De organisatorische plaats van het groenonderhoud van de sportvel
den
Zoals bekend, hebben wij een werkgroep opdracht gegeven alsnog na
te gaan bij welke nieuwe dienst het groenonderhoud van de sport
velden het beste kan worden ondergebracht. Dat wil zeggen, ofwel
bij de nieuwe dienst B.S.O., danwel bij de nieuwe dienst O.W.S.R..
Deze werkgroep heeft inmiddels gerapporteerd. Het betreffende
rapport hebben wij toegezonden aan de raadsadviescommissie Organi
satie-, Personeels- en Informatiezaken en tevens voor u ter inzage
gelegd
De gesignaleerde problematiek gaat met name over de vraag, of het
gewenst is het beheer van de sportvelden organisatorisch te split
sen van het groenonderhoud. Daarbij is tevens aan de orde het in
het kader van de herwaardering genomen besluit terzake f 100.000,--
aan besparingen te realiseren via verbetering van de efficiency.
Wij zijn hieromtrent tot de volgende conclusies gekomen.
- Het is niet gewenst, het beheer van de sportvelden organisato
risch te scheiden van het groenonderhoud. Gelet op de uitgangs
punten van de reorganisatie - integratie van beleidsvoorbereiding
en -uitvoering c.q. klant- en resultaatgericht handelen - bete
kent dit, dat deze aktiviteiten moeten worden ondergebracht in de
nieuwe dienst O.W.S.R.. Het onderhoud van het Groene Ster gebied
en van de Froskepólle zal daarentegen in afwijking van de huidige
situatie worden gecombineerd met de overige gemeentelijke groen-
aktiviteiten in de nieuwe dienst B.S.0. op basis van dienstver
lening aan de dienst O.W.S.R.. In deze laatstgenoemde dienst is
het recreatiebeleid geconcentreerd.
- Er zal in fase 4 van de reorganisatie door de nieuwe diensten
B.S.0. en O.W.S.R. concrete invulling moeten worden gegeven aan
de te realiseren besparingen van f 100.000,--. Mogelijkheden
daartoe zijn in de door ons voorgestane organisatiestruktuur in
principe aanwezig in de vorm van onder meer vermindering van
overhead (het toezicht) en combinatie van werkplaatsen.
De naamgeving van de nieuwe diensten
In de tot dusverre verschenen nota's over de reorganisatie is voor
wat betreft de naamgeving van de nieuwe diensten gebruik gemaakt
van de oude terminologie en van afkortingen. Ter verbetering van de
herkenbaarheid hebben wij aangekondigd afzonderlijk aandacht te
zullen schenken aan deze naamgeving. De in het kader van de reorga
nisatie ingestelde werkgroep "Voorlichting en P.R." heeft hierover
inmiddels advies uitgebracht.
Wij zijn van mening, dat met ingang van fase 4 de volgende namen
voor de nieuwe diensten - zonder afkortingen - moeten worden inge
voerd
- Bestuursdienst
- Dienst Bouwen. Wonen en Milieu
(in plaats van D.S.V. c.q. Dienst Stadsontwikkeling en Volkshuis
vesting)
- Dienst Onderhoud en Beheer
(in plaats van B.S.0. c.q. dienst Beheer Stedelijke Omgeving).
- Dienst Onderwijs en Welzijn
(in plaats van O.W.S.R. c.q. dienst Onderwijs, Welzijn, Sport en
Recreatie)
- Dienst Economische en Sociale Zaken
(in plaats van S.Z.W.).
Het Woningbedrijf, de Sociale Werkvoorziening, de Politie en de
Brandweer behouden hun eigen namen.
Wij gaan ervan uit, dat de onder de voorgaande punten II.a en II.b
door ons ingenomen standpunten uw instemming hebben en onderdeel
uitmaken van de thans aan de orde zijnde besluitvorming.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans
Secretaris