b. eigenarenheffing 12.530.000,-- 250.000,-- 8,35 (nu 8,57) 1.530.000 (eenheden) De tarieven 1989 kunnen dus worden verlaagd met respectievelijk 0,14 voor de gebruikers (of 1,932) en 0,22 voor de eigenaren (of 2,572) De verlaagde belastingdruk, tot een bedrag van 739.000,--, komt ten gunste van de volgende categorieën: sector woningen gebruikerseigenaren heffing jheffing 162.000 21,92 203.000 21,51 sector niet-woningen Igebruikerseigenaren |heffing heffing 167.000 207.000 22,6Z 28,0Z Totaal 739.000 100,02 Zoals opgemerkt, zijn de middelen om het OGB-verlies te dekken alleen te vinden in de afvalstoffenheffing en de rioolrechten. Evenals dat vorig jaar het geval is geweest, stellen wij U voor het ver lies te compenseren ten laste van: a. de afvalstoffenheffing tot een bedrag van: 162.000,-- Dit is nldezelfde categorie als de gebruikersheffing voor woningen b. het rioolrecht voor eigenaren tot het (restant) bedrag 577.000,-- Dit is dezelfde categorie als de eigenaren van woningen en niet-woningen. 739.000,-- In dit voorstel wordt het verlies bij de "gebruikers van niet-woningen" 167.000,--) derhalve gecompenseerd bij de eigenaren. Wij hebben wel onderzocht in hoeverre voor dit deel compensatie kan worden gezocht bij het "rioolrecht voor gebruikers". Dit zou echter leiden tot een extra verhoging van dit recht met rond 202, op te brengen door rond 675 belas tingplichtigen in de sector bedrijven, kantoren enz., op een totaal van 5115. M.a.w. slechts een klein deel van de sector niet-woningen brengt deze heffing op. Compensatie bij een kleine groep werkt zeer onevenredig (ook binnen de groep van 675) door op het totaal aantal objecten in de sector niet-woningen. De gevolgen van onze voorstellen op de tarieven van het rioolrecht en de afvalstofenheffing zullen wij toelichten bij die afzonderlijk te behandelen tariefvoorstellen. In Uw vergadering van 15 december 1987 hebt U besloten een deel van de gemeentelijke eigendommen vrij te stellen van de onroerend-goedbelas- tingen. Wij stellen U voor deze vrijstelling ook in 1989 toe te passen voor objecten met een overheidsbestemmingDe veemarkt hoort daar ove rigens niet bij. De vrijstelling voor de veemarkt - ten onrechte vorig jaar ingevoerd - zullen wij opheffen door wijziging van artikel 7 van de verordening 5 III. Verordening rioolrechten. Hiervoor hebben wij U al voorgesteld, het verlies 0GB voor 577.000,-- te compenseren door verhoging van het rioolrecht van eige naren. Het huidige tarief 50,50) stijgt hierdoor extra met 577.000,-- 41.500) 13,90 per eigendom. Het tarief komt hierdoor op 50,50 13,90 is 64,40. Artikel 4, lid 3 van de verordening geeft regels over de heffings grondslag voor de gebruikersheffing. Het aantal kubieke meters afvalwa ter, waarnaar de heffing wordt berekend, wordt afgeleid van het totaal verbruik over het voorafgaande jaar (of een daarmee gelijk te stellen periode van 12 maanden)Niet duidelijk is geregeld, op welke wijze het aantal kubieke meters moet worden bepaald ingeval een nieuw te bouwen perceel in de loop van het jaar in gebruik wordt genomen. Wij stellen in verband hiermee voor lid 3 uit te breiden in die zin, dat de hoeveelheid kubieke meters wordt vastgesteld door een (vanwege Burgemeester en Wet houders uitgebrachte) schatting. IV. Verordening reinigingsheffingen. A. Afvalstoffenheffing In Uw vergadering van 28 april 1987 inzake de aanvullende her waar deringsoperatie 1987-1991 hebt U besloten de tarieven van de afvalstof fenheffing gefaseerd in drie jaren volledig kostendekkend te maken (twee fasen van 472.000,-- en 1 fase van 438.000,--). Mede onder verwijzing naar hetgeen wij daaromtrent hebben vermeld in het ontwerp-beleidsplan 1989-1993 (functie 721: Reiniging blz. 86 t/m 88) merken wij op, dat het tekort op de vuilophaaldienst naar ra ming thans 383.000,-- hoger is geworden. De oorzaken hiervan zijn met name een hoger verwerkingstarief als mede de hogere kosten voor de inza meling van klein chemisch afval voor particulieren en een toename van het aanbod afvalstoffen. Dit zou op zich kunnen leiden tot extra ver hoging van de afvalstoffenheffing. Mede gelet op het feit, dat in 1989 al 472.000,-- (als tweede fase kostendekking) in het tarief moet wor den doorgerekend, stellen wij U voor de hogere kosten nog niet mee te nemen in de tarieven 1989, doch hierop terug te komen bij de tariefvoor stellen 1990. Het tarief voor 1988 heeft U vastgesteld op 8,93 per maand (per jaar 107,16) Voor het bepalen van het tarief 1989 zijn zoals hierboven beschreven de volgende aspecten van belang, t.w.: a. het verhogen van het recht in verband met de compensatie van het OGB-verlies tot een bedrag van 162.000,-- b. het doorvoeren van de tweede fase kostendekkend maken van het tarief tot een bedrag van 472.000,-- c. het in de tarieven doorberekenen van meerder te verlenen kwijtscheldingen tot een bedrag van 134.000,-- Totaal 768.000,-- Een en ander heeft tot gevolg, dat het tarief in 1989 stijgt met 21,33 per jaar of per maand met 1,78. Het tarief voor 1989 kan dan worden vastgesteld op 8,93 1,78 10,71 per maand (per jaar 128,52). De effecten van onze voorstellen op de belastingdruk van een gemiddelde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 441