2
een beeld wordt gegeven van de verschuivingen van de verkeersstromen,
zijn vermeld in een bij genoemde notitie behorende bijlage.
Begin 1988 heeft er overleg plaatsgevonden tussen de beide meest
betrokken wijkverenigingennamelijk de Wijkvereniging Camminghaburen-
Noord en het Wijkkomité Schieringen ten einde een oplossing te vinden
voor de verkeersproblemen in de Egelantierstraat en de ontsluiting van
Camminghaburen, die voor beide wijken acceptabel zou zijn. Ondanks ogen
schijnlijk tegengestelde belangen - aldus de beide wijkverenigingen in
hun brief van 11 februari 1988 - is men erin geslaagd tot een compromis
te komen. Men dringt erop aan de desbetreffende voorstellen als uit
gangspunt te nemen bij het uiteindelijk te nemen besluit. Genoemde brief
met bijlagen ligt eveneens voor U bij de stukken ter inzage.
De voorstellen van de beide wijkverenigingen luiden als volgt:
1. De Egelantierstraat (het gedeelte tussen de Archipelweg en de
Schieringerweg) dient opnieuw ingericht te worden en wel als een
straat met een 30 km-limiet. Weggebruikers moeten gedwongen worden
hun snelheid aan te passen. Hierbij wordt gedacht aan verkeerstech
nische ingrepen zoals korte rechtstanden, krappe bogen, drempels
e.d.
Ter vermindering van de geluidsoverlast op de flatwoningen is het
mogelijk ter hoogte van de flat de verharding uit te voeren in
asfalt en de weg in beperkte mate te verleggen richting openbaar
groen. Overwogen dient te worden aparte voorzieningen voor fietsers
te realiseren.
2. Verbetering van de Kanaalweg, waarbij gedacht wordt aan de volgende
maatregelen:
a. verkeerslichten bij de aansluiting van de Kanaalweg op de Frank-
linstraat;
b. (betere) wegmarkering;
c. betere verlichting;
d. vrijliggende fietspaden.
3. Afsluiting van de Esdoornstraat ter hoogte van de aansluiting met
de Kanaalweg.
4. Verbetering van de verkeersafwikkeling op het Vrijheidsplein.
5. Onderzoek naar de mogelijkheid en wenselijkheid om de verkeersaf
wikkeling naar het sportcomplex Kalverdijkje te doen plaatsvinden
via de Anne Vondelingweg en/of de GroningerstraatwegVoor de hand
liggende suggesties hierbij zijn:
a. aanpassing van het Kalverdijkje (vanaf de Groningerstraatweg
voor het autoverkeer;
b. het realiseren van op- en afritten bij de Anne Vondelingweg.
De uitvoeringsvolgorde (volgens beide wijkverenigingen) zou als
volgt moeten zijn:
a. de voorstellen 1, 2 en 3 dienen gelijktijdig en wel dit jaar (1988)
gerealiseerd te worden;
b. capaciteitsverhoging Vrijheidsplein en
c. afwikkeling verkeer sportcomplex Kalverdijkje.
