Vervoersplan voor de stadsautobusdienst; exploitatie-overeenkomst met de
Fram NV en wijziging van het lijnennet.
Bijlage nr. 324. Leeuwarden, 3 november 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Bij dit voorstel zijn gevoegd een concept-vervoersplan, een con
cept-exploitatie-overeenkomst met de "Fram" NV, alsmede een samenvatting
van een lijnennet-studie inzake de stadsautobusdienst met een voorstel
tot wijziging van het lijnennet. De beide eerstgenoemde stukken zijn een
uitvloeisel van de op 1 januari 1988 in werking getreden Wet personen
vervoer. Het wijzigingsvoorstel ten aanzien van het lijnennet is een
voortvloeisel van het onderzoek, dat het bureau BVA te Raalte in
opdracht van de "Fram" NV heeft verricht.
Op elk van deze drie onderdelen zal in het onderstaande worden
ingegaan. Ten slotte zal op enkele financiële aspecten worden ingegaan.
Het concept-vervoersplan.
In dit plan wordt uitvoerig ingegaan op het bestuurlijk kader,
waarbinnen de regelgeving ten aanzien van het openbaar vervoer plaats
vindt. Verder worden het karakter en de berekening van de bijdrage van
het Rijk voor de stadsdienst ter sprake gebracht. Jaarlijks ontvangt de
gemeente een lump sum, waaruit de gemeente de exploitatie van het open
baar vervoer financiert. Daarnaast keert het Rijk ten behoeve van de
aanleg van kleine infrastructurele werken en het onderhoud van bestaande
infrastructuur een bedrag uit, dat overeenkomt met 11 van de kosten van
het openbaar vervoer in deze gemeente. Deze opslag mag worden gereser
veerd om, wanneer nodig, onderhoud te plegen of infrastructurele voor
zieningen te treffen. Hieronder zal, in het kader van de concept-exploi
tatie-overeenkomst, nader worden ingegaan op de reservering en aanwen
ding van dit bedrag.
In het concept-vervoersplan wordt verder een uiteenzetting gegeven
over de dienstregeling van de stadsdienst, welke wij één keer per jaar
moeten vaststellen en tegen welke beslissing beroep kan worden ingesteld
bij Uw Raad.
In dit eerste vervoersplan wordt tevens aandacht besteed aan de
uitgangspunten en kwaliteitseisen zoals die voor het openbaar vervoer in
onze gemeente eerder zijn vastgesteld, respectievelijk dienen te gelden.
Het vervoersplan krijgt om praktische redenen een looptijd van vier
jaar. Het resultaat van vaststelling in dit najaar is, dat het ook in de
toekomst steeds halverwege een raadsperiode wordt vastgesteld. Dit neemt
niet weg, dat het raadzaam is elk jaar een voortgangsrapportage op te
stellen, waarin aan de hand van evaluatiegegevens, nieuwe ontwikkelingen
etc. een uitwerking van onderdelen van het vervoersplan kan plaatsvin
den. Dit kan uiteraard ook wel eens leiden tot afwijking van eerder
ingenomen standpunten.
Aan het slot van het concept-vervoersplan is het voorstel tot wij
ziging van het lijnennet opgenomen, waar hieronder nader op zal worden
ingegaan
De concept-exploitatie-overeenkomst
De inhoud van deze overeenkomst is uitvoerig aan de orde geweest in
het overleg met de "Fram" NV. Daarbij is gebleken, dat de busmaatschap
pij bereid is de kosten- en opbrengstenverantwoordelijkheid ter zake van