Nr. 19610.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 25 november
1988 (bijlage nr. 346);
BESLUIT
vast te stellen de volgende Verordening tot wijziging van het Algemeen
Ambtenarenreglement.
Artikel 1.
a. In artikel D4, tweede lid, onder a, wordt voor "21" gelezen "22".
b. Artikel D4tweede lid, onder b, komt te luiden:
"Aan de ambtenaar die jonger is dan 22 jaar wordt ten minste een
bedrag uitbetaald gelijk aan de in dit lid sub a bedoelde minimum
vakantietoelage verminderd met 102 voor elk leeftijdsjaar dat hij
jonger is dan 22 jaar, met een maximum aftrek van 502 en met dien
verstande dat het bedrag waarop hij alsdan aanspraak heeft naar
evenredigheid wordt verminderd bij het vervullen van een onvolledi
ge betrekking".
Artikel 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 1989, met
dien verstande dat voor de ambtenaar die op de dag voor de datum van
ingang in dienst was bij de gemeente Leeuwarden de tekst van artikel D4
lid 2, sub a en b blijft luiden, zoals deze luidde op de dag voor de
datum van ingang van de wijzigingen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Krediet voor de hertaxatie onroerend goed ten behoeve van de onroerend-
goedbelastingen
Bijlage nr. 347. Leeuwarden, 25 november 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding
Op grond van wettelijk voorschrift dient tenminste om de vijf jaar
de waarde in het economisch verkeer van het onroerend goed in de gemeen
te Leeuwarden te worden bepaald ten behoeve van de onroerend-goedbelas-
tingen.
Voor de peildatum 1 januari 1989 dient zulks voor oktober 1989
afgerond te zijn.
Noodzaak van een uitgebreide object-omschrijving.
In het verleden volstonden de taxateurs met het aanleveren (op
kaarten) van waardegegevens en een gering aantal kwaliteitsgegevens van
onroerende goederen. Dit was het gevolg van het feit, dat terwille van
de prijs van de hertaxatieronde in 1984 moest worden volstaan met een
minimum aan gegevens. Een aantal aspecten (ligging van het onroerende
goed, bouwkundige kwaliteit, staat van onderhoud, aanwezigheid van sani
tair/isolatie, enz.) is in meer of mindere mate bepalend voor het waar-
de-oordeel van het publiek en derhalve ook voor de taxateurs. Bij een
summiere verslaggeving, zoals in het verleden, is naderhand nauwelijks
reconstructie van het bij een hertaxatieronde uitgevoerde proces van
analyse en schatting mogelijk. Voor zowel de afhandeling van bezwaar
schriften (incl. gerechtelijke procedures) als voor de taxaties naar
aanleiding van verbouw en nieuwbouw is zo'n reconstructie (in verband
met een gelijke fiscale behandeling van partijen) echter wel zeer wense
lijk.
Helaas is het de afgelopen jaren herhaaldelijk onmogelijk gebleken
zo'n reconstructie tot stand te brengen en moest worden overgegaan tot
een nieuwe, tijdrovende en kostbare, taxatie. Per jaar was daar minstens
een mens jaar mee gemoeid.
Statistische gegevensverwerking.
Bij het opslaan van een groot aantal objectgegevens in een geauto
matiseerd bestand worden o.a. statistische berekeningen van ontwikkelin
gen in de verkoopprijzen mogelijk. Op deze wijze kunnen de taxatiemetho
den worden verfijnd en kan tevens aan de burger meer rechtszekerheid en
rechtsgelijkheid worden geboden. Dergelijke statistische onderzoeken
zijn bij een traditionele gegevensverzameling op kaart en microfiche
nagenoeg onmogelijk en in elk geval bijzonder tijdrovend.
Uiteraard kunnen ook andere afdelingen en de diensten statistische
berekeningen gaan uitvoeren op voor hen relevante gebieden.
Besparingen op de kosten van volgende taxatierondes.
Taxatiebureaus hebben de ervaring, dat een hertaxatieronde tenmin
ste 252 goedkoper kan worden uitgevoerd als met behulp van een geautoma
tiseerd bestand statistische onderzoeken kunnen worden verricht en met
behulp van de onderzoeksresultaten de (voorlopige) nieuwe waarden worden
berekend. Vervolgens vindt dan toetsing en eventueel aanpassing in het
veld plaats.
Nu vindt zulks niet plaats, omdat de belangrijkste basisgegevens of