gehouden te worden met een jaarlijkse kostenpost van f 3000,-- (1 keer per jaar extra maaien) Ad D - Voorlichting De te nemen maatregelen zullen naar onze mening ondersteund moeten wor den door een aansprekende voorlichtingscampagne. Naast het bekend maken van de te nemen maatregelen zal de voorlichting zich vooral ook moeten richten op het bewerkstelligen van de gewenste mentaliteitsverandering bij de hondebezitterMet betrekking tot de vormgeving van de voorlich tingscampagne hebben wij het reclamebureau RUN gevraagd - ter oriënte ring - een mogelijk opzet aan ons voor te leggen. Dit heeft geresulteerd in een globaal voorlichtingsplan dat voor u ter inzage is gelegd Qua aanpak van de campagne wordt door het voornoemde reclamebureau aan bevolen te kiezen voor een zogenoemde "vliegwiel-benadering" waarbij in een relatief korte periode zeer nadrukkelijk aandacht aan de betreffen de problematiek wordt besteed en vervolgens regelmatig maar minder in tensief door middel van nieuwe uitingen steeds weer op het bestaan van de problematiek wordt gewezen. In deze gedachtengang wordt de campagne gestart met een aktieweek waarin diverse aktiviteiten worden ontplooid. Voorts wordt voorgesteld bij het uitdragen van de boodschap gebruik te maken van illustraties die de indruk wekken door kinderen te zijn ge maakt waarbij de volgende slogan wordt gehanteerd: "hondepoep, daar trappen we niet meer in". We kunnen ons op hoofdlijnen verenigen met het opgestelde voorlichtingsplan en stellen u voor de verschillende on derdelen van het plan nader te laten uitwerken. We hebben reeds op dracht gegeven tot het treffen van voorbereidingen ten behoeve van vo renbedoelde aktieweek die staat gepland voor november 1988. Op de hier aan verbonden financiële consequenties gaan wij in het vervolg van deze raadsbrief nog nader in. VI. De bovenomschreven maatregelen kunnen als volgt worden samengevat: 1. Doorvoeren van de volgende A.P.V.-wijzigingen - de thans bestaande uitzonderingen op het aanlijngebod laten verval len aanscherping van de formulering met betrekking tot het verbod op de verontreiniging door hondenuitwerpselen zodaning dat een bredere ba sis voor strafbaarstelling ontstaat. Uitsluiting van strafbaarheid als de uitwerpselen onmiddellijk door de hondebezitter zelf worden opgeruimd 2. Het uitbreiden van het controle-apparaat met betrekking tot het gedrag van hondebezitters door een intensivering van de controlerende taak van de Reinigingpolitie en het incidenteel opzetten van controle-akties door de reguliere politie. 3. Het aanwijzen van hondenuitlaatplaatsen 4. Invoering hondepenningsysteem 5. Voorlichtingscampagne. Voor de tijdsplanning met betrekking tot de uitvoering van deze maatre gelen wordt verwezen naar het bij de ter inzage gelegde stukken gevoeg de aktieplan. Met betrekking tot de financiële consequenties van de bovenstaande maatregelen merken wij het volgende op. In verband met de voorgenomen vermindering van de formatiesterkte van de Reinigingspolitie per 1 januari 1989 is met ingang van dat jaar een besparing geraamd van f 55.000,Aan het niet doorvoeren van deze per soneelsvermindering is derhalve een strukturele financiële tegenvaller van f 55.000,verbonden. Wat de dekking van deze kostenpost betreft is het van belang, dat u in het kader van de vaststelling van de tarieven voor de hondebelasting voor de periode 1987-1991 hebt besloten de uit deze tarieven voortvloei ende meeropbrengsten te reserveren voor te nemen maatregelen gericht op het beperken van de hondenoverlast en het bevorderen van de controle op de handhaving van de belastingplicht voor hondeneigenaren. Dit laat ove rigens onverlet dat wij van mening zijn dat inkomsten uit de hondebelas ting ten principale als algemeen dekkingsmiddel beschouwd moeten wor den. In het huidige beleidsplan is rekening gehouden met een jaarlijkse reservering van f 90.000,-- ten behoeve van maatregelen ter bestrijding van hondenoverlast. De bovengenoemde tegenvaller van f 55.000, kan (optredend m.i.v. 1989) jaarlijks ten laste van deze post worden ge bracht. Voor 1988 dient rekening gehouden te worden met de uitvoering van een grootschalige controle op het hondenbestand, waarvoor u in uw vergadering van 15 februari 1988 een krediet van f 34.500,-- ter be schikking hebt gesteld. Dit betekent dat voor 1988 een budgettaire ruim te resteert van f 55.500,In verband met de aanwijzing van hondenuit laatplaatsen en de "verboden" straten voor honden waarvan de kosten in totaal circa f 15.000,-- bedragen is voor 1988 een bedrag van f 40.500,- - beschikbaar voor een voorlichtingscampagne. Het ligt in het voornemen aan de in 1988 op te zetten voorlichtingsaktiviteiten in 1989 een follow-up te geven. Van het eerder genoemde budget van f 90.000,-- is hiervoor een bedrag beschikbaar van f 32.000 (f 90.000,minus dekking kosten reinigingscontroleur ad f 55.000,-- en minus onderhoudskosten hondenuitlaatplaatsen ad f 3.000,-- per jaar). Het één en ander houdt in dat voor de uitvoering van de door ons voorge stane maatregelen een krediet van f 55.500,benodigd is voor 1 988 en van f 35.000,-- (voorlichting en onderhoud hondenuitlaatplaatsen) voor 1989. Tevens dient m.i.v. 1989 de jaarlijkse reservering ten behoeve van maatregelen tegen hondenoverlast ad. f 90.000,-- met f 55.000,-- te worden verminderd ter dekking van de jaarlijkse kosten verbonden aan het handhaven van de tweede reinigingscontroleur. De overige struk turele kosten bestaan uit de eerder genoemde onderhoudskosten ad. f 3.000,-- per jaar met betrekking tot de hondenuitlaatplaatsen. De Commissie voor Algemene Zaken heeft in een tweetal vergaderingen over onze voorstellen beraadslaagd en adviseert u met ons voorstel in te stemmen. Onder verwijzing naar de ter inzage liggende stukken stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig de bijgevoegde ontwerp-besluiten Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden ir. G.A. Kessler, Loco-Burgemeester, drs. A.J. Mewe, Loco-Sekretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 276