gehouden te worden met een jaarlijkse kostenpost van f 3000,-- (1 keer
per jaar extra maaien)
Ad D - Voorlichting
De te nemen maatregelen zullen naar onze mening ondersteund moeten wor
den door een aansprekende voorlichtingscampagne. Naast het bekend maken
van de te nemen maatregelen zal de voorlichting zich vooral ook moeten
richten op het bewerkstelligen van de gewenste mentaliteitsverandering
bij de hondebezitterMet betrekking tot de vormgeving van de voorlich
tingscampagne hebben wij het reclamebureau RUN gevraagd - ter oriënte
ring - een mogelijk opzet aan ons voor te leggen. Dit heeft
geresulteerd in een globaal voorlichtingsplan dat voor u ter inzage is
gelegd
Qua aanpak van de campagne wordt door het voornoemde reclamebureau aan
bevolen te kiezen voor een zogenoemde "vliegwiel-benadering" waarbij in
een relatief korte periode zeer nadrukkelijk aandacht aan de betreffen
de problematiek wordt besteed en vervolgens regelmatig maar minder in
tensief door middel van nieuwe uitingen steeds weer op het bestaan van
de problematiek wordt gewezen. In deze gedachtengang wordt de campagne
gestart met een aktieweek waarin diverse aktiviteiten worden ontplooid.
Voorts wordt voorgesteld bij het uitdragen van de boodschap gebruik te
maken van illustraties die de indruk wekken door kinderen te zijn ge
maakt waarbij de volgende slogan wordt gehanteerd: "hondepoep, daar
trappen we niet meer in". We kunnen ons op hoofdlijnen verenigen met
het opgestelde voorlichtingsplan en stellen u voor de verschillende on
derdelen van het plan nader te laten uitwerken. We hebben reeds op
dracht gegeven tot het treffen van voorbereidingen ten behoeve van vo
renbedoelde aktieweek die staat gepland voor november 1988. Op de hier
aan verbonden financiële consequenties gaan wij in het vervolg van deze
raadsbrief nog nader in.
VI. De bovenomschreven maatregelen kunnen als volgt worden samengevat:
1. Doorvoeren van de volgende A.P.V.-wijzigingen
- de thans bestaande uitzonderingen op het aanlijngebod laten verval
len
aanscherping van de formulering met betrekking tot het verbod op de
verontreiniging door hondenuitwerpselen zodaning dat een bredere ba
sis voor strafbaarstelling ontstaat. Uitsluiting van strafbaarheid
als de uitwerpselen onmiddellijk door de hondebezitter zelf worden
opgeruimd
2. Het uitbreiden van het controle-apparaat met betrekking tot het gedrag
van hondebezitters door een intensivering van de controlerende taak van
de Reinigingpolitie en het incidenteel opzetten van controle-akties
door de reguliere politie.
3. Het aanwijzen van hondenuitlaatplaatsen
4. Invoering hondepenningsysteem
5. Voorlichtingscampagne.
Voor de tijdsplanning met betrekking tot de uitvoering van deze maatre
gelen wordt verwezen naar het bij de ter inzage gelegde stukken gevoeg
de aktieplan.
Met betrekking tot de financiële consequenties van de bovenstaande
maatregelen merken wij het volgende op.
In verband met de voorgenomen vermindering van de formatiesterkte van
de Reinigingspolitie per 1 januari 1989 is met ingang van dat jaar een
besparing geraamd van f 55.000,Aan het niet doorvoeren van deze per
soneelsvermindering is derhalve een strukturele financiële tegenvaller
van f 55.000,verbonden.
Wat de dekking van deze kostenpost betreft is het van belang, dat u in
het kader van de vaststelling van de tarieven voor de hondebelasting
voor de periode 1987-1991 hebt besloten de uit deze tarieven voortvloei
ende meeropbrengsten te reserveren voor te nemen maatregelen gericht op
het beperken van de hondenoverlast en het bevorderen van de controle op
de handhaving van de belastingplicht voor hondeneigenaren. Dit laat ove
rigens onverlet dat wij van mening zijn dat inkomsten uit de hondebelas
ting ten principale als algemeen dekkingsmiddel beschouwd moeten wor
den. In het huidige beleidsplan is rekening gehouden met een jaarlijkse
reservering van f 90.000,-- ten behoeve van maatregelen ter bestrijding
van hondenoverlast. De bovengenoemde tegenvaller van f 55.000, kan
(optredend m.i.v. 1989) jaarlijks ten laste van deze post worden ge
bracht. Voor 1988 dient rekening gehouden te worden met de uitvoering
van een grootschalige controle op het hondenbestand, waarvoor u in uw
vergadering van 15 februari 1988 een krediet van f 34.500,-- ter be
schikking hebt gesteld. Dit betekent dat voor 1988 een budgettaire ruim
te resteert van f 55.500,In verband met de aanwijzing van hondenuit
laatplaatsen en de "verboden" straten voor honden waarvan de kosten in
totaal circa f 15.000,-- bedragen is voor 1988 een bedrag van f 40.500,-
- beschikbaar voor een voorlichtingscampagne. Het ligt in het
voornemen aan de in 1988 op te zetten voorlichtingsaktiviteiten in 1989
een follow-up te geven. Van het eerder genoemde budget van f 90.000,--
is hiervoor een bedrag beschikbaar van f 32.000 (f 90.000,minus
dekking kosten reinigingscontroleur ad f 55.000,-- en minus
onderhoudskosten hondenuitlaatplaatsen ad f 3.000,-- per jaar).
Het één en ander houdt in dat voor de uitvoering van de door ons voorge
stane maatregelen een krediet van f 55.500,benodigd is voor 1 988 en
van f 35.000,-- (voorlichting en onderhoud hondenuitlaatplaatsen) voor
1989. Tevens dient m.i.v. 1989 de jaarlijkse reservering ten behoeve
van maatregelen tegen hondenoverlast ad. f 90.000,-- met f 55.000,-- te
worden verminderd ter dekking van de jaarlijkse kosten verbonden aan
het handhaven van de tweede reinigingscontroleur. De overige struk
turele kosten bestaan uit de eerder genoemde onderhoudskosten ad.
f 3.000,-- per jaar met betrekking tot de hondenuitlaatplaatsen.
De Commissie voor Algemene Zaken heeft in een tweetal vergaderingen
over onze voorstellen beraadslaagd en adviseert u met ons voorstel in
te stemmen.
Onder verwijzing naar de ter inzage liggende stukken stellen wij u voor
te besluiten overeenkomstig de bijgevoegde ontwerp-besluiten
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
ir. G.A. Kessler, Loco-Burgemeester,
drs. A.J. Mewe, Loco-Sekretaris