b. eigenarenheffing
12.530.000,-- 250.000,--
8,35 (nu 8,57)
1.530.000 (eenheden)
De tarieven 1989 kunnen dus worden verlaagd met respectievelijk
0,14 voor de gebruikers (of 1,932) en 0,22 voor de eigenaren (of
2,572)
De verlaagde belastingdruk, tot een bedrag van 739.000,--, komt ten
gunste van de volgende categorieën:
sector woningen
gebruikerseigenaren
heffing jheffing
162.000
21,92
203.000
21,51
sector niet-woningen
Igebruikerseigenaren
|heffing heffing
167.000 207.000
22,6Z 28,0Z
Totaal
739.000
100,02
Zoals opgemerkt, zijn de middelen om het OGB-verlies te dekken alleen te
vinden in de afvalstoffenheffing en de rioolrechten.
Evenals dat vorig jaar het geval is geweest, stellen wij U voor het ver
lies te compenseren ten laste van:
a. de afvalstoffenheffing tot een bedrag van: 162.000,--
Dit is nldezelfde categorie als de
gebruikersheffing voor woningen
b. het rioolrecht voor eigenaren tot het
(restant) bedrag 577.000,--
Dit is dezelfde categorie als de eigenaren
van woningen en niet-woningen.
739.000,--
In dit voorstel wordt het verlies bij de "gebruikers van niet-woningen"
167.000,--) derhalve gecompenseerd bij de eigenaren. Wij hebben wel
onderzocht in hoeverre voor dit deel compensatie kan worden gezocht bij
het "rioolrecht voor gebruikers". Dit zou echter leiden tot een extra
verhoging van dit recht met rond 202, op te brengen door rond 675 belas
tingplichtigen in de sector bedrijven, kantoren enz., op een totaal van
5115. M.a.w. slechts een klein deel van de sector niet-woningen brengt
deze heffing op. Compensatie bij een kleine groep werkt zeer onevenredig
(ook binnen de groep van 675) door op het totaal aantal objecten in de
sector niet-woningen.
De gevolgen van onze voorstellen op de tarieven van het rioolrecht
en de afvalstofenheffing zullen wij toelichten bij die afzonderlijk te
behandelen tariefvoorstellen.
In Uw vergadering van 15 december 1987 hebt U besloten een deel van
de gemeentelijke eigendommen vrij te stellen van de onroerend-goedbelas-
tingen. Wij stellen U voor deze vrijstelling ook in 1989 toe te passen
voor objecten met een overheidsbestemmingDe veemarkt hoort daar ove
rigens niet bij. De vrijstelling voor de veemarkt - ten onrechte vorig
jaar ingevoerd - zullen wij opheffen door wijziging van artikel 7 van de
verordening
5
III. Verordening rioolrechten.
Hiervoor hebben wij U al voorgesteld, het verlies 0GB voor
577.000,-- te compenseren door verhoging van het rioolrecht van eige
naren. Het huidige tarief 50,50) stijgt hierdoor extra met
577.000,-- 41.500) 13,90 per eigendom. Het tarief komt hierdoor
op 50,50 13,90 is 64,40.
Artikel 4, lid 3 van de verordening geeft regels over de heffings
grondslag voor de gebruikersheffing. Het aantal kubieke meters afvalwa
ter, waarnaar de heffing wordt berekend, wordt afgeleid van het totaal
verbruik over het voorafgaande jaar (of een daarmee gelijk te stellen
periode van 12 maanden)Niet duidelijk is geregeld, op welke wijze het
aantal kubieke meters moet worden bepaald ingeval een nieuw te bouwen
perceel in de loop van het jaar in gebruik wordt genomen. Wij stellen in
verband hiermee voor lid 3 uit te breiden in die zin, dat de hoeveelheid
kubieke meters wordt vastgesteld door een (vanwege Burgemeester en Wet
houders uitgebrachte) schatting.
IV. Verordening reinigingsheffingen.
A. Afvalstoffenheffing
In Uw vergadering van 28 april 1987 inzake de aanvullende her waar
deringsoperatie 1987-1991 hebt U besloten de tarieven van de afvalstof
fenheffing gefaseerd in drie jaren volledig kostendekkend te maken (twee
fasen van 472.000,-- en 1 fase van 438.000,--).
Mede onder verwijzing naar hetgeen wij daaromtrent hebben vermeld
in het ontwerp-beleidsplan 1989-1993 (functie 721: Reiniging blz. 86
t/m 88) merken wij op, dat het tekort op de vuilophaaldienst naar ra
ming thans 383.000,-- hoger is geworden. De oorzaken hiervan zijn met
name een hoger verwerkingstarief als mede de hogere kosten voor de inza
meling van klein chemisch afval voor particulieren en een toename van
het aanbod afvalstoffen. Dit zou op zich kunnen leiden tot extra ver
hoging van de afvalstoffenheffing. Mede gelet op het feit, dat in 1989
al 472.000,-- (als tweede fase kostendekking) in het tarief moet wor
den doorgerekend, stellen wij U voor de hogere kosten nog niet mee te
nemen in de tarieven 1989, doch hierop terug te komen bij de tariefvoor
stellen 1990.
Het tarief voor 1988 heeft U vastgesteld op 8,93 per maand (per
jaar 107,16)
Voor het bepalen van het tarief 1989 zijn zoals hierboven beschreven de
volgende aspecten van belang, t.w.:
a. het verhogen van het recht in verband met de
compensatie van het OGB-verlies tot een bedrag van 162.000,--
b. het doorvoeren van de tweede fase kostendekkend
maken van het tarief tot een bedrag van 472.000,--
c. het in de tarieven doorberekenen van meerder te
verlenen kwijtscheldingen tot een bedrag van 134.000,--
Totaal 768.000,--
Een en ander heeft tot gevolg, dat het tarief in 1989 stijgt
met 21,33 per jaar of per maand met 1,78. Het tarief voor 1989 kan
dan worden vastgesteld op 8,93 1,78 10,71 per maand (per jaar
128,52).
De effecten van onze voorstellen op de belastingdruk van een gemiddelde