2. Een voor de grofvuil-inzameling uitgerust voertuig blijkt bij nader inzien
permanent voor deze aktiviteit beschikbaar te moeten blijven zodat dit
voertuig niet kan worden ingezet voor de winterdienst.
3. Volgens de oorspronkelijke planning zou de aanschaf van de zesde opzetstrooi-
er in 1990 samenvallen met de vervanging van een kolkenzuigerwaarbij het
onderstel van het vervangende exemplaar vervolgens gebruikt zou kunnen wor
den als onderbouw voor deze opzetstrooierNiet alleen de bovenvermelde
noodzakelijke vervroegde aanschaf van de zesde opzetstrooier maar ook het
binnen de Dienst aanwezige voornemen om de betrokken kolkenzuiger uit bezui
nigingsoverwegingen twee jaar later te vervangen, doorkruist deze geplande
gelijktijdige vervanging. Dit betekent dat ook voor deze zesde opzetstrooi
er gedurende de eerste vier winterseizoenen geen geschikt onderstel aanwe
zig zal zijn.
Binnen de Dienst Reiniging is gezocht naar mogelijke oplossingen voor de boven
staande problematiek.
Ondermeer is nagegaan in hoeverre door gedeeltelijke uitbesteding van de
gladheidsbestrijding in de ontbrekende strooicapaciteit kan worden voorzien,
Geconcludeerd is echter dat uitbesteding in financieel opzicht niet haaibaai
is. Voor een kostenvergelijking tussen uitbesteding en eigen beheer verwijzen
we u naar de ter inzage gelegde stukken.
Aangezien uitbesteding als oplossing voor de onderhavige problematiek geen
reële mogelijkheid blijkt te zijn dient het tekort aan wintermaterieel
opgevangen te worden door het aanpassen van bestaande reinigingsvoertuigen dan
wel het, in het kader van reeds geplande toekomstige vervangingsinvesteringen,
overgaan tot de aanschaf van voertuigen die als onderstel kunnen dienen vooi
opzetstrooiersWat deze laatste mogelijkheid betreft is van belang dat het
investeringsprogramma van de Dienst Reiniging voorziet in de vervanging van
drie kolkenzuigers in de periode 1990/1991/1992. De in verband met de
vervroegde aanschaf van de zesde opzetstrooier reeds ter sprake gebrachte
kolkenzuiger maakt hier deel van uit. Naar verwachting zal de daadwerkelijke
vervanging van dit materieel, om bezuinigingsredenen, worden uitgesteld tot
1992/1993/1994. Aangezien de betrokken voertuigen kunnen worden vervangen dooi
een multifunktionele uitvoering geschikt voor het vervoeren van opzetstrooi
ers, betekent deze vervanging dat vanaf 1994 struktureel weer kan worden
beschikt over voldoende winterdienstmaterieelDe vereiste multifunktio-
naliteit van de voertuigen betekent echter wel dat ten opzichte van een "stan
daard-uitvoering" een meerprijs van f 18.000,-- per exemplaar moet worden
betaald. De totale jaarlijkse kosten van deze extra investering bedragen
f 8910,-- (3 x 18.000,-- x 16,5* rente en afschrijving). Hier staat tegenover
dat het niet langer kunnen benutten door de Dienst Reiniging van één van de
twee DSO-auto's die voorheen werden ingezet voor de winterdienst, een bespa
ring van f 6.000,per jaar betekent in verband met het wegvallen van de aan
de DSO te betalen huurvergoedingDe strukturele netto-jaarlasten van de nood
zakelijke meerinvesteringen in multifunktionele kolkenzuigers bedragen dus
f 8.910,/- f 6.000,-- f 2.910,—
Tot het moment waarop kan worden beschikt over de drie bovenbedoelde multifunk
tionele voertuigen kan in de ontbrekende strooicapaciteit worden voorzien door
het aanpassen van drie bestaande reinigingsvoertuigen waarvan twee in 1988 en
één in 1989. Deze afgeschreven voertuigen zullen nadat de gewenste aanpassin
gen zijn aangebracht alleen worden benut als onderstel voor opzetstrooiers en
zullen successievelijk weer buiten gebruik worden gesteld wanneer de multifunk
tionele kolkenzuigers zijn aangeschaft. De voorgenomen ombouw van de betreffen
de voertuigen moet derhalve worden gezien als een tijdelijke maatregel. De be
nodigde investering bedraagt f 10.000,-- per ombouw.
