In de vergadering van het Algemeen Bestuur van 4 juli 1988 is be sloten een aantal veranderingen in het voorstel aan te brengen, welke hebben geresulteerd in een concept d.d. 18 juli 1988 (dit stuk ligt voor u eveneens ter inzage) Om praktische redenen is in dit nieuwe concept de betrokkenheid van de gemeenteraden bij toe- en uittreding van gemeenten verlegd naar het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling, waarin elke gemeente is vertegenwoordigd. Op een nader vast te stellen datum na 1 november van dit jaar zal een vergadering van het Algemeen Bestuur worden belegd waarin het definitieve voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling aan de orde wordt gesteld. De reaktie van de gemeente raad moet zoals gemeld uiterlijk 31 oktober a.s. aan het CEVAN worden toegezonden. Dit houdt in dat uiterlijk in de gemeenteraad van 24 oktober een standpuntbepaling moet plaatsvinden. De Commis sie voor Organisatie- Personeels- en Informatiezaken heeft op 4 oktober dit onderwerp behandeld. Na de behandeling in het Alge meen Bestuur (na 1 november) kan de dan vastgestelde gewijzigde gemeenschappelijke regeling voor 1 januari 1989 worden toege zonden aan Gedeputeerde Staten van Groningen ter goedkeuring, opdat de gewijzigde gemeenschappelijke regeling per 1 januari 1990 kan ingaan. 4Bestuurlijke aspecten De thans in gang gezette wijzigingsprocedure is onvermijdelijk in verband met de inwerkingtreding van een nieuwe Wet Gemeen schappelijke Regelingen en daarom kan op zich met bijgaande aan gepaste gemeenschappelijke regeling akkoord worden gegaan. In beginsel is niet meer vereist dan een "kale" wetstechnische aanpassing. Er zijn echter een aantal overwegingen te noemen, die deze aanpassing in een ruimer kader plaatsen en wel de volgende: a. Leeuwarden (en vele andere gemeenten) wenst (wensen) een beper king van de financiële risico's, welke de gemeente in het kader van de gemeenschappelijke regeling loopt. De snelle ontwikkelingen op de automatiseringsmarkt dwingen ons hiertoe. Daarnaast krijgt het CEVAN steeds meer gebruikers van buiten de CEVAN-regio, waarvan de deelnemende gemeenten de risico's dragen. Daartoe is een andere juridische vorm dan een gemeenschappelijke regeling meer voor de hand liggend; b. Het CEVAN moet om te kunnen overleven in de strijd met andere aanbieders van automatiseringsoplossingen in de gemeentelijke markt slagvaardiger kunnen opereren. Bovendien dient een groter potentieel aan middelen beschikbaar te komen, om te kunnen inves teren in nieuwe en omvangrijke ontwikkelingen. Hiertoe biedt een gemeenschappelijke regeling onvoldoende mogelijkheden. Artikel 4 lid 4 Gemeenschappelijke Regeling De beide voorgaande aspekten zijn in het concept van de gewij zigde gemeenschappelijke regeling, dat thans voorligt, verwerkt en wel met name in de vorm van een in artikel 4 lid 4 opgenomen bevoegdheid van het Algemeen Bestuur van het CEVAN om de behar tiging van de automatiserings- en informatieverwerkingsakti- viteiten op te dragen aan een bestaande of door het Algemeen Bestuur (mede) op te richten rechtspersoon met een overeenkomstig doel Wij hebben in onze vergadering van 28 juni 1988 uitgesproken, dat alvorens het Algemeen Bestuur van het CEVAN hiertoe kan besluiten de raden van de betreffende gemeenten de gelegenheid moeten krij gen een oordeel over de wijziging van de juridische struktuur te geven. Uit informele intergemeentelijke contacten is intussen gebleken dat bij meerdere gemeenten met name dit art. 4 lid 4 nogal problemen oplevert. Wij stellen dan ook voor artikel 4 lid 4 in die zin te wijzigen dat hierin de reeds door u genomen beslissingen tot uitdrukking komen en wel als volgt: "Voor een dergelijk besluit is de goedkeuring van 2/3 van de raden vereist" Indien bovenstaand voorstel in het Algemeen Bestuur van het CEVAN geen meerderheid zal krijgen, stellen wij voor erop aan te dringen artikel 4 lid 4 in zijn geheel te schrappen. Op deze wijze is in ieder geval inschakeling van de gemeenteraden bij een wijziging van de rechtsvorm van het CEVAN gewaarborgd. Artikel 43 Gemeenschappelinke Regeling Daarnaast heeft u uitgesproken, dat artikel 43 in die zin zou moeten worden gewijzigd, dat hierin tot uitdrukking komt, dat de Gemeenschappelijke Regeling slechts een looptijd zou moeten hebben tot het moment van oprichting van de nieuwe rechtsvorm. Op dit moment zijn er, zoals u weet, gesprekken van het CEVAN met het CIOB (automatiseringscentrum voor de gemeenten Eindhoven en Den Bosch) om te komen tot een fusie middels de oprichting van een N.V. Na de fusie dient naar onze mening in principe de ge meenschappelijke regeling te worden beëindigd. Wij stellen u dan ook voor artikel 43 als volgt aan te passen: "De regeling wordt aangegaan tot het moment dat een besluit geba seerd op artikel 4 lid 4 is genomen. Toekomst CEVAN Zoals gemeld vinden er bespreking plaats tussen het CEVAN en het CIOB teneinde na te gaan in hoeverre tot een fusie kan worden gekomen door middel van de oprichting van een N.V.. Op dit moment ontbreken er nog voldoende gegevens om hierop thans in te gaan. Zodra hieromtrent meer bekendheid is verkregen, zullen wij u hierover nader informeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 351