Vervoersplan voor de stadsautobusdienst; exploitatie-overeenkomst met de Fram NV en wijziging van het lijnennet. Bijlage nr. 324. Leeuwarden, 3 november 1988. Aan de Gemeenteraad. Bij dit voorstel zijn gevoegd een concept-vervoersplan, een con cept-exploitatie-overeenkomst met de "Fram" NV, alsmede een samenvatting van een lijnennet-studie inzake de stadsautobusdienst met een voorstel tot wijziging van het lijnennet. De beide eerstgenoemde stukken zijn een uitvloeisel van de op 1 januari 1988 in werking getreden Wet personen vervoer. Het wijzigingsvoorstel ten aanzien van het lijnennet is een voortvloeisel van het onderzoek, dat het bureau BVA te Raalte in opdracht van de "Fram" NV heeft verricht. Op elk van deze drie onderdelen zal in het onderstaande worden ingegaan. Ten slotte zal op enkele financiële aspecten worden ingegaan. Het concept-vervoersplan. In dit plan wordt uitvoerig ingegaan op het bestuurlijk kader, waarbinnen de regelgeving ten aanzien van het openbaar vervoer plaats vindt. Verder worden het karakter en de berekening van de bijdrage van het Rijk voor de stadsdienst ter sprake gebracht. Jaarlijks ontvangt de gemeente een lump sum, waaruit de gemeente de exploitatie van het open baar vervoer financiert. Daarnaast keert het Rijk ten behoeve van de aanleg van kleine infrastructurele werken en het onderhoud van bestaande infrastructuur een bedrag uit, dat overeenkomt met 11 van de kosten van het openbaar vervoer in deze gemeente. Deze opslag mag worden gereser veerd om, wanneer nodig, onderhoud te plegen of infrastructurele voor zieningen te treffen. Hieronder zal, in het kader van de concept-exploi tatie-overeenkomst, nader worden ingegaan op de reservering en aanwen ding van dit bedrag. In het concept-vervoersplan wordt verder een uiteenzetting gegeven over de dienstregeling van de stadsdienst, welke wij één keer per jaar moeten vaststellen en tegen welke beslissing beroep kan worden ingesteld bij Uw Raad. In dit eerste vervoersplan wordt tevens aandacht besteed aan de uitgangspunten en kwaliteitseisen zoals die voor het openbaar vervoer in onze gemeente eerder zijn vastgesteld, respectievelijk dienen te gelden. Het vervoersplan krijgt om praktische redenen een looptijd van vier jaar. Het resultaat van vaststelling in dit najaar is, dat het ook in de toekomst steeds halverwege een raadsperiode wordt vastgesteld. Dit neemt niet weg, dat het raadzaam is elk jaar een voortgangsrapportage op te stellen, waarin aan de hand van evaluatiegegevens, nieuwe ontwikkelingen etc. een uitwerking van onderdelen van het vervoersplan kan plaatsvin den. Dit kan uiteraard ook wel eens leiden tot afwijking van eerder ingenomen standpunten. Aan het slot van het concept-vervoersplan is het voorstel tot wij ziging van het lijnennet opgenomen, waar hieronder nader op zal worden ingegaan De concept-exploitatie-overeenkomst De inhoud van deze overeenkomst is uitvoerig aan de orde geweest in het overleg met de "Fram" NV. Daarbij is gebleken, dat de busmaatschap pij bereid is de kosten- en opbrengstenverantwoordelijkheid ter zake van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 374