1988 aan U worden voorgelegd. Naar onze mening maakt het
verkeersluw maken van de naoorlogse wijken deel uit van de verbetering
van de woonomgeving en is als zodanig een wezenlijk deel van de stads-
vernieuwingsaanpak in deze wijken. Bij het gebruik van de stelpost na-