VII. op korte termijn de zakelijke relaties en potentiële zakelijke relaties op de hoogte te stellen van deze besluiten. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. 2 Nota "Volwassenen en Educatie". Bijlage nr. 58. Leeuwarden, 8 februari 1990. Aan de Gemeenteraad. 1. INLEIDING In juni 1985 hebt U de Raamnota Onderwijsbeleid aanvaard als uitgangspunt voor het te voeren onderwijsbeleid. Het in deze nota aangekondigde beleid is in de daaropvolgende jaren gevolgd door concrete uitwerkingen op het terrein van het basisonderwijs, het speciaal onderwijs, het voortgezet en het hoger onderwijs. In hoofdstuk 6 van de Raamnota Onderwijsbeleid werd ingegaan op de te verwachten ontwikkelingen op het terrein van de volwasseneneducatie. De ontwikkelingen op dit terrein zijn echter sinds 1985 in een stroomversnelling geraakt. Mede als gevolg daarvan is het bedoelde hoofdstuk achterhaald en is actualisering en completering gewenst. Daarbij is wel aan de orde geweest de vraag in hoeverre het uitbrengen van een beleidsnota op het terrein van de volwasseneneducatie op dit moment zinvol moet worden geacht, gelet op het feit dat de discussie over de landelijke wetgeving nog gaande is en allerminst is afgerond. Om twee redenen achten wij het uitbrengen van een nota op dit moment toch zinvol: de nota biedt een overzicht van de ontwikkelingen binnen de verschillende deelterreinen van de volwasseneneducatie, zowel uit het verleden als naar de toekomst; de nota biedt een toetsingskader voor de ontwikkeling van de verschillende deelterreinen en kan als zodanig gebruikt worden bij de verdere ontwikkeling van het beleid. Het is op dit moment onduidelijk op welke termijn de parlementaire behandeling van de verschillende wetsvoorstellen op het terrein van de volwasseneneducatie zal zijn afgerond. Dat geldt o.a. voor een van de twee kaderwetten, de Invoeringswet Kaderwet Volwasseneneducatie (IKVE). Dit wetsvoorstel is al geruime tijd geleden ingediend bij de Tweede Kamer en in behandeling genomen, maar de schriftelijke behandeling is nog niet afgerond. Het is dus onduidelijk wanneer en in welke vorm dit voorstel door de Tweede Kamer aanvaard zal worden. Bij het opstellen van de Nota Volwasseneneducatie is ervan uitgegaan dat in ieder geval de hoofdlijnen van deze weg aanvaard zullen worden. De andere kaderwet, de Arbeidsvoorzie ningswet, is inmiddels wèl van kracht geworden, overigens na uitvoerige discussie in de Tweede Kamer. Ten slotte wijzen wij U erop dat de nota een overzicht biedt van de ontwikkelingen tot eind september 1989. Ontwikkelingen die zich na die tijd hebben voorgedaan zijn in het algemeen niet meer verwerkt. 2. LANDELIJKE WETGEVING Op het terrein van de volwasseneneducatie staan verschillende wetsontwerpen op stapel. Wanneer deze voorstellen tot wet zullen worden verheven dan zal dit beleidsterrein de komende jaren ingrijpend veranderen. Het gaat om twee kader- of planningswetten, nl. de IKVE en de AVW en een aantal bekostigingswetten, nl. de Wet tot wijziging van de WVO in verband met de herstructurering van het MBO, de Wet op het cursorisch beroepsonderwijs (WCBO), de Wet tot wijziging van de WVO in verband met het dag-/avondonderwijs (VAVO) en de Wet tot wijziging van de WVO in verband met de contractactiviteiten. Doel van dit alles is het aanbrengen van samenhang in de planning, het aanbrengen van inhoudelijke afstemming tussen de verschillende deelterreinen en het bieden van een eenduidig bekostigingskader (budgetfinanciering). Inmiddels is de wet in verband met de contractactiviteiten in het Staatsblad gepubliceerd (Staatsblad 1989, 297). Voorts is het wetsvoorstel met betrekking tot het VAVO in september 1989 bij de Tweede Kamer ingediend en gaan de activiteiten rond de herstructurering van het middelbaar beroepsonderwijs verder, ondanks het feit dat de behandeling van het wetsvoorstel is opgeschort. De problemen in de wetgeving lijken zich dan ook toe te spitsen op de IKVE

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 107