VII. op korte termijn de zakelijke relaties en potentiële zakelijke relaties op de hoogte te stellen
van deze besluiten.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
2
Nota "Volwassenen en Educatie".
Bijlage nr. 58. Leeuwarden, 8 februari 1990.
Aan de Gemeenteraad.
1. INLEIDING
In juni 1985 hebt U de Raamnota Onderwijsbeleid aanvaard als uitgangspunt voor het te voeren
onderwijsbeleid. Het in deze nota aangekondigde beleid is in de daaropvolgende jaren gevolgd
door concrete uitwerkingen op het terrein van het basisonderwijs, het speciaal onderwijs, het
voortgezet en het hoger onderwijs. In hoofdstuk 6 van de Raamnota Onderwijsbeleid werd
ingegaan op de te verwachten ontwikkelingen op het terrein van de volwasseneneducatie. De
ontwikkelingen op dit terrein zijn echter sinds 1985 in een stroomversnelling geraakt. Mede als
gevolg daarvan is het bedoelde hoofdstuk achterhaald en is actualisering en completering
gewenst. Daarbij is wel aan de orde geweest de vraag in hoeverre het uitbrengen van een
beleidsnota op het terrein van de volwasseneneducatie op dit moment zinvol moet worden
geacht, gelet op het feit dat de discussie over de landelijke wetgeving nog gaande is en
allerminst is afgerond. Om twee redenen achten wij het uitbrengen van een nota op dit moment
toch zinvol:
de nota biedt een overzicht van de ontwikkelingen binnen de verschillende deelterreinen
van de volwasseneneducatie, zowel uit het verleden als naar de toekomst;
de nota biedt een toetsingskader voor de ontwikkeling van de verschillende deelterreinen
en kan als zodanig gebruikt worden bij de verdere ontwikkeling van het beleid.
Het is op dit moment onduidelijk op welke termijn de parlementaire behandeling van de
verschillende wetsvoorstellen op het terrein van de volwasseneneducatie zal zijn afgerond. Dat
geldt o.a. voor een van de twee kaderwetten, de Invoeringswet Kaderwet Volwasseneneducatie
(IKVE). Dit wetsvoorstel is al geruime tijd geleden ingediend bij de Tweede Kamer en in
behandeling genomen, maar de schriftelijke behandeling is nog niet afgerond. Het is dus
onduidelijk wanneer en in welke vorm dit voorstel door de Tweede Kamer aanvaard zal worden.
Bij het opstellen van de Nota Volwasseneneducatie is ervan uitgegaan dat in ieder geval de
hoofdlijnen van deze weg aanvaard zullen worden. De andere kaderwet, de Arbeidsvoorzie
ningswet, is inmiddels wèl van kracht geworden, overigens na uitvoerige discussie in de Tweede
Kamer.
Ten slotte wijzen wij U erop dat de nota een overzicht biedt van de ontwikkelingen tot eind
september 1989. Ontwikkelingen die zich na die tijd hebben voorgedaan zijn in het algemeen
niet meer verwerkt.
2. LANDELIJKE WETGEVING
Op het terrein van de volwasseneneducatie staan verschillende wetsontwerpen op stapel.
Wanneer deze voorstellen tot wet zullen worden verheven dan zal dit beleidsterrein de komende
jaren ingrijpend veranderen. Het gaat om twee kader- of planningswetten, nl. de IKVE en de
AVW en een aantal bekostigingswetten, nl. de Wet tot wijziging van de WVO in verband met
de herstructurering van het MBO, de Wet op het cursorisch beroepsonderwijs (WCBO), de Wet
tot wijziging van de WVO in verband met het dag-/avondonderwijs (VAVO) en de Wet tot
wijziging van de WVO in verband met de contractactiviteiten.
Doel van dit alles is het aanbrengen van samenhang in de planning, het aanbrengen van
inhoudelijke afstemming tussen de verschillende deelterreinen en het bieden van een eenduidig
bekostigingskader (budgetfinanciering).
Inmiddels is de wet in verband met de contractactiviteiten in het Staatsblad gepubliceerd
(Staatsblad 1989, 297). Voorts is het wetsvoorstel met betrekking tot het VAVO in september
1989 bij de Tweede Kamer ingediend en gaan de activiteiten rond de herstructurering van het
middelbaar beroepsonderwijs verder, ondanks het feit dat de behandeling van het wetsvoorstel
is opgeschort. De problemen in de wetgeving lijken zich dan ook toe te spitsen op de IKVE