2
rigen, een radio
toestel en een
platenspeler, een
kooktoestel, kof
fiezetapparaat en
serviesgoed, di
verse aanschaf
fingen als be
doeld op blz. 39
van het bekosti
gingsstelsel ba
sisonderwijs 1988,
diverse naslag
werken, handboeken
en boeken ter les
voorbereiding, e.e.a
ten behoeve van de
Johan Willem Friso-
school, Carel Fa-
britiusstraat 21,
alhier
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
De instelling van een fonds ter oplossing van aanloopproblemen bij de
invoering van zelfbeheer in het basisonderwijs.
Bijlage nr. 337. Leeuwarden, 25 november 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding
In het Beleidsplan voor de periode 1987-1991 is onder meer vermeld,
dat een onderzoek dient plaats te vinden naar de mogelijkheden het ba
sisonderwijs een jaarlijks totaalbudget beschikbaar te stellen per
school, waaruit in principe alle kosten, verband houdende met de school,
dienen te worden bestreden. In verband hiermede heeft een werkgroep,
bestaande uit vertegenwoordigers van de Dienst Stadsontwikkeling, de
secretarie, afdeling E.B.O. en Onderwijs, een directeur van een basis
school, alsmede de wethouders Timmermans en Vlietstra zich onder voor
zitterschap van laatstgenoemde beziggehouden met een onderzoek naar de
mogelijkheden van zelfbeheer in het onderwijs.
Dit onderzoek zal worden vervolgd met het onderzoek naar de moge
lijkheden van zelfbeheer bij de overige gemeentelijke onderwijsinstel
lingen
Deze werkgroep heeft inmiddels rapport uitgebracht aan de Commis
sies OPI, Onderwijs en Openbare Werken en Milieu.
Voorts heeft een kerngroep, bestaande uit vertegenwoordigers van
een vijftal basisscholen, de afdeling Onderwijs en de D.S.O. de uitwer
king ter hand genomen van de plannen om te komen tot zelfbeheer.
Het is de bedoeling dat op 1 januari 1989 11 basisscholen van start
gaan met een vorm van zelfbeheer gedurende een proefperiode van 2 jaar.
Het financiële kader en financiële knelpunten.
Het uitgangspunt bij de zelfbeheersplannen is dat e.e.a. voor de
gemeente budgettair neutraal dient te verlopen. Structureel blijkt dat
geen probleem te vormen. Het systeem zelfbeheer is naar onze opvattingen
efficiënter dan het huidige. De efficiencyvoordelen die het systeem
meebrengt, komen bij een budgettair neutrale invoering het onderwijs
ten goede. Dat moet overigens ook omdat anders een noodzakelijke prikkel
voor het onderwijsveld ontbreekt.
Hoewel dus structureel kan worden gesproken van een budgettair
neutrale operatie voor de gemeente en zelfbeheer als een efficiënter
sturingssysteem kan worden beschouwd, waarvan de efficiencyvoordelen het
onderwijs ten goede komen, blijkt de overgang van het huidige stelsel op
het beoogde stelsel op financiële problemen te stuiten.
Zo blijkt dat het omzetverlies bij de D.S.O. dat ontstaat door het
wegvallen van een hoeveelheid werk voor de scholen niet geheel kan wor
den opgevangen binnen de D.S.O., zodat onderbezettingsverliezen ont
staan. Dit levert voor de jaren 1991 en 1992 een ongedekt tekort op van
30.000,-- per jaar, in totaal dus 60.000,--. Verder kan het onderbe-
zettingsverlies worden teruggedrongen door een tijdelijke "gedwongen
winkelnering" van de scholen bij de D.S.O. als het gaat om de advies
functie t.a.v. preventief onderhoud, schoonmaken en tuinonderhoud. Dit
vormt echter een zodanig grote aanslag op het budget dat de scholen ter
beschikking krijgen voor administratie- en beheerskosten dat, met name
in de proefperiode, er nauwelijks iets overblijft ter compensatie van de