2 rigen, een radio toestel en een platenspeler, een kooktoestel, kof fiezetapparaat en serviesgoed, di verse aanschaf fingen als be doeld op blz. 39 van het bekosti gingsstelsel ba sisonderwijs 1988, diverse naslag werken, handboeken en boeken ter les voorbereiding, e.e.a ten behoeve van de Johan Willem Friso- school, Carel Fa- britiusstraat 21, alhier Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. De instelling van een fonds ter oplossing van aanloopproblemen bij de invoering van zelfbeheer in het basisonderwijs. Bijlage nr. 337. Leeuwarden, 25 november 1988. Aan de Gemeenteraad. Inleiding In het Beleidsplan voor de periode 1987-1991 is onder meer vermeld, dat een onderzoek dient plaats te vinden naar de mogelijkheden het ba sisonderwijs een jaarlijks totaalbudget beschikbaar te stellen per school, waaruit in principe alle kosten, verband houdende met de school, dienen te worden bestreden. In verband hiermede heeft een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de Dienst Stadsontwikkeling, de secretarie, afdeling E.B.O. en Onderwijs, een directeur van een basis school, alsmede de wethouders Timmermans en Vlietstra zich onder voor zitterschap van laatstgenoemde beziggehouden met een onderzoek naar de mogelijkheden van zelfbeheer in het onderwijs. Dit onderzoek zal worden vervolgd met het onderzoek naar de moge lijkheden van zelfbeheer bij de overige gemeentelijke onderwijsinstel lingen Deze werkgroep heeft inmiddels rapport uitgebracht aan de Commis sies OPI, Onderwijs en Openbare Werken en Milieu. Voorts heeft een kerngroep, bestaande uit vertegenwoordigers van een vijftal basisscholen, de afdeling Onderwijs en de D.S.O. de uitwer king ter hand genomen van de plannen om te komen tot zelfbeheer. Het is de bedoeling dat op 1 januari 1989 11 basisscholen van start gaan met een vorm van zelfbeheer gedurende een proefperiode van 2 jaar. Het financiële kader en financiële knelpunten. Het uitgangspunt bij de zelfbeheersplannen is dat e.e.a. voor de gemeente budgettair neutraal dient te verlopen. Structureel blijkt dat geen probleem te vormen. Het systeem zelfbeheer is naar onze opvattingen efficiënter dan het huidige. De efficiencyvoordelen die het systeem meebrengt, komen bij een budgettair neutrale invoering het onderwijs ten goede. Dat moet overigens ook omdat anders een noodzakelijke prikkel voor het onderwijsveld ontbreekt. Hoewel dus structureel kan worden gesproken van een budgettair neutrale operatie voor de gemeente en zelfbeheer als een efficiënter sturingssysteem kan worden beschouwd, waarvan de efficiencyvoordelen het onderwijs ten goede komen, blijkt de overgang van het huidige stelsel op het beoogde stelsel op financiële problemen te stuiten. Zo blijkt dat het omzetverlies bij de D.S.O. dat ontstaat door het wegvallen van een hoeveelheid werk voor de scholen niet geheel kan wor den opgevangen binnen de D.S.O., zodat onderbezettingsverliezen ont staan. Dit levert voor de jaren 1991 en 1992 een ongedekt tekort op van 30.000,-- per jaar, in totaal dus 60.000,--. Verder kan het onderbe- zettingsverlies worden teruggedrongen door een tijdelijke "gedwongen winkelnering" van de scholen bij de D.S.O. als het gaat om de advies functie t.a.v. preventief onderhoud, schoonmaken en tuinonderhoud. Dit vormt echter een zodanig grote aanslag op het budget dat de scholen ter beschikking krijgen voor administratie- en beheerskosten dat, met name in de proefperiode, er nauwelijks iets overblijft ter compensatie van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 404