SSvjl| Preadvies bij de brief van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveilig heid in Friesland. Bijlage nr. 266. Leeuwarden, 15 september 1988. Aan de Gemeenteraad. Op 7 maart 1988 heeft U de brief van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Friesland (ROF) om preadvies in onze handen ge steld. In genoemde brief wijst het ROF op het belang van de verkeerseducatie in de bestrijding van de verkeersonveiligheid. Deze verkeerseducatie zal volgens het ROF het meeste effect sorteren wanneer ze is ingebed in een door de gemeente op te stellen beleidsplan verkeersveiligheid. Momenteel wordt door de Dienst Stadsontwikkeling een eerste aanzet gegeven voor een dergelijk beleidsplan. In dit plan zal de educatieve component via het onderwijs zeker een plaats dienen in te nemen. Vooruitlopend op de concrete beleidsaanbevelingen, kan reeds nu een stimulans gegeven worden aan deze educatie binnen de lesprogramma's van het basis- en voortgezet onderwijs. Bij het tot stand komen van het beleidsplan voor de verkeersveiligheid kunnen bij de overige beleidsaanbevelingen adviezen worden gevraagd bij onder meer het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid. In bovenstaande brief wijst het ROF op de mogelijkheden die het ROF en het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderwijsbegeleiding in de toekomst aan scholen kunnen bieden, te wetens 1. doorlichting van schoolwerkplannen en methoden basisonderwijs; 2. introductie en gebruik van WN-leskisten "Doorgaand Verkeer" in de brugklassen van het voortgezet onderwijs; 3. verdere uitwerking van de verkeerseducatieve begeleiding van de spandoekactie "Wij gaan weer naar school"; 4. de ontwikkeling en begeleiding verkeerscursus in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, gericht op het behalen van het theorie certificaat van het rijbewijs. Wij delen de visie van het ROF dat verkeerseducatie van groot be lang is in de bestrijding van de verkeersonveiligheid. Immers, schoolkinderen in onze tijd worden op vrijwel ieder moment van de dag geconfronteerd met een niet bepaald kindvriendelijk verkeer. Verkeersonderwijs vereist specifieke werkvormen en maakt het ontwikkelen van materialen gericht op het aanleren van verkeersgedrag en verkeers- vaardigheden noodzakelijk. Behalve de directe en individueel waarneembare verkeerssituaties is er ook sprake van een "sociale verkeersomgeving" en een "maatschappelijke werkelijkheid" In de visie van veel scholen dient de verkeerseducatie te berusten op de volgende uitgangspunten, zo blijkt uit de schoolwerkplanbeschrij- vingï 1. De verkeerseducatie dient aan te sluiten bij de ervaringen van leerlingen en hun ontwikkelingsniveau; 2. De verkeerseducatie moet systematisch, handelingsgericht en voor leerlingen relevant zijn. 3. De verkeerseducatie moet praktisch toepasbaar zijn, waarbij zo mogelijk verkeersopvoeding door ouders en school in eikaars ver lengde liggen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 242