Nr. 18503.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 3 november
1988 (bijlage nr. 322);
BESLUIT
een overeenkomst te sluiten met de NV PEB Friesland inzake leidingrech
ten overeenkomstig de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaar
merkte ontwerp-overeenkomst
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Parkeerregulering en wijziging parkeertarieven.
Bijlage nr. 323. Leeuwarden, 3 november 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding
De hoofdzaken van het voor de binnenstad geldende parkeerregime zijn
plm. tien jaar geleden vastgelegd en sindsdien niet gewijzigd.
Dit regime steunt op een aantal uitgangspunten, enerzijds ontleend aan
het Structuurplan voor de binnenstad van 1974 en anderzijds afkomstig
uit de Nota Parkeren van 1979. Dit laatste plan gaat uit van een herver
deling van de beschikbare parkeerplaatsen, welke afgestemd is op de be
hoeften van de verschillende categorieën parkeerders, zoals bewoners,
winkelbezoekers en werknemers. Dit heeft ertoe geleid, dat voor bewoners
en bedrijfsmatig belanghebbenden een regeling is ontworpen, waarbij voor
hen parkeerplaatsen geheel of gedeeltelijk zijn gereserveerd. De bezoe
kers van de binnenstad moeten, vooral als zij slechts kort wensen te
parkeren, de auto dichtbij de plaats van bestemming kunnen neerzetten en
wanneer zij langer willen parkeren, met een grote loopafstand tot het
centrum genoegen nemen. Voor de categorie werknemers zijn aan de rand
van de binnenstad terreinen voor langparkeerders aangelegd.
Er is in 1979 een zone-indeling ingevoerd, met de Nieuwestad als zwaar
tepunt, waarbij de verschillende zones, gerekend vanuit het centrum naar
buiten toe, een lager parkeertarief en een hogere maximum parkeerduur
kennen. De meest ingrijpende wijziging van de laatste jaren was sinds
1986 en betrof het verhogen van het tarief van alle dagterreinen van
ƒ1,-- naar 1,50 per dag. Daarbij werd tevens de beslissing genomen om
dit tarief op een later tijdstip verder te verhogen naar 2,-- per dag.
De hoogte van de in 1979 vastgestelde tarieven was met name bepaald door
de volgende factoren: de wens om de binnenstad autoluw te maken, de
vraag naar parkeerplaatsen te verkleinen, de doorstroming van parkeer
ders te verhogen en ten slotte door het toen reeds vastgestelde tarief
van de parkeergarage onder het Zaailand van 1,25 per uur. Dit laatste
had, rekening houdend met de beleidswens om zoveel mogelijk auto's in
gebouwde parkeervoorzieningen onder te brengen, tot gevolg dat de zones
direct rond deze parkeergarage een iets hoger tarief zouden moeten heb
ben, opdat de parkeergarage concurrerend zou kunnen werken.
Ontwikkelingen van de laatste jaren.
Er is een aantal verkeerskundige- en planologische ontwikkelingen te
noemen, dat voldoende aanleiding geeft de indertijd ingevoerde zone
indeling dusdanig te wijzigen, dat deze beter beantwoordt aan het gewij
zigde parkeergedrag.
De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
het wegvallen van de Oude Veemarkt als parkeerlokatie
het realiseren van enkele nieuwe parkeervoorzieningen op relatief
grotere afstand van het centrum;
de geconstateerde toenemende parkeerdruk in het hart van de binnen
stad, samenhangend met de groei van het autobezit en de stijgende
(auto)mobiliteit en met de toename van het aantal arbeidsplaatsen
in de binnenstad zonder dat daarmee het aantal parkeerplaatsen