2 delijkheid van de gemeente wordt gerealiseerd. Voor de uitvoering ervan zal een beroep gedaan worden op de Vietnamezen zelf, op vrij willigers en een op te zettten vrijwilligersorganisatie en voorts op (andere) instellingen, die zich bezighouden met het maatschappe lijk en (sociaal) cultureel welzijn. Er kan voor wat betreft de vrijwilligers ook een beroep gedaan worden op de reeds in Leeuwar den aanwezige Vietnamese vluchtelingen. 5. Er wordt van uitgegaan dat het opvangproject een tijdelijk karakter heeft. De Vietnamezen zullen gebruik moeten maken van de bestaande algemene voorzieningen en regelingen. Er kunnen slechts voor een aanloopperiode van b.v. 2 jaar specifieke voorzieningen voor de groep worden getroffen. 6. Er wordt van uitgegaan dat alle kosten van het project betaald (kunnen) worden uit de op grond van de Welzijnswet door het Rijk ter beschikking te stellen middelen. Doelstelling. Het opvangproject is erop gericht dat de vluchtelingen zo snel mogelijk zelfstandig kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving. Van meet af aan zal daarom een beroep gedaan moeten worden op het zelf verrichten van handelingen. In het kader van het project zal naar middelen en wegen gezocht worden om de ingroei in de Nederlandse samenleving zo soepel mogelijk te doen verlopen (cursussen, sociaal-culturele activiteiten). Voorwaarde daarvoor is een redelijke beheersing van de Nederlandse taal. Daarom zal met voorrang een taaiprogramma moeten worden aangeboden dat in één jaar tenminste 400 lesuren zal omvatten. De omvang van een derge lijk programma is overigens ook een eis in het kader van de genoemde Welzijnswet Het plan. Voordat de groep Vietnamezen naar Leeuwarden verhuizen kan, zal een aantal zaken geregeld moeten worden. Dit wordt hieronder aangegeven. Tevens zal aan de orde komen welke middelen ter beschikking staan voor de uitvoering van het project en welke organisatiestructuur ervoor is ontworpen. 1. Huisvesting. Voor elke eenheid (alleenstaande of gezin) dient een woning beschikbaar te zijn. Hierbij wordt op voorhand geen rekening gehouden met een even tuele gezinshereniging. De woningcorporaties zullen bij totstandkoming van gezinshereniging via de urgentieregeling voor passende huisvesting zorgdragen. Inmiddels is men begonnen met het reserveren van woningen. Deze zijn gesitueerd in het ValeriuskwartierBilgaard en Camminghaburen. Door de verdeling van de woningen over een beperkt aantal wijken van de stad, worden de onderlinge contacten niet belemmerd. Ook wordt het zo beter mogelijk gebruik te maken van bestaande wijkac- commodaties bij het organiseren van activiteiten. Voor de eerste inrichting van de woning is via de G.S.D. een leenbijdra- ge beschikbaar, die bij het nakomen van de vastgestelde aflossingsplicht slechts gedeeltelijk behoeft te worden terugbetaald. De leenbijdrage is genormeerd en varieert naar de grootte van het gezin. Ook voor de even tuele kosten van het opknappen en gebruiksklaar maken van de woning is - via de G.S.D. - een tegemoetkomingsregeling getroffen, waarvan gebruik gemaakt kan worden. De kosten van beide regelingen zijn geheel verhaal baar op het Rijk. 2. Taalonderwijs. In het opvangcentrum in Apeldoorn is een begin gemaakt met een taal- en introductieprogramma Dit programma dient een vervolg te krijgen in Leeuwarden. Het aantal lesuren, dat volgens de Welzijnswet moet worden aangeboden, bedraagt minimaal 400. Gelet op de leeftijdsopbouw van de groep Vietnamezen, moet rekening worden gehouden met in eerste instantie 15 cursisten boven de 18 jaar. De tweede groep vluchtelingen zal ongetwijfeld nog een aantal cursisten opleveren. Over de organisatie en uitvoering van de taallessen zijn besprekingen gevoerd met Het Baken. Van de taaldocenten, die de lessen aan de Vietnamezen zullen verzorgen, wordt verwacht dat zij zit ting zullen nemen in een werkoverleg, waarover in het vervolg van dit plan nog gesproken zal worden. De tijdsperiode waarin de lessen moeten plaatsvinden, de intensiteit van de lessen en de omvang van de cursusgroepen stellen bijzondere eisen aan de instelling die in aanmerking komt voor het verzorgen van deze cursus sen. Gelet op de eerder opgedane ervaringen met taalonderwijs aan leden van etnische groepen beschikt bedoelde instelling over voldoende exper tise om ook dit taaiprogramma vorm te geven. De precieze vormgeving van het lesprogramma - frequentie, inhoud, metho diek, accommodatie - zal binnenkort nader worden vastgesteld. 3. Vrijwilligers. Om de introductie in de Nederlandse samenleving zo soepel mogelijk te laten verlopen en ook desgewenst begeleiding van de mensen op langere termijn te kunnen waarborgen, wordt het wenselijk geacht een vrijwilli gersorganisatie op te bouwen. Door deze organisatie kunnen mettertijd tevens activiteiten worden ontwikkeld, die erop gericht zijn de vluchte lingen te helpen een zelfstandige plaats in onze samenleving te verwer ven Het kan als de taak van de vrijwilligers worden gezien om als contact persoon op te treden met de individuele vluchteling of het vluchtelin gengezin en te helpen bij het wegwijs raken in Leeuwarden en het leggen van contacten met de Leeuwarder bevolking. Meer concreet gaat het daarbij om taken, zoals: a. hulp bieden bij het inrichten van de woning, het aanschaffen van inventaris e.d.; b. vertrouwd maken met de Nederlandse leefgewoonten, omgang met ons geldsysteem e.d.; c. introductie in Nederlandse samenlevingsverbanden (scholen voor de kinderen, sport- en verenigingsleven, wijkorganisaties d. praktische uitleg en hulp bij het invullen van formulieren en het vervullen van andere administratieve formaliteiten; e. fungeren als praatpaal en referentiekader, helpen zoeken naar een reële vormgeving van de eigen toekomst in Nederland; f. steun en opvang bij persoonlijke problemen en verwijzing naar ande re instanties, indien op bepaalde punten een meer professionele hulp geboden moet worden; g. zonodig aandacht vragen bij algemene voorzieningen voor de speciale

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 345