2 een beeld wordt gegeven van de verschuivingen van de verkeersstromen, zijn vermeld in een bij genoemde notitie behorende bijlage. Begin 1988 heeft er overleg plaatsgevonden tussen de beide meest betrokken wijkverenigingennamelijk de Wijkvereniging Camminghaburen- Noord en het Wijkkomité Schieringen ten einde een oplossing te vinden voor de verkeersproblemen in de Egelantierstraat en de ontsluiting van Camminghaburen, die voor beide wijken acceptabel zou zijn. Ondanks ogen schijnlijk tegengestelde belangen - aldus de beide wijkverenigingen in hun brief van 11 februari 1988 - is men erin geslaagd tot een compromis te komen. Men dringt erop aan de desbetreffende voorstellen als uit gangspunt te nemen bij het uiteindelijk te nemen besluit. Genoemde brief met bijlagen ligt eveneens voor U bij de stukken ter inzage. De voorstellen van de beide wijkverenigingen luiden als volgt: 1. De Egelantierstraat (het gedeelte tussen de Archipelweg en de Schieringerweg) dient opnieuw ingericht te worden en wel als een straat met een 30 km-limiet. Weggebruikers moeten gedwongen worden hun snelheid aan te passen. Hierbij wordt gedacht aan verkeerstech nische ingrepen zoals korte rechtstanden, krappe bogen, drempels e.d. Ter vermindering van de geluidsoverlast op de flatwoningen is het mogelijk ter hoogte van de flat de verharding uit te voeren in asfalt en de weg in beperkte mate te verleggen richting openbaar groen. Overwogen dient te worden aparte voorzieningen voor fietsers te realiseren. 2. Verbetering van de Kanaalweg, waarbij gedacht wordt aan de volgende maatregelen: a. verkeerslichten bij de aansluiting van de Kanaalweg op de Frank- linstraat; b. (betere) wegmarkering; c. betere verlichting; d. vrijliggende fietspaden. 3. Afsluiting van de Esdoornstraat ter hoogte van de aansluiting met de Kanaalweg. 4. Verbetering van de verkeersafwikkeling op het Vrijheidsplein. 5. Onderzoek naar de mogelijkheid en wenselijkheid om de verkeersaf wikkeling naar het sportcomplex Kalverdijkje te doen plaatsvinden via de Anne Vondelingweg en/of de GroningerstraatwegVoor de hand liggende suggesties hierbij zijn: a. aanpassing van het Kalverdijkje (vanaf de Groningerstraatweg voor het autoverkeer; b. het realiseren van op- en afritten bij de Anne Vondelingweg. De uitvoeringsvolgorde (volgens beide wijkverenigingen) zou als volgt moeten zijn: a. de voorstellen 1, 2 en 3 dienen gelijktijdig en wel dit jaar (1988) gerealiseerd te worden; b. capaciteitsverhoging Vrijheidsplein en c. afwikkeling verkeer sportcomplex Kalverdijkje. Omtrent deze voorstellen hebben wij het advies ingewonnen van de D.S.O., hetgeen heeft geresulteerd in de hiervoor reeds genoemde noti tie. De opbouw van deze notitie is als volgt. Na een korte inleiding wordt achtereenvolgens ingegaan op de standpuntbepaling (tot voor kort) van de meest betrokken wijken, reacties van de bevolking (het dossier met bedoelde brieven met de antwoorden daarop van ons college - waaron der enkele brieven die in handen zijn gesteld van ons college om pread vies - ligt voor U bij de stukken ter inzage), beleidsuitgangspunten, de voor- en nadelen van het niet afsluiten van de Egelantierstraat voor het 3 autoverkeer van/naar Camminghaburen en de verdere ontwikkelingen. Het volgende hoofdstuk bevat een reactie van de D.S.O. op de gedane voor stellen, waarna in het laatste hoofdstuk wordt ingegaan op de uitvoe ring svolgorde Nu de beide wijkverenigingen het met elkaar eens zijn (welk compro mis door ons in grote lijnen kan worden onderschreven) bestaat er in het algemeen uit verkeersoverwegingen geen reden meer om de Egelantierstraat alleen een ontsluitingsfunctie te geven voor Heechterp/Schieringen. Een en ander betekent dat - in afwijking van de in 1978 gedachte verkeers- structuur - de Egelantierstraat in de toekomst ook een beperkte functie kan hebben als ontsluitingsweg voor Camminghaburen. Er dient dan wel voor zorg te worden gedragen dat het gebied Schil-Oost niet belast blijft worden met doorgaand verkeer, hetgeen betekent dat het kruispunt Archipelweg-Egelantierstraat in de toekomst gereconstrueerd zal moeten worden (en van verkeerslichten zal moeten worden voorzien) overeenkom stig hetgeen hieromtrent in de notitie is aangegeven (voor de vormgeving van de eindfase kiezen voor het principe van figuur 3, gewone kruising met "rechtdoor verboden" op de Egelantierstraat en de Coopmansstraat) Ook de overige in de notitie opgenomen aanbevelingen, die respectieve lijk betrekking hebben op de voorstellen van de wijkverenigingen, worden door ons onderschreven. Een overzicht van de aanbevelingen en de eventu eel hieruit voortvloeiende maatregelen zijn vermeld op blz. 1 van de notitie. Een en ander houdt - naast bedoelde reconstructie - globaal het volgende in. De Egelantierstraat krijgt een beperkte ontsluitingsfunctie voor Camminghaburen. Ten einde deze beperkte functie zichtbaar te maken, zullen in de Egelantierstraat enkele verkeersremmende voorzieningen moeten worden getroffen. Aangezien het hier niet een verblijfsgebied betreft, kan niet worden overgegaan tot het instellen van een 30 km- zone. Op termijn zullen verkeerslichten worden geplaatst bij de kruising Franklinstraat/Kanaalweg. Op de Kanaalweg zullen voorts enkele voorzie ningen worden getroffen (parkeerbroodjesbochtschilden e.d.). De door de beide wijkverenigingen gewenste fietsvoorziening kan op korte termijn worden gerealiseerd in de vorm van een fietspad achter de flats aan de Vuurdoornstraat. De Esdoornstraat zal van de Kanaalweg worden afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer (behalve voor busverkeer). De recon structie van het Vrijheidsplein zal voorshands moeten worden afgewacht. Voor het sportcomplex Kalverdijkje wordt niet een aparte aansluiting gemaakt op het hoofdwegennet. De eerste fase omvat de volgende werkzaamheden: a. verkeersremmers Egelantierstraat; b. idem bij tunnel; c. bebakening Kanaalweg; d. fietspad Vuurdoornstraat en e. afsluiting Esdoornstraat. Voor de uitvoering van de eerste fase is een krediet benodigd van in totaal 765.000,--. In Uw vergadering van 5 september 1988 (bijlage nr. 252) hebt U hiervoor reeds een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van 61.200,--. Wij stellen U thans dan ook voor het resterende krediet ad 703.800,-- beschikbaar te stellen en ons college te machtigen tot daadwerkelijke uitvoering van het werk en tot besteding (in gedeelten) van het krediet over te gaan, nadat de uitgewerkte plannen om advies zijn voorgelegd aan de Commissie voor Openbare Werken en Milieu. Volledigheidshalve merken wij hierbij op dat indien tussen ons college en de commissie verschillen van inzicht zouden ontstaan omtrent de uitvoeringsplannen, wij de desbe-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 246