In de vergadering van het Algemeen Bestuur van 4 juli 1988 is be
sloten een aantal veranderingen in het voorstel aan te brengen,
welke hebben geresulteerd in een concept d.d. 18 juli 1988 (dit
stuk ligt voor u eveneens ter inzage) Om praktische redenen is
in dit nieuwe concept de betrokkenheid van de gemeenteraden bij
toe- en uittreding van gemeenten verlegd naar het Algemeen
Bestuur van de gemeenschappelijke regeling, waarin elke gemeente
is vertegenwoordigd.
Op een nader vast te stellen datum na 1 november van dit jaar zal
een vergadering van het Algemeen Bestuur worden belegd waarin het
definitieve voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke
regeling aan de orde wordt gesteld. De reaktie van de gemeente
raad moet zoals gemeld uiterlijk 31 oktober a.s. aan het CEVAN
worden toegezonden. Dit houdt in dat uiterlijk in de gemeenteraad
van 24 oktober een standpuntbepaling moet plaatsvinden. De Commis
sie voor Organisatie- Personeels- en Informatiezaken heeft op 4
oktober dit onderwerp behandeld. Na de behandeling in het Alge
meen Bestuur (na 1 november) kan de dan vastgestelde gewijzigde
gemeenschappelijke regeling voor 1 januari 1989 worden toege
zonden aan Gedeputeerde Staten van Groningen ter goedkeuring,
opdat de gewijzigde gemeenschappelijke regeling per 1 januari
1990 kan ingaan.
4Bestuurlijke aspecten
De thans in gang gezette wijzigingsprocedure is onvermijdelijk in
verband met de inwerkingtreding van een nieuwe Wet Gemeen
schappelijke Regelingen en daarom kan op zich met bijgaande aan
gepaste gemeenschappelijke regeling akkoord worden gegaan. In
beginsel is niet meer vereist dan een "kale" wetstechnische
aanpassing. Er zijn echter een aantal overwegingen te noemen, die
deze aanpassing in een ruimer kader plaatsen en wel de volgende:
a. Leeuwarden (en vele andere gemeenten) wenst (wensen) een beper
king van de financiële risico's, welke de gemeente in het kader
van de gemeenschappelijke regeling loopt.
De snelle ontwikkelingen op de automatiseringsmarkt dwingen ons
hiertoe. Daarnaast krijgt het CEVAN steeds meer gebruikers van
buiten de CEVAN-regio, waarvan de deelnemende gemeenten de
risico's dragen.
Daartoe is een andere juridische vorm dan een gemeenschappelijke
regeling meer voor de hand liggend;
b. Het CEVAN moet om te kunnen overleven in de strijd met andere
aanbieders van automatiseringsoplossingen in de gemeentelijke
markt slagvaardiger kunnen opereren. Bovendien dient een groter
potentieel aan middelen beschikbaar te komen, om te kunnen inves
teren in nieuwe en omvangrijke ontwikkelingen. Hiertoe biedt een
gemeenschappelijke regeling onvoldoende mogelijkheden.
Artikel 4 lid 4 Gemeenschappelijke Regeling
De beide voorgaande aspekten zijn in het concept van de gewij
zigde gemeenschappelijke regeling, dat thans voorligt, verwerkt
en wel met name in de vorm van een in artikel 4 lid 4 opgenomen
bevoegdheid van het Algemeen Bestuur van het CEVAN om de behar
tiging van de automatiserings- en informatieverwerkingsakti-
viteiten op te dragen aan een bestaande of door het Algemeen
Bestuur (mede) op te richten rechtspersoon met een overeenkomstig
doel
Wij hebben in onze vergadering van 28 juni 1988 uitgesproken, dat
alvorens het Algemeen Bestuur van het CEVAN hiertoe kan besluiten
de raden van de betreffende gemeenten de gelegenheid moeten krij
gen een oordeel over de wijziging van de juridische struktuur te
geven. Uit informele intergemeentelijke contacten is intussen
gebleken dat bij meerdere gemeenten met name dit art. 4 lid 4
nogal problemen oplevert. Wij stellen dan ook voor artikel 4 lid
4 in die zin te wijzigen dat hierin de reeds door u genomen
beslissingen tot uitdrukking komen en wel als volgt: "Voor een
dergelijk besluit is de goedkeuring van 2/3 van de raden
vereist"
Indien bovenstaand voorstel in het Algemeen Bestuur van het CEVAN
geen meerderheid zal krijgen, stellen wij voor erop aan te
dringen artikel 4 lid 4 in zijn geheel te schrappen. Op deze
wijze is in ieder geval inschakeling van de gemeenteraden bij een
wijziging van de rechtsvorm van het CEVAN gewaarborgd.
Artikel 43 Gemeenschappelinke Regeling
Daarnaast heeft u uitgesproken, dat artikel 43 in die zin zou
moeten worden gewijzigd, dat hierin tot uitdrukking komt, dat de
Gemeenschappelijke Regeling slechts een looptijd zou moeten
hebben tot het moment van oprichting van de nieuwe rechtsvorm. Op
dit moment zijn er, zoals u weet, gesprekken van het CEVAN met
het CIOB (automatiseringscentrum voor de gemeenten Eindhoven en
Den Bosch) om te komen tot een fusie middels de oprichting van
een N.V. Na de fusie dient naar onze mening in principe de ge
meenschappelijke regeling te worden beëindigd.
Wij stellen u dan ook voor artikel 43 als volgt aan te passen:
"De regeling wordt aangegaan tot het moment dat een besluit geba
seerd op artikel 4 lid 4 is genomen.
Toekomst CEVAN
Zoals gemeld vinden er bespreking plaats tussen het CEVAN en het
CIOB teneinde na te gaan in hoeverre tot een fusie kan worden
gekomen door middel van de oprichting van een N.V.. Op dit moment
ontbreken er nog voldoende gegevens om hierop thans in te gaan.
Zodra hieromtrent meer bekendheid is verkregen, zullen wij u
hierover nader informeren.