Hierbij is tevens van belang dat het aantal kilometers te strooien voet- en
fietspaden de laatste jaren zeer sterk is toegenomen, zodat de beperkte capaci
teit van het kleine materieel steeds meer een knelpunt is gaan vormen.
Aangezien wij grote waarde hechten aan een adequate gladheidsbestijding van
met name de belangrijkste fietsroutes zijn wij van mening dat twee van de drie
aanhangstrooiers alsmede de Toro-grasmaaiers vervangen dienen te worden door
twee opzetstrooiers die op twee bestaande reinigingsvoertuigen kunnen worden
geplaatst. Tezamen met een onlangs aangeschafte kleine veegmachine die
eveneens van modern winterdienstmaterieel kan worden voorzien (hiervoor hebt u
reeds kredieten beschikbaar gesteld) ontstaat op deze wijze een adequate
combinatie van modern strooimaterieel voor fiets- en wandelpaden. De benodigde
investering bedraagt f 54.700,-- hetgeen een jaarlijkse kapitaalslast betekent
van f 9.025,(16,5% rente en afschrijving). Hierop kan een besparing van
f3.000,-- op personeelslasten (beschikbaarheidstoelage) in mindering worden
gebracht, zodat een netto-last resteert van f 6.025, Ten aanzien van de
dekking van deze lasten is van belang dat in het beleidsplan 1988-1992 in 1991
rekening is gehouden met vervanging van het kleine strooimaterieel. Hierbij is
uitgegaan van een investering van f 60.000,--. Ten opzichte van deze raming
betekent het huidige voorstel en besparing van f 3.875,(f 60.000,x 16,5%
-/- f 6.025,--)
Honorering van de bovenstaande voorstellen impliceert dat door u thans voor f
128.700,-- aan kredieten beschikbaar gesteld dient te worden, te weten:
- voor de met 1 jaar te vervroegen aanschaffing in 1989 van een zesde opzet
strooier f 44.000,—
- voor het in 1988 en 1989 ombouwen van bestaand reinigingsmaterieel
f 30.000,—
- voor modernisering strooimaterieel voor voet- en fietspaden f 54.700,
Het hierbij behorende kostenpatroon kan als volgt worden voorgesteld:
1988 ombouw bestaand materieel (ad f 20.000,--) f 5.800,
wegvallen huurvergoeding aan DSO -/- 6.000,—
netto-lasten investeringen in kleinmaterieel
(incl. besparing op beschikbaarheidsvergoeding) 6.025,—
f 5.825,--
De hierbij behorende jaarlijkse lasten kunnen worden berekend op f 5.800,in
1988 (2 x ombouwen ad f 10.000,-- tegen 1 x 31,5% en 1 x 26,5% rente en af-
schrijving*. en f 8.450,--. in 1989 (kosten 1988 plus 1 x ombouw ad f 10.000,—
tegen 26,5% rente en afschrijving Vanaf 1990 lopen deze kosten geleidelijk
terug tot nihil in 1994, wanneer volledig over multifunktioneel materieel kan
worden beschikt.
Naast de bovenstaande investeringen is het tevens noodzakelijk dat een moderni
sering wordt doorgevoerd met betrekking tot het beschikbare strooimaterieel
voor voet- en rijwielpaden. Dit materieel bestaat momenteel uit drie voertui
gen waaraan een aanhangstrooier kan worden gekoppeld en drie oude "Toro"-gras-
maaimachineswaaraan eveneens een aanhangstrooier kan worden bevestigd. Deze
Toro's werden in het verleden gebruikt door de afdeling Plantsoenen van de DSO
en zijn nadat zij boekhoudkundig volledig afgeschreven waren overgedragen aan
de Dienst Reiniging, waar zij nu uitsluitend worden ingezet voor de gladheids
bestri jding. De bediening van deze apparaten vindt nog steeds plaats door DSO-
personeel. Geconcludeerd moet worden dat het bovenbedoelde "kleine" strooimate
rieel te sterk verouderd is en een te beperkte capaciteit bezit om een effi
ciënte dienstverlening te waarborgen. De kleine aktie radius van het
betreffende materieel heeft als consequentie dat de effektieve strooitijd zeer
beperkt is.