Verkeerssituatie Egelantierstraat.
Bijlage nr. 268. Leeuwarden, 15 september 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Bij de vaststelling van het Verkeersstructuurplan op 29 en 30 mei
1978 hebt U besloten dat de Egelantierstraat slechts tijdelijk ook als
ontsluitingsweg voor Camminghaburen zou mogen functioneren. De duur van
deze functie diende afhankelijk te zijn van het tijdstip waarop de Ka-
naalweg als ontsluitingsweg voor Camminghaburen in gebruik kon worden
genomen. Bij de opening van de Anne Vondelingweg in november 1981 is dit
standpunt door ons college herhaald. In Uw vergadering van 11 januari
1982 hebt U zich hieraan geconformeerd.
De kwestie betreffende het al dan niet afsluiten van de Egelantier
straat voor autoverkeer van en naar Camminghaburen is in 1987 opnieuw
onderwerp van studie geweest en wel bij de analyse van het verkeersprog-
nosemodel voor 1995 (uitkomsten van de herberekening van het hoofdwe
gennet). Daarbij ging het om de vraag of in het kader van het gevoerde
verkeersbeleid, de eerdere besluiten over de Egelantierstraat in her
overweging genomen moesten worden op grond van de te verwachten
verkeersafwikkeling. In het kader van een oriënterende discussie inzake
de hiervoorbedoelde rapportage in de op 8 december 1987 gehouden verga
dering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisves
ting, is de kwestie Egelantierstraat aan de orde geweest. Gelet op de
aard van de discussie omtrent deze aangelegenheid heeft deze commissie
geen standpunten geformuleerd. Wel werd duidelijk dat definitieve be
sluitvorming over de Egelantierstraat op korte termijn zou moeten
plaatsvinden en dan in een ruimer kader. Voorts hebben wij tijdens de op
14 en 15 december 1987 gehouden algemene en financiële beschouwingen de
toezegging gedaan dat er een notitie zal worden opgesteld waarin de
voor- en nadelen van de verbinding via de tunnel tussen de Egelantier
straat en Camminghaburen worden weergegeven, in welk kader door ons
college een standpunt zou worden ingenomen. Bedoelde door de Dienst
Stadsontwikkeling opgestelde notitie, waarop nog nader zal worden inge
gaan, ligt voor U bij de stukken ter inzage. Omtrent de overige resulta
ten van de herberekening van het hoofdwegennet alsmede een aantal hierop
gebaseerde aanbevelingen, zullen wij U binnenkort een afzonderlijk voor
stel doen toekomen.
Ten einde inzicht te verkrijgen in de situatie welke zou ontstaan
wanneer Camminghaburen niet meer via de Egelantierstraat te bereiken zou
zijn, heeft de afdeling Verkeer van de D.S.O. tijdens reconstructiewerk
zaamheden aan de tunnel, onderzoek verricht naar de effecten van het
afsluiten van de tunnel op de verkeersstromen. Om een situatie te cre
ëren die veel gelijkenis vertoonde met de in 1978 gedachte verkeers-
structuur is de Esdoornstraat tijdens dat onderzoek afgesloten geweest
van de Kanaalweg. Tijdens het onderzoek was Camminghaburen dus enerzijds
ontsloten via de Camminghaburg, Anne Vondelingweg en Groningerstraatweg
en anderzijds via de Kanaalweg. De resultaten van dit onderzoek, waarin