uit te printen t.b.v. noodzakelijke informatie voor de gemeentelijke
diensten en voor derden.
De keus om gebruik te maken van een GKS-systeem heeft een aantal
voordelen:
a. de aanlevering van gegevens van het kadaster via tape is belangrijk
met het oog op het kostenaspect. De rechten voor en informatie
aangeleverd via tape, zijn gemiddeld ƒ1,lager dan bij aanleve
ring op papier;
b. de gemeente beschikt steeds over een actueel door het kadaster
bijgewerkt bestand (loopt ongeveer 5 weken achter);
c. grote hoeveelheden mappen met leggers en andere papieren stukken
kunnen successievelijk verdwijnen.
Het gebruik van massale gegevens van het kadaster is niet alleen
noodzakelijk voor het bureau Belastingen, doch ook voor de D.S.O., met
name de Landmeetkundige Dienst. Technisch is het mogelijk, dat beide
diensten gebruik maken van hetzelfde systeem.
Offerte GKS-programma
Het Instituut voor Gemeentelijke Automatisering (IGA) te Gouda kan
een programma leveren, dat in voldoende mate voldoet aan de door de
gemeente gestelde eisen. Het voordeel van dit programma is, dat het kan
functioneren op de op de afdeling Financiën/Belastingen aanwezige compu
ter P4000 (waarop ook IGA-programmaOp de P4000 kunnen verschillende
schermen worden aangesloten. Hierdoor is het dus mogelijk, dat op ver
schillende werkplekken gebruik wordt gemaakt van het systeem.
Via een telefoonlijn kan ook de afdeling Landmeetkunde van de
D.S.O. gebruik maken van het systeem.
Kosten
De kosten welke het geautomatiseerd vastleggen en raadpleegbaar
maken van de kadastrale gegevens met zich meebrengt, zijn als volgt:
1. op het bureau Belastingen (afdeling Financiën):
a. apparatuurkosten:
2 beeldschermen
1 printer
1 schijveneenheid 250 mb
meubilair totaal 40.000,--
b. programmatuurkosten
GKS-programma plus implementatie
totaal 32.000,--
c. opleidingskosten:
opleiding pakketgebruik en -beheer
totaal f 5000--
subtotaal eenmalige investering 77.000,--
Aangezien de afdeling Landmeetkunde van de D.S.O. veelvuldig ge
bruik moet maken van de gegevens uit het kadastrale systeem (circa 1/4
van de bestandsgegevens betreffen gemeentelijke eigendommen, welke door
Landmeetkunde worden beheerd), is het noodzakelijk Landmeetkunde een
3
aansluiting op het GKS te geven. De verder hieraan verbonden kosten zijn
dan als volgt:
2. Voor de landmeetkundige afdeling van D.S.O.:
a. apparatuurkosten:
1 beeldscherm
1 datacommunicatieprocessor
2 modems
1 printer P2909
meubilair totaal 16.000,--
b. programmatuurkosten:
(reeds begrepen in lb.) -
c. opleidingskosten:
opleiding pakketgebruik en -beheer
totaal f 3000--
subtotaal eenmalige investering 19.600,--
De jaarlijkse kapitaallasten van de onder 1 respectievelijk 2 ver
melde investering bedragen op basis van 5 jaar afschrijving en 6,5Z
rente 20.405,-- respectievelijk 5.195,--; totaal derhalve
25.600,--.
Aan onderhoudskosten zal jaarlijks 8.500,-- benodigd zijn en voor
huur van een telefoonlijn ca. 1.800,-- per jaar.
De totale jaarlijkse exploitatielasten van een systeem voor het
bureau Belastingen en afdeling Landmeetkunde bedragen op basis van ge
noemde bedragen derhalve 25.600,-- 8.500,-- 1.800,--
f 35.900,--.
Dekking van deze kosten kan plaatsvinden binnen de daartoe in het
kader van de uitkering uit het Gemeentefonds beschikbaar gestelde midde
len en wel voor 27.245,-- ten laste van de Algemene Dienst en
8.655,-- ten laste van de D.S.O.
Inpassing in het informatiebeleid, met name ten aanzien van vastgoedont
wikkelingen.
Gezien de noodzaak om te komen tot een eenduidige aanpak van het
vastgoedgebeuren overwegen wij binnenkort voor dit onderwerp een werk
groep in te stellen. Het is niet langer verantwoord de maatregelen van
rijkswege e.d. op ad hoe basis binnen ons informatie- en automatise
ringsbeleid in te passen.
Binnenkort zal een werkgroep worden ingesteld. De onderhavige keuze
van een pakket voor de verwerking van de aangeleverde kadastrale gege
vens loopt vooruit op de werkzaamheden van genoemde werkgroep. Derhalve
zijn de plaats en apparatuur waarop de programmatuur wordt geïnstalleerd
nu voorlopig en pas in een verdere fase definitief vast te stellen.
Aangezien er geen reële mogelijkheid bestaat om de beslissing rond
de aanschaf van programmatuur uit te stellen, is er globaal gekeken naar
de inhoud van de programmatuur. Met name is t.a.v. de inhoud van de
bestanden en de gebruikte coderingen gekeken of deze aansluiten bij de
meest gebruikte de-facto standaards van dit moment.
De voorlopige conclusie is, dat aansluiting aan de toekomstige
ontwikkelingen met de GKS-programmatuur mogelijk lijkt, zodat de aan
schaf daarvan niet leidt tot ongewenste ontwikkelingen.