Omtrent deze voorstellen hebben wij het advies ingewonnen van de
D.S.O., hetgeen heeft geresulteerd in de hiervoor reeds genoemde noti
tie. De opbouw van deze notitie is als volgt. Na een korte inleiding
wordt achtereenvolgens ingegaan op de standpuntbepaling (tot voor kort)
van de meest betrokken wijken, reacties van de bevolking (het dossier
met bedoelde brieven met de antwoorden daarop van ons college - waaron
der enkele brieven die in handen zijn gesteld van ons college om pread
vies - ligt voor U bij de stukken ter inzage), beleidsuitgangspunten, de
voor- en nadelen van het niet afsluiten van de Egelantierstraat voor het
3
autoverkeer van/naar Camminghaburen en de verdere ontwikkelingen. Het
volgende hoofdstuk bevat een reactie van de D.S.O. op de gedane voor
stellen, waarna in het laatste hoofdstuk wordt ingegaan op de uitvoe
ring svolgorde
Nu de beide wijkverenigingen het met elkaar eens zijn (welk compro
mis door ons in grote lijnen kan worden onderschreven) bestaat er in het
algemeen uit verkeersoverwegingen geen reden meer om de Egelantierstraat
alleen een ontsluitingsfunctie te geven voor Heechterp/Schieringen. Een
en ander betekent dat - in afwijking van de in 1978 gedachte verkeers-
structuur - de Egelantierstraat in de toekomst ook een beperkte functie
kan hebben als ontsluitingsweg voor Camminghaburen. Er dient dan wel
voor zorg te worden gedragen dat het gebied Schil-Oost niet belast
blijft worden met doorgaand verkeer, hetgeen betekent dat het kruispunt
Archipelweg-Egelantierstraat in de toekomst gereconstrueerd zal moeten
worden (en van verkeerslichten zal moeten worden voorzien) overeenkom
stig hetgeen hieromtrent in de notitie is aangegeven (voor de vormgeving
van de eindfase kiezen voor het principe van figuur 3, gewone kruising
met "rechtdoor verboden" op de Egelantierstraat en de Coopmansstraat)
Ook de overige in de notitie opgenomen aanbevelingen, die respectieve
lijk betrekking hebben op de voorstellen van de wijkverenigingen, worden
door ons onderschreven. Een overzicht van de aanbevelingen en de eventu
eel hieruit voortvloeiende maatregelen zijn vermeld op blz. 1 van de
notitie. Een en ander houdt - naast bedoelde reconstructie - globaal het
volgende in.
De Egelantierstraat krijgt een beperkte ontsluitingsfunctie voor
Camminghaburen. Ten einde deze beperkte functie zichtbaar te maken,
zullen in de Egelantierstraat enkele verkeersremmende voorzieningen
moeten worden getroffen. Aangezien het hier niet een verblijfsgebied
betreft, kan niet worden overgegaan tot het instellen van een 30 km-
zone. Op termijn zullen verkeerslichten worden geplaatst bij de kruising
Franklinstraat/Kanaalweg. Op de Kanaalweg zullen voorts enkele voorzie
ningen worden getroffen (parkeerbroodjesbochtschilden e.d.). De door
de beide wijkverenigingen gewenste fietsvoorziening kan op korte termijn
worden gerealiseerd in de vorm van een fietspad achter de flats aan de
Vuurdoornstraat. De Esdoornstraat zal van de Kanaalweg worden afgesloten
voor het gemotoriseerd verkeer (behalve voor busverkeer). De recon
structie van het Vrijheidsplein zal voorshands moeten worden afgewacht.
Voor het sportcomplex Kalverdijkje wordt niet een aparte aansluiting
gemaakt op het hoofdwegennet.
De eerste fase omvat de volgende werkzaamheden:
a. verkeersremmers Egelantierstraat;
b. idem bij tunnel;
c. bebakening Kanaalweg;
d. fietspad Vuurdoornstraat en
e. afsluiting Esdoornstraat.
Voor de uitvoering van de eerste fase is een krediet benodigd van in
totaal 765.000,--. In Uw vergadering van 5 september 1988 (bijlage
nr. 252) hebt U hiervoor reeds een voorbereidingskrediet beschikbaar
gesteld van 61.200,--.
Wij stellen U thans dan ook voor het resterende krediet ad 703.800,--
beschikbaar te stellen en ons college te machtigen tot daadwerkelijke
uitvoering van het werk en tot besteding (in gedeelten) van het krediet
over te gaan, nadat de uitgewerkte plannen om advies zijn voorgelegd aan
de Commissie voor Openbare Werken en Milieu. Volledigheidshalve merken
wij hierbij op dat indien tussen ons college en de commissie verschillen
van inzicht zouden ontstaan omtrent de uitvoeringsplannen, wij de desbe-