8
R. Brief van 21 maart 1989 van de
heer D. Hoeksema te Leeuwarden,
waarin wordt verzocht hem te
benoemen tot ambtenaar van de
burgerlijke stand.
S. Brief van de heer H. Geertsema
van 27 maart 1989 betreffende
verplaatsing van Scheepsrestau-
ratiebedrijf Friesland naar de
westzijde van de Hermesbrug.
het kader van de te nemen beslis
singen gebruik kunnen worden ge
maakt van de ten dienste staande
rechtsmiddelen.
Wij stellen U voor adressante
conform het vorenstaande te infor
meren.
Een voorstel onzerzijds tot een
benoeming trouw-ambtenaar van de
burgerlijke stand voor een inci
denteel huwelijk is tot nu toe
niet gebruikelijk, mede omdat
daardoor een ongewenste precedent
werking zou kunnen worden ver
wacht
In het verleden hebben wij derge
lijke verzoeken dan ook niet geho
noreerd.
Bovendien is er momenteel geen
vacature binnen de kring van de
zogenaamde trouw-ambtenaren.
Wij stellen voor adressant in
vorenstaande zin te berichten.
De door het Scheepsrestauratiebe-
drijf Friesland aangevraagde mi
lieuvergunningen zijn door het
daartoe bevoegde college van Gede
puteerde Staten van Friesland
geweigerd. Als gevolg hiervan
dient de verdere bedrijfsuitoefe
ning van het bedrijf aan de oost
zijde van de Hermesbrug te worden
gestaakt. Het kernmotief voor
weigering van de vergunning is de
door het bedrijf veroorzaakte
geluidshinder in de directe omge
ving, welke ontoelaatbaar wordt
geacht.
Naar aanleiding hiervan is met de
betrokkenen overleg gevoerd. Te
vens is gezocht naar een alterna
tieve lokatie binnen de gemeente
Leeuwarden, welke uit milieuhygi
ënisch oogpunt wèl acceptabel zou
kunnen zijn.
Uit een daartoe ingesteld onder
zoek is gebleken dat vele lokaties
niet in aanmerking kunnen komen
vanwege infrastructurele dan wel
financieel-economische belemmerin
gen. Uiteindelijk is in beginsel
gekozen voor de westzijde van de
Hermesbrug
Bij het bepalen van deze keuze
9
zijn wij ervan uitgegaan dat de
aan deze zijde van de brug afge
meerde rondvaartboten hun lig
plaatsen zouden behouden. Er is
dus geen sprake van intrekking
c.q. wijziging van de huidige
ligplaatsvergunningen van de des
betreffende rondvaartboten.
De scheepvaartbelangen ter plaatse
komen naar onze mening niet zoda
nig in het gedrang dat verplaat
sing van het bedoelde scheepsres-
tauratiebedrijf niet mogelijk zou
kunnen zijn.
Gelet op het belang om de huidige
illegale situatie aan de oostzijde
van de brug te beëindigen, zijn
wij in beginsel bereid medewerking
te verlenen aan verplaatsing van
het Scheepsrestauratiebedrijf
Friesland naar de westzijde van de
brug.
Wij delen de mening van brief
schrijver dat een scheepsrepara-
tiebedrijf in principe aan of
nabij een industrieterrein be
hoort, maar gezien het ontbreken
van de mogelijkheden daartoe,
achten wij de westzijde van de
Hermesbrug op dit moment de meest
optimale situatie. Voorts dient te
worden vermeld dat in het kader
van de te verlenen vergunningen,
briefschrijver gebruik kan maken
van de dan openstaande beroepsmo
gelijkheden.
Wij stellen U voor briefschrijver
overeenkomstig het vorenstaande te
antwoorden.
T. Brief van de Hervormde Gemeente
Leeuwarden-Huizum te Leeuwarden
van 28 maart 1989 betreffende
de afsluiting van de Pieter
Lastmanstraat te Leeuwarden.
Naar aanleiding van klachten van
wijkbewoners over gesignaleerd
sluipverkeer door een specifiek
gedeelte van Huizum-West verband
houdende met de openstelling van
de Oostergoweg en de afsluiting
van de Verlengde Schrans ter hoog
te van het Oostergoplein heeft een
onderzoek uitgewezen dat deze
klachten niet zonder grond waren.
Hierop volgend zijn vanwege de
Dienst Stadsontwikkeling oplossin
gen aangedragen ter reducering