4 en regionale niveaus plaatsvindt, bemoeilijkt een en ander, zoals ook in de concept-nota over de Volwasseneneducatie is opgemerkt. Met betrekking tot de positie van het Fries merken wij het volgende op. Een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de Eduka- tieve Wurkpleats Frysl&n (EWF) en de AFUK heeft voorstellen ontwik keld over de wijze waarop het Fries een plaats binnen de basisedu catie kan krijgen. Een van de voorstellen betreft het aanstellen van een part-time medewerker bij de EWF, belast met het uitwerken van voorstellen over de invoering van het Fries in de basiseduca tie. Over deze voorstellen is nog geen besluit genomen. Wij stellen U voor deze besluitvorming af te wachten en hierop in het kader van het jaarprogramma 1990 terug te komen. Op bladzijde 15 van het jaarprogramma wordt ingegaan op het aanbod aan specifieke groepen. Nadere informatie heeft tot de conclusie geleid dat waar wordt gesproken van verstandelijk gehandicapten, het gaat om de groep verstandelijk gehandicapten die thans deel neemt aan het programma basiseducatie. Deze groep heeft binnen de basiseducatie geringe perspectieven; nagegaan wordt of deze groep op andere wijze opgevangen kan worden. Ten slotte merken wij over de deskundigheidsbevordering het volgen de op. Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen onderlinge (interne) deskundigheidsbevordering waarbij gebruik gemaakt wordt van binnen de teams aanwezige deskundigheid en externe deskundig heidsbevordering. Wat betreft de externe deskundigheidsbevordering kan o.a. een beroep gedaan worden op het Educatief Centrum Noord. In de concept-nota over de Volwasseneneducatie is uitgebreid inge gaan op de problemen m.b.t. de ondersteuning van de volwassenenedu catie. Provinciale Staten van Friesland hebben besloten tot de vorming van een organisatie voor de ondersteuning, waarvan dan o.a. het Educatief Centrum Noord deel uit zou maken. Overigens is het niet onmogelijk dat als gevolg van de invoering van de IKVE dit besluit herzien zal moeten worden. 5Conclusies In de komende jaren zal het Educatief Beraad mede als gevolg van het teruglopen van de financiële middelen voor ingrijpende beslis singen staan. In het jaarprogramma 1989 wordt hierop al ingegaan. Het probleem doet zich daarbij voor dat beslissingen moeten worden genomen zonder dat al voldoende kan worden voorzien tot welke con sequenties dergelijke beslissingen kunnen leiden. In dit verband betreuren wij het dat nog niet kan worden beschikt over een globale evaluatie van het jaarprogramma 1987. Beoordeling van het ontwerp-programma heeft dan ook op hoofdlijnen plaatsgevon den. Een en ander geldt eveneens voor de concept-begroting, die overigens nog dient te worden aangepast aan de definitieve rijks bijdrage. Ook hier heeft beoordeling op hoofdlijnen plaatsgevonden, aangezien nog geen definitieve afrekening over 1987 beschikbaar was Gelet op een en ander zijn wij van mening dat het thans voorliggen de ontwerp-programma aan de daaraan te stellen eisen voldoet. 5 Onder de mededeling dat de Commissie voor het Onderwijs in haar vergadering van 14 september 1988 U heeft geadviseerd daarmee in te stemmen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het bijge voegde ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, ir. G.A. Kessler loco-Burgemeester. drs. A.J. Mewe loco-Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 269