8 R. Brief van 21 maart 1989 van de heer D. Hoeksema te Leeuwarden, waarin wordt verzocht hem te benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand. S. Brief van de heer H. Geertsema van 27 maart 1989 betreffende verplaatsing van Scheepsrestau- ratiebedrijf Friesland naar de westzijde van de Hermesbrug. het kader van de te nemen beslis singen gebruik kunnen worden ge maakt van de ten dienste staande rechtsmiddelen. Wij stellen U voor adressante conform het vorenstaande te infor meren. Een voorstel onzerzijds tot een benoeming trouw-ambtenaar van de burgerlijke stand voor een inci denteel huwelijk is tot nu toe niet gebruikelijk, mede omdat daardoor een ongewenste precedent werking zou kunnen worden ver wacht In het verleden hebben wij derge lijke verzoeken dan ook niet geho noreerd. Bovendien is er momenteel geen vacature binnen de kring van de zogenaamde trouw-ambtenaren. Wij stellen voor adressant in vorenstaande zin te berichten. De door het Scheepsrestauratiebe- drijf Friesland aangevraagde mi lieuvergunningen zijn door het daartoe bevoegde college van Gede puteerde Staten van Friesland geweigerd. Als gevolg hiervan dient de verdere bedrijfsuitoefe ning van het bedrijf aan de oost zijde van de Hermesbrug te worden gestaakt. Het kernmotief voor weigering van de vergunning is de door het bedrijf veroorzaakte geluidshinder in de directe omge ving, welke ontoelaatbaar wordt geacht. Naar aanleiding hiervan is met de betrokkenen overleg gevoerd. Te vens is gezocht naar een alterna tieve lokatie binnen de gemeente Leeuwarden, welke uit milieuhygi ënisch oogpunt wèl acceptabel zou kunnen zijn. Uit een daartoe ingesteld onder zoek is gebleken dat vele lokaties niet in aanmerking kunnen komen vanwege infrastructurele dan wel financieel-economische belemmerin gen. Uiteindelijk is in beginsel gekozen voor de westzijde van de Hermesbrug Bij het bepalen van deze keuze 9 zijn wij ervan uitgegaan dat de aan deze zijde van de brug afge meerde rondvaartboten hun lig plaatsen zouden behouden. Er is dus geen sprake van intrekking c.q. wijziging van de huidige ligplaatsvergunningen van de des betreffende rondvaartboten. De scheepvaartbelangen ter plaatse komen naar onze mening niet zoda nig in het gedrang dat verplaat sing van het bedoelde scheepsres- tauratiebedrijf niet mogelijk zou kunnen zijn. Gelet op het belang om de huidige illegale situatie aan de oostzijde van de brug te beëindigen, zijn wij in beginsel bereid medewerking te verlenen aan verplaatsing van het Scheepsrestauratiebedrijf Friesland naar de westzijde van de brug. Wij delen de mening van brief schrijver dat een scheepsrepara- tiebedrijf in principe aan of nabij een industrieterrein be hoort, maar gezien het ontbreken van de mogelijkheden daartoe, achten wij de westzijde van de Hermesbrug op dit moment de meest optimale situatie. Voorts dient te worden vermeld dat in het kader van de te verlenen vergunningen, briefschrijver gebruik kan maken van de dan openstaande beroepsmo gelijkheden. Wij stellen U voor briefschrijver overeenkomstig het vorenstaande te antwoorden. T. Brief van de Hervormde Gemeente Leeuwarden-Huizum te Leeuwarden van 28 maart 1989 betreffende de afsluiting van de Pieter Lastmanstraat te Leeuwarden. Naar aanleiding van klachten van wijkbewoners over gesignaleerd sluipverkeer door een specifiek gedeelte van Huizum-West verband houdende met de openstelling van de Oostergoweg en de afsluiting van de Verlengde Schrans ter hoog te van het Oostergoplein heeft een onderzoek uitgewezen dat deze klachten niet zonder grond waren. Hierop volgend zijn vanwege de Dienst Stadsontwikkeling oplossin gen aangedragen ter reducering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 21