4 gedurende een periode van 2 jaar in nauwe samenwerking met de gemeente een intensieve poging te doen om in samenhang met de overige beheers maatregelen tot een verbeterd verhuurresultaat te komen voor zowel de S8-flat als de overige woningen in de Meenthe. Daarbij is verder be paald, dat de kosten van uitstel van de sloop (waaronder leegstandsver- liezen) met een maximum van 400.000,tussen gemeente en WLL zouden worden gedeeld. In het besluit was tevens voorzien, dat de S8-flat vol ledig zou worden ontruimd en dat pogingen zouden worden ondernomen om het flatgebouw van WLL te vervreemden. Nu gebleken is, dat overname door de SSH niet tot de mogelijkheden behoort en er bovendien - in verband met de leegstand elders in het complex - op dit moment geen zicht be staat op het opnieuw verhuren van de woningen in de S8-flat op korte termijn, stellen wij U na ampele overwegingen voor de Staatssecretaris van VROM te verzoeken om in te stemmen met het onttrekken van deze 109 woningen aan de woningvoorraad. De hierop betrekking hebbende rijksle ningen zullen vervroegd moeten worden afgelost. Het gemeentelijk aandeel in de kosten ten gevolge van de afspraak met WLL bedraagt ongeveer 175.000,Hiervoor hebt reeds een krediet beschikbaar gesteld. De kosten worden met name veroorzaakt door het leegstandsverliesomdat niet meer is verhuurd sinds de totale ontrui ming en afsluiting van het flatgebouw. Het gebouw staat namelijk sedert de jaarwisseling 1987/1988 leeg. Bij onze standpuntbepaling hebben wij ons naast de voornoemde onder zoeksuitkomsten mede laten leiden door de volgende feiten en omstandig heden. Het is van groot van belang, dat de onzekerheid omtrent de toe komstige bestemming van de S8-flat op korte termijn wordt weggenomen gelet op de negatieve uitstraling, die dit leegstaande gebouw heeft op het woon- en leefklimaat in de Meenthe. Verkennende contacten met een belegger boden geen zicht op een reëel alternatief op korte termijn. Tevens staan wij op het standpunt, dat het uitponden van het bezit naar diverse particulieren toe te weinig garan ties biedt ten aanzien van het voorkomen van situaties, die aanleiding hebben gegeven tot het vervalproces. Ten slotte hebben wij mee laten wegen het aanbod van de lokale corporaties om gezamenlijk in federatief verband financiële medeverantwoordelijkheid voor de oplossing van de problematiek in de Meenthe te willen dragen. Wij constateren, dat deze optie voor WLL een in de gegeven omstandigheden, acceptabele financiële oplossing te zien geeft. IV. Samenwerking corporaties met het oog op de Meenthe. Zoals uit de inleiding blijkt hebben de lokale woningcorporaties steeds de sloop van de S8-flat als voorwaarde voor het dragen van financiële medeverantwoordelijkheid gesteld. Nu na het beëindigen van de onderhan delingen met de SSH de sloop als enige reële optie in beeld komt en WLL gelet op de huidige situatie daartoe inmiddels besloten heeft, is op nieuw het overleg geopend met in eerste instantie twee corporaties om te participeren. Het betreft hier de Woningstichting Patrimonium en de Vereniging voor Volkshuisvesting. Uiteindelijk hebben alle lokale corpo raties besloten naar draagkracht te participeren in de financiering van het verlies op basis van een renteloze lening van 2.195.000,-- met een looptijd van 25 jaar (eerste 10 jaar geen aflossing). Hiermee wordt een gekapitaliseerd rentevoordeel behaald van 1,5 miljoen. Het restant dient door WLL zelf te worden gefinancierd met een rentedragende lening.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 122