6 woning hebben wij verwerkt in de bij dit voorstel gevoegde bijlage A. B. Overige reinigingsrechten: 1. Bedrijfsafvalrecht (art. 10, lid 5). Dit recht wordt geheven bij gebruikers van kleine winkelpanden en bedrijfspanden die hun afval via vuilniszakken aanbieden. Het betreft hier het zogenaamde grijze afval, een mengeling van huisvuil en be dri jfsvuil. De afgelopen jaren is er een beleid gevoerd om het tarief zodanig vast te stellen, dat de kosten precies worden gedekt. Met name de verwerkingskosten voor 1989 zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 1988 aanzienlijk gestegen. In het beleidsplan 1989-1992 zijn de drie hoofdoorzaken genoemd: stijging uniform tarief van OLAF, stij ging aangeboden hoeveelheid afval en stijging van zowel aangeboden hoe veelheid als ook van het verwerkingstarief van klein chemisch afval. De totale stijging van de verwerkingskosten wordt geschat op 400.000,--, dit is per contribuabele ongeveer 11,--. Hiermee is de relatief forse stijging van deze tariefswijziging grotendeels ver klaard Derhalve wordt voorgesteld, het tarief van het bedrijfsafvalrecht te verhogen van 10,16 per maand tot 11,15 per maand. 2. Bedrijfscontainerdienst (art. 10, lid 7). De containerdienst is de bedrijfsmatige tak van de Dienst Reini ging. In tegenstelling tot het ophalen van huisvuil bij particulieren is dit geen verplichte taak van de gemeente. In verband met ongewenste concurrentie stellen wij als overheidsbedrijf de tarieven voor dit dienstonderdeel op een zodanige hoogte vast dat er naar volledige dek king van de kosten wordt gestreefd. Bij dit dienstonderdeel worden in de praktijk twee soorten contai ners gebruikt, namelijk de 240 liter container (dit is de minicontainer met het groene deksel) en de 1.100 liter container (deze containers staan ook bij flats ten behoeve van de particuliere huisvuildienst De overige in de verordening genoemde containers (van 500, 660 en 750 liter) worden zelden gebruikt. De kostprijsberekeningen zijn derhalve gebaseerd op de meest gebruikte containers, de tarieven voor de overige containers zijn daarvan afgeleid. De belangrijkste wijzigingen zijn (alle genoemde bedragen inclusief BTW) 240 liter, één keer per week legen, van 13,92 naar 15,72 per maand; 1.100 liter, legen per container, van 15,-- naar 15,60 per keer; 1.100 liter, incidenteel legen van een container, van 24,60 naar 25,20 per keer. Het tarief van "voorrijden" blijft gehandhaafd op 9,60 per lokatie per keer Een voorbeeld ter verduidelijking: Een bedrijf heeft vier 1.100 liter containers gehuurd van de Dienst Reiniging, deze worden 2 keer per week geleegd. Per week betaalt het nu 2 x (9,60 4 x 15,--) 139,20. Straks betaalt het per week 2 x (9,60 4 x 15,60) 144,--. Verder betaalt het per jaar nog 4 x 172,80 voor het beschikbaar stellen van de containers. 7 3. Inzameling klein chemisch bedrijfsafval. In de loop van 1986 is er binnen de Regio Noord een inzamelings systeem opgezet voor het inleveren van klein chemisch afval door parti culieren. Daarbij is aan bedrijven de mogelijkheid geboden hun klein chemisch afval in te leveren bij de gemeentelijke depots. (Overigens bestond deze mogelijkheid bij het gemeentelijk depot in Leeuwarden al langer, maar er werd niet zo veel gebruik van gemaakt.) Binnen de regeling van de Regio mochten in eerste instantie bedrijven een hoeveelheid van maximaal 100 kg per jaar gratis inleveren. Maar met ingang van 1 januari 1988 wordt aan bedrijven de totale ingeleverde hoeveelheid in rekening gesteld (zie ook brieven van Regio d.d. 5 janua ri 1988, nr. 143 en 7 juli 1988, nr. 12136; en de nota d.d. 6 maart 1987 nr., 5290 van het hoofd van afd. Fin./Bel.). Deze inlevermogelijkheid voor bedrijven is tot nu toe niet formeel geregeld in onze gemeente, aangezien er in eerste instantie onduidelijk heid bestond over de voortzetting hiervan. Nu binnen de Regio is beslo ten met deze dienstverlening door te gaan, hebben wij besloten chemisch bedrijfsafval op grond van artikel 31 van de Afvalstoffenverordening aan te merken als een "bijzondere" afvalstof. Het is nodig een kader te scheppen, op grond waarvan (door de Regio vastgestelde tarieven) kunnen worden ingevorderd. Wij stellen U in verband hiermee voor aan de verordening toe te voegen een tarief voor: a. het in ontvangst nemen en afvoeren van klein chemisch bedrijfsafval van 2,46 (inclusief omzetbelasting) per kg; b. het in ontvangst nemen en afvoeren van PCB-houdende vloeistoffen en condensatoren van 15,05 (inclusief omzetbelasting) per kg, met uitzondering van de eerste kg. In deze tarieven zit per kg begrepen een toeslag van 0,30, waar uit de kosten die de gemeente moet maken voor administratiekosten enz. kunnen worden gedekt. Budgettair heeft deze activiteit voor de gemeente geen gevolgen. De door de gemeente ontvangen vergoedingen worden elk kwartaal verrekend met de Regio Noord-Friesland. De hiervoor genoemde tarieven zijn opgenomen in het aan de verorde ning toegevoegde artikel 14a. Artikel 8 van de verordening dient tevens te worden aangepast. 4. Invordering diverse reinigingsrechten door de NV Frigem (zogenaamde meeliftprocedure) Mede in verband met de overname van het GEB door de NV Frigas en de wijziging van de tenaamstelling van de NV Frigas in die van de NV Frigem, achten wij het gewenst de wijze van invordering van enkele rei nigingsheffingen (de afvalstoffenheffing en de heffing op het periodiek verwijderen van bedrijfsafval van niet-huishoudelijke kleinverbruikers) aan te passen. Huidige gang van zaken De NV Frigas/GEB, hierna de NV Frigem, brengt elf keer per jaar de afvalstoffenheffing in rekening, gecombineerd met een voorschotnota voor de geleverde energie (lOx) en gecombineerd met de afrekeningsnota (lx). In veel gevallen wordt automatisch afgeschreven van de giro/bankrekening van de gebruiker. Deze wijze van heffing heeft als naam meegekregen "heffing op andere wijze". Wij lichten dat hieronder toe.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 442