2 1. Handhaving S8-flat met verbouw volgens het NKS (nieuwbouw-subsi- die) 2. Handhaving S8-flat met verbouw volgens de verbeteringsregeling (toepassing subsidieregeling voor vooroorlogse woningen t.b.v. naoorlogs complex). 3. Theoretisch vergelijkingsmodel sloop gevolgd door nieuwbouw vol gens het NKS van het bestaande verbouwplan SSH. 4. Sloop S8-flat volgens aanvankelijke optie WLL. Ad 1. Verbouw met toepassing NKS. De nadere rapportage van de kostendeskundige van het bureau DHV liet zien, dat op zichzelf een haalbaar plan met 142 woningen kan worden gerealiseerd, met een voor de SSH sluitende exploitatie en een aanvaard bare huur van rond de 240,per woning per maand, mits het normkos tensysteem voor de nieuwbouw van sociale huurwoningen (NKS) zou kunnen worden toegepast. In deze optie is slechts ruimte voor een inbrengwaarde van het bestaande flat-gebouw van rond de 1.000.000,Dit zou bete kenen, dat WLL de restant-boekwaarde van ongeveer 3,5 miljoen zou moeten afboeken. Bij een verkoopprijs van rond de 2.000.000,zou er voor WLL wellicht een meer aanvaardbare opbrengst gerealiseerd kunnen worden, maar dan zou er een huurprijs gehanteerd moeten worden van rond de 290,per woning per maand. De SSH achtte dit huurprijsniveau niet aanvaardbaar, gelet op de doelgroep studenten. Tevens is uit het laatste overleg tussen WLL, SSH en gemeente gebleken, dat WLL wenst vast te houden aan een minimale verkoopprijs van 2.343.000, Daarnaast was en is voor de SSH het uitgangspunt, dat voordat de onder havige transactie plaats zou kunnen vinden, er een grote mate van zeker heid zou dienen te bestaan ten aanzien van de acceptatie door de Staats secretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu van de SSH als zgn. toegelaten instelling binnen Leeuwarden. Waar het duidelijk is, dat die helderheid pas over vele maanden te bereiken zou zijn, is dit, gezien de noodzaak om ten aanzien van de S8-flat op korte termijn een beslissing te nemen, van invloed op de gezamenlijke conclusie ge weest, dat de SSH niet tot een oplossing van het probleem kon bijdragen. Ad 2. Verbouw met toepassing verbeteringsregeling (vooroorlogs). Onderzocht is in hoeverre het door de SSH voorgestelde verbouwplan ook haalbaar zou kunnen zijn met toepassing van de verbeteringsregeling. De SSH verkeert in de positie, dat zij voor haar naoorlogse bezit ook aan spraak kan maken op de (meest gunstige) regeling voor het toekennen van subsidie-bijdragen voor vooroorlogse woningen. Uit berekeningen blijkt, dat bij een inbrengwaarde van 2.000.000,een huur van ongeveer 290,-- per woning per maand haalbaar is bij de veronderstelling, dat de huren jaarlijks met 3Z stijgen en de variabele lastenstijging 2Z per jaar bedraagt. Zoals gezegd is dit huurniveau voor de SSH niet accep tabel. Voorts moet worden geconstateerd, dat indien de vooronderstel lingen de komende jaren gaan afwijken, de SSH extra risico loopt. Dit is ook het geval indien na bijvoorbeeld 20 jaar een hogere herfinanciering zou moeten plaatsvinden. Het huidige renteniveau van 7Z is namelijk over een periode van 40 jaar in de berekening verwerkt. Geconcludeerd moet worden, dat bij een verkoopwaarde van 2.000.000,-- en toepassing van de verbeteringsregeling een voor de SSH onuitvoerbare variant ontstaat, mede gelet op het niet acceptabele huurniveau. Bij het toepassen van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 120