Verkeerssituatie Egelantierstraat. Bijlage nr. 268. Leeuwarden, 15 september 1988. Aan de Gemeenteraad. Bij de vaststelling van het Verkeersstructuurplan op 29 en 30 mei 1978 hebt U besloten dat de Egelantierstraat slechts tijdelijk ook als ontsluitingsweg voor Camminghaburen zou mogen functioneren. De duur van deze functie diende afhankelijk te zijn van het tijdstip waarop de Ka- naalweg als ontsluitingsweg voor Camminghaburen in gebruik kon worden genomen. Bij de opening van de Anne Vondelingweg in november 1981 is dit standpunt door ons college herhaald. In Uw vergadering van 11 januari 1982 hebt U zich hieraan geconformeerd. De kwestie betreffende het al dan niet afsluiten van de Egelantier straat voor autoverkeer van en naar Camminghaburen is in 1987 opnieuw onderwerp van studie geweest en wel bij de analyse van het verkeersprog- nosemodel voor 1995 (uitkomsten van de herberekening van het hoofdwe gennet). Daarbij ging het om de vraag of in het kader van het gevoerde verkeersbeleid, de eerdere besluiten over de Egelantierstraat in her overweging genomen moesten worden op grond van de te verwachten verkeersafwikkeling. In het kader van een oriënterende discussie inzake de hiervoorbedoelde rapportage in de op 8 december 1987 gehouden verga dering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisves ting, is de kwestie Egelantierstraat aan de orde geweest. Gelet op de aard van de discussie omtrent deze aangelegenheid heeft deze commissie geen standpunten geformuleerd. Wel werd duidelijk dat definitieve be sluitvorming over de Egelantierstraat op korte termijn zou moeten plaatsvinden en dan in een ruimer kader. Voorts hebben wij tijdens de op 14 en 15 december 1987 gehouden algemene en financiële beschouwingen de toezegging gedaan dat er een notitie zal worden opgesteld waarin de voor- en nadelen van de verbinding via de tunnel tussen de Egelantier straat en Camminghaburen worden weergegeven, in welk kader door ons college een standpunt zou worden ingenomen. Bedoelde door de Dienst Stadsontwikkeling opgestelde notitie, waarop nog nader zal worden inge gaan, ligt voor U bij de stukken ter inzage. Omtrent de overige resulta ten van de herberekening van het hoofdwegennet alsmede een aantal hierop gebaseerde aanbevelingen, zullen wij U binnenkort een afzonderlijk voor stel doen toekomen. Ten einde inzicht te verkrijgen in de situatie welke zou ontstaan wanneer Camminghaburen niet meer via de Egelantierstraat te bereiken zou zijn, heeft de afdeling Verkeer van de D.S.O. tijdens reconstructiewerk zaamheden aan de tunnel, onderzoek verricht naar de effecten van het afsluiten van de tunnel op de verkeersstromen. Om een situatie te cre ëren die veel gelijkenis vertoonde met de in 1978 gedachte verkeers- structuur is de Esdoornstraat tijdens dat onderzoek afgesloten geweest van de Kanaalweg. Tijdens het onderzoek was Camminghaburen dus enerzijds ontsloten via de Camminghaburg, Anne Vondelingweg en Groningerstraatweg en anderzijds via de Kanaalweg. De resultaten van dit onderzoek, waarin

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 245