Nr. 18503. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 3 november 1988 (bijlage nr. 322); BESLUIT een overeenkomst te sluiten met de NV PEB Friesland inzake leidingrech ten overeenkomstig de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaar merkte ontwerp-overeenkomst Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Parkeerregulering en wijziging parkeertarieven. Bijlage nr. 323. Leeuwarden, 3 november 1988. Aan de Gemeenteraad. Inleiding De hoofdzaken van het voor de binnenstad geldende parkeerregime zijn plm. tien jaar geleden vastgelegd en sindsdien niet gewijzigd. Dit regime steunt op een aantal uitgangspunten, enerzijds ontleend aan het Structuurplan voor de binnenstad van 1974 en anderzijds afkomstig uit de Nota Parkeren van 1979. Dit laatste plan gaat uit van een herver deling van de beschikbare parkeerplaatsen, welke afgestemd is op de be hoeften van de verschillende categorieën parkeerders, zoals bewoners, winkelbezoekers en werknemers. Dit heeft ertoe geleid, dat voor bewoners en bedrijfsmatig belanghebbenden een regeling is ontworpen, waarbij voor hen parkeerplaatsen geheel of gedeeltelijk zijn gereserveerd. De bezoe kers van de binnenstad moeten, vooral als zij slechts kort wensen te parkeren, de auto dichtbij de plaats van bestemming kunnen neerzetten en wanneer zij langer willen parkeren, met een grote loopafstand tot het centrum genoegen nemen. Voor de categorie werknemers zijn aan de rand van de binnenstad terreinen voor langparkeerders aangelegd. Er is in 1979 een zone-indeling ingevoerd, met de Nieuwestad als zwaar tepunt, waarbij de verschillende zones, gerekend vanuit het centrum naar buiten toe, een lager parkeertarief en een hogere maximum parkeerduur kennen. De meest ingrijpende wijziging van de laatste jaren was sinds 1986 en betrof het verhogen van het tarief van alle dagterreinen van ƒ1,-- naar 1,50 per dag. Daarbij werd tevens de beslissing genomen om dit tarief op een later tijdstip verder te verhogen naar 2,-- per dag. De hoogte van de in 1979 vastgestelde tarieven was met name bepaald door de volgende factoren: de wens om de binnenstad autoluw te maken, de vraag naar parkeerplaatsen te verkleinen, de doorstroming van parkeer ders te verhogen en ten slotte door het toen reeds vastgestelde tarief van de parkeergarage onder het Zaailand van 1,25 per uur. Dit laatste had, rekening houdend met de beleidswens om zoveel mogelijk auto's in gebouwde parkeervoorzieningen onder te brengen, tot gevolg dat de zones direct rond deze parkeergarage een iets hoger tarief zouden moeten heb ben, opdat de parkeergarage concurrerend zou kunnen werken. Ontwikkelingen van de laatste jaren. Er is een aantal verkeerskundige- en planologische ontwikkelingen te noemen, dat voldoende aanleiding geeft de indertijd ingevoerde zone indeling dusdanig te wijzigen, dat deze beter beantwoordt aan het gewij zigde parkeergedrag. De belangrijkste ontwikkelingen zijn: het wegvallen van de Oude Veemarkt als parkeerlokatie het realiseren van enkele nieuwe parkeervoorzieningen op relatief grotere afstand van het centrum; de geconstateerde toenemende parkeerdruk in het hart van de binnen stad, samenhangend met de groei van het autobezit en de stijgende (auto)mobiliteit en met de toename van het aantal arbeidsplaatsen in de binnenstad zonder dat daarmee het aantal parkeerplaatsen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 371