De organisatorische plaats van het groenonderhoud van de sportvel den Zoals bekend, hebben wij een werkgroep opdracht gegeven alsnog na te gaan bij welke nieuwe dienst het groenonderhoud van de sport velden het beste kan worden ondergebracht. Dat wil zeggen, ofwel bij de nieuwe dienst B.S.O., danwel bij de nieuwe dienst O.W.S.R.. Deze werkgroep heeft inmiddels gerapporteerd. Het betreffende rapport hebben wij toegezonden aan de raadsadviescommissie Organi satie-, Personeels- en Informatiezaken en tevens voor u ter inzage gelegd De gesignaleerde problematiek gaat met name over de vraag, of het gewenst is het beheer van de sportvelden organisatorisch te split sen van het groenonderhoud. Daarbij is tevens aan de orde het in het kader van de herwaardering genomen besluit terzake f 100.000,-- aan besparingen te realiseren via verbetering van de efficiency. Wij zijn hieromtrent tot de volgende conclusies gekomen. - Het is niet gewenst, het beheer van de sportvelden organisato risch te scheiden van het groenonderhoud. Gelet op de uitgangs punten van de reorganisatie - integratie van beleidsvoorbereiding en -uitvoering c.q. klant- en resultaatgericht handelen - bete kent dit, dat deze aktiviteiten moeten worden ondergebracht in de nieuwe dienst O.W.S.R.. Het onderhoud van het Groene Ster gebied en van de Froskepólle zal daarentegen in afwijking van de huidige situatie worden gecombineerd met de overige gemeentelijke groen- aktiviteiten in de nieuwe dienst B.S.0. op basis van dienstver lening aan de dienst O.W.S.R.. In deze laatstgenoemde dienst is het recreatiebeleid geconcentreerd. - Er zal in fase 4 van de reorganisatie door de nieuwe diensten B.S.0. en O.W.S.R. concrete invulling moeten worden gegeven aan de te realiseren besparingen van f 100.000,--. Mogelijkheden daartoe zijn in de door ons voorgestane organisatiestruktuur in principe aanwezig in de vorm van onder meer vermindering van overhead (het toezicht) en combinatie van werkplaatsen. De naamgeving van de nieuwe diensten In de tot dusverre verschenen nota's over de reorganisatie is voor wat betreft de naamgeving van de nieuwe diensten gebruik gemaakt van de oude terminologie en van afkortingen. Ter verbetering van de herkenbaarheid hebben wij aangekondigd afzonderlijk aandacht te zullen schenken aan deze naamgeving. De in het kader van de reorga nisatie ingestelde werkgroep "Voorlichting en P.R." heeft hierover inmiddels advies uitgebracht. Wij zijn van mening, dat met ingang van fase 4 de volgende namen voor de nieuwe diensten - zonder afkortingen - moeten worden inge voerd - Bestuursdienst - Dienst Bouwen. Wonen en Milieu (in plaats van D.S.V. c.q. Dienst Stadsontwikkeling en Volkshuis vesting) - Dienst Onderhoud en Beheer (in plaats van B.S.0. c.q. dienst Beheer Stedelijke Omgeving). - Dienst Onderwijs en Welzijn (in plaats van O.W.S.R. c.q. dienst Onderwijs, Welzijn, Sport en Recreatie) - Dienst Economische en Sociale Zaken (in plaats van S.Z.W.). Het Woningbedrijf, de Sociale Werkvoorziening, de Politie en de Brandweer behouden hun eigen namen. Wij gaan ervan uit, dat de onder de voorgaande punten II.a en II.b door ons ingenomen standpunten uw instemming hebben en onderdeel uitmaken van de thans aan de orde zijnde besluitvorming. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 256