SSvjl|
Preadvies bij de brief van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveilig
heid in Friesland.
Bijlage nr. 266. Leeuwarden, 15 september 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Op 7 maart 1988 heeft U de brief van het Regionaal Orgaan voor de
Verkeersveiligheid in Friesland (ROF) om preadvies in onze handen ge
steld.
In genoemde brief wijst het ROF op het belang van de verkeerseducatie in
de bestrijding van de verkeersonveiligheid.
Deze verkeerseducatie zal volgens het ROF het meeste effect sorteren
wanneer ze is ingebed in een door de gemeente op te stellen beleidsplan
verkeersveiligheid. Momenteel wordt door de Dienst Stadsontwikkeling een
eerste aanzet gegeven voor een dergelijk beleidsplan. In dit plan zal de
educatieve component via het onderwijs zeker een plaats dienen in te
nemen. Vooruitlopend op de concrete beleidsaanbevelingen, kan reeds nu
een stimulans gegeven worden aan deze educatie binnen de lesprogramma's
van het basis- en voortgezet onderwijs.
Bij het tot stand komen van het beleidsplan voor de verkeersveiligheid
kunnen bij de overige beleidsaanbevelingen adviezen worden gevraagd bij
onder meer het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid.
In bovenstaande brief wijst het ROF op de mogelijkheden die het
ROF en het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderwijsbegeleiding in de
toekomst aan scholen kunnen bieden, te wetens
1. doorlichting van schoolwerkplannen en methoden basisonderwijs;
2. introductie en gebruik van WN-leskisten "Doorgaand Verkeer" in de
brugklassen van het voortgezet onderwijs;
3. verdere uitwerking van de verkeerseducatieve begeleiding van de
spandoekactie "Wij gaan weer naar school";
4. de ontwikkeling en begeleiding verkeerscursus in de bovenbouw van
het voortgezet onderwijs, gericht op het behalen van het theorie
certificaat van het rijbewijs.
Wij delen de visie van het ROF dat verkeerseducatie van groot be
lang is in de bestrijding van de verkeersonveiligheid.
Immers, schoolkinderen in onze tijd worden op vrijwel ieder moment van
de dag geconfronteerd met een niet bepaald kindvriendelijk verkeer.
Verkeersonderwijs vereist specifieke werkvormen en maakt het ontwikkelen
van materialen gericht op het aanleren van verkeersgedrag en verkeers-
vaardigheden noodzakelijk.
Behalve de directe en individueel waarneembare verkeerssituaties is er
ook sprake van een "sociale verkeersomgeving" en een "maatschappelijke
werkelijkheid"
In de visie van veel scholen dient de verkeerseducatie te berusten
op de volgende uitgangspunten, zo blijkt uit de schoolwerkplanbeschrij-
vingï
1. De verkeerseducatie dient aan te sluiten bij de ervaringen van
leerlingen en hun ontwikkelingsniveau;
2. De verkeerseducatie moet systematisch, handelingsgericht en voor
leerlingen relevant zijn.
3. De verkeerseducatie moet praktisch toepasbaar zijn, waarbij zo
mogelijk verkeersopvoeding door ouders en school in eikaars ver
lengde liggen.