uit te printen t.b.v. noodzakelijke informatie voor de gemeentelijke diensten en voor derden. De keus om gebruik te maken van een GKS-systeem heeft een aantal voordelen: a. de aanlevering van gegevens van het kadaster via tape is belangrijk met het oog op het kostenaspect. De rechten voor en informatie aangeleverd via tape, zijn gemiddeld ƒ1,lager dan bij aanleve ring op papier; b. de gemeente beschikt steeds over een actueel door het kadaster bijgewerkt bestand (loopt ongeveer 5 weken achter); c. grote hoeveelheden mappen met leggers en andere papieren stukken kunnen successievelijk verdwijnen. Het gebruik van massale gegevens van het kadaster is niet alleen noodzakelijk voor het bureau Belastingen, doch ook voor de D.S.O., met name de Landmeetkundige Dienst. Technisch is het mogelijk, dat beide diensten gebruik maken van hetzelfde systeem. Offerte GKS-programma Het Instituut voor Gemeentelijke Automatisering (IGA) te Gouda kan een programma leveren, dat in voldoende mate voldoet aan de door de gemeente gestelde eisen. Het voordeel van dit programma is, dat het kan functioneren op de op de afdeling Financiën/Belastingen aanwezige compu ter P4000 (waarop ook IGA-programmaOp de P4000 kunnen verschillende schermen worden aangesloten. Hierdoor is het dus mogelijk, dat op ver schillende werkplekken gebruik wordt gemaakt van het systeem. Via een telefoonlijn kan ook de afdeling Landmeetkunde van de D.S.O. gebruik maken van het systeem. Kosten De kosten welke het geautomatiseerd vastleggen en raadpleegbaar maken van de kadastrale gegevens met zich meebrengt, zijn als volgt: 1. op het bureau Belastingen (afdeling Financiën): a. apparatuurkosten: 2 beeldschermen 1 printer 1 schijveneenheid 250 mb meubilair totaal 40.000,-- b. programmatuurkosten GKS-programma plus implementatie totaal 32.000,-- c. opleidingskosten: opleiding pakketgebruik en -beheer totaal f 5000-- subtotaal eenmalige investering 77.000,-- Aangezien de afdeling Landmeetkunde van de D.S.O. veelvuldig ge bruik moet maken van de gegevens uit het kadastrale systeem (circa 1/4 van de bestandsgegevens betreffen gemeentelijke eigendommen, welke door Landmeetkunde worden beheerd), is het noodzakelijk Landmeetkunde een 3 aansluiting op het GKS te geven. De verder hieraan verbonden kosten zijn dan als volgt: 2. Voor de landmeetkundige afdeling van D.S.O.: a. apparatuurkosten: 1 beeldscherm 1 datacommunicatieprocessor 2 modems 1 printer P2909 meubilair totaal 16.000,-- b. programmatuurkosten: (reeds begrepen in lb.) - c. opleidingskosten: opleiding pakketgebruik en -beheer totaal f 3000-- subtotaal eenmalige investering 19.600,-- De jaarlijkse kapitaallasten van de onder 1 respectievelijk 2 ver melde investering bedragen op basis van 5 jaar afschrijving en 6,5Z rente 20.405,-- respectievelijk 5.195,--; totaal derhalve 25.600,--. Aan onderhoudskosten zal jaarlijks 8.500,-- benodigd zijn en voor huur van een telefoonlijn ca. 1.800,-- per jaar. De totale jaarlijkse exploitatielasten van een systeem voor het bureau Belastingen en afdeling Landmeetkunde bedragen op basis van ge noemde bedragen derhalve 25.600,-- 8.500,-- 1.800,-- f 35.900,--. Dekking van deze kosten kan plaatsvinden binnen de daartoe in het kader van de uitkering uit het Gemeentefonds beschikbaar gestelde midde len en wel voor 27.245,-- ten laste van de Algemene Dienst en 8.655,-- ten laste van de D.S.O. Inpassing in het informatiebeleid, met name ten aanzien van vastgoedont wikkelingen. Gezien de noodzaak om te komen tot een eenduidige aanpak van het vastgoedgebeuren overwegen wij binnenkort voor dit onderwerp een werk groep in te stellen. Het is niet langer verantwoord de maatregelen van rijkswege e.d. op ad hoe basis binnen ons informatie- en automatise ringsbeleid in te passen. Binnenkort zal een werkgroep worden ingesteld. De onderhavige keuze van een pakket voor de verwerking van de aangeleverde kadastrale gege vens loopt vooruit op de werkzaamheden van genoemde werkgroep. Derhalve zijn de plaats en apparatuur waarop de programmatuur wordt geïnstalleerd nu voorlopig en pas in een verdere fase definitief vast te stellen. Aangezien er geen reële mogelijkheid bestaat om de beslissing rond de aanschaf van programmatuur uit te stellen, is er globaal gekeken naar de inhoud van de programmatuur. Met name is t.a.v. de inhoud van de bestanden en de gebruikte coderingen gekeken of deze aansluiten bij de meest gebruikte de-facto standaards van dit moment. De voorlopige conclusie is, dat aansluiting aan de toekomstige ontwikkelingen met de GKS-programmatuur mogelijk lijkt, zodat de aan schaf daarvan niet leidt tot ongewenste ontwikkelingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 332