-2-
II. Burgemeester en Wethouders te machtigen gehoord de raadsadviescommissie
voor WelzijnsaangeLegenheden over de nadere verdeling van het onder B.
genoemde, voor producties gereserveerde bedrag, ad f 9.100,= te besluiten.
III. Rekening houdend met de door Burgemeester en Wethouders terzake verleende
subsidies uit het Fonds voor Culturele Doeleinden de navolgende subsidie
verzoeken in het kader van het onder I. genoemde verdeelbesluit afwijzen.
A. Programmering
ILMuziek
Popmuziek
Stichting Afrika Festival f 6.600,=
J azz
Stichting Workshops in Nederland f 20.000,=
IIJ__Let teren/Film
Stichting Vrienden O.B.L. f 2.255,=
BProduct ies
Theatergroep Artis(ts) f 3.500,=
Aldus vastgesteld in de openbare ver
gadering van
Voorzitter
Secretaris
Subsidieverlening ten behoeve van de realisering van het wooncentrum
Sonnenborgh.
Bijlage nr. 371. Leeuwarden, 2 december 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding
Zoals bekend, heeft het College van Gedeputeerde Staten, ter uit
voering van het Plan Ouderenvoorzieningen Friesland 1986-1993, onder
meer besloten het bejaardenoord Sonnenborgh te sluiten. De streefdatum
van sluiting is door Gedeputeerde Staten thans vastgesteld op 1 april
1989.
Direct na het bekend worden van het definitieve besluit van Gedepu
teerde Staten om het bejaardenoord Sonnenborgh te sluiten, hebben wij
overleg gevoerd met het bestuur van deze instelling. Dit overleg heeft
geresulteerd in het instellen van een werkgroep met als opdracht het
onderzoeken van mogelijke alternatieve bestemmingen voor de gebouwen van
Sonnenborgh. Het onderzoek van de werkgroep heeft geleid tot het voorne
men van Sonnenborgh om op de plaats van het bejaardenoord een wooncen
trum voor (zelfstandig wonende) ouderen te realiseren. In verband hier
mee heeft het bestuur van Sonnenborgh overeenstemming met de Woningbouw
vereniging Patrimonium bereiktomtrent de bouw van het complex en is het
architectenbureau Van Manen en Zwart aangezocht de plannen nader uit te
werken
Voorts hebben er op ons initiatief gesprekken plaatsgevonden tussen
het bestuur van Sonnenborgh, de ouderenbonden en de verschillende in
stellingen op het gebied van de extra-murale hulp en dienstverlening
aan ouderen. Dit overleg heeft geresulteerd in een overeenstemming tus
sen betrokken organisaties omtrent de hulpverlening aan de toekomstige
bewoners en de realisatie van een steunpunt voor ouderen in de wijk. De
bovengenoemde overeenstemming is door het bestuur van Sonnenborgh verder
verwerkt in de planopzet.
In september 1988 hebben het bestuur van Sonnenborgh, de Woning
bouwvereniging Patrimonium en het architectenbureau Van Manen en Zwart
het plan "Sonnenborgh, een nieuw perspectief" gepresenteerd.
"Sonnenborgh, een nieuw perspectief".
Het ingediende plan behelst de sloop van de bestaande gebouwen
waarin het bejaardenoord is gehuisvest, de bouw van 59 ouderenwoningen
en de bouw van enkele algemene ruimten.
De doelgroep waarvoor het te realiseren complex bestemd is, kan als
volgt worden omschreven: oudere inwoners uit de gemeente Leeuwarden die
zelfstandig willen (blijven) wonen in een beschermde woonomgeving en die
een zekere mate van zorg behoeven. Bij de planontwikkeling voor dit
nieuwe wooncomplex voor ouderen zijn de gezinszorg, de bejaardenalarme
ring, de unie van vrijwilligers en het gecoördineerd bejaardenwerk ten
nauwste betrokken. Voor zover er in de toekomst aan de bewoners van het
complex hulp moet worden geboden, dan zal dit na een verzoek van de
betrokken oudere op individuele basis geschieden, op de voor de desbe
treffende werksoort gebruikelijke wijze wat betreft methodiek, inzet van
menskracht en vergoedingsregelingen. Derhalve maakt de hulpverlening als
zodanig geen onderdeel uit van de woonvorm ("complexgebonden hulpverle-