I c <u 00 <U <U -H H *J U I O U O O V-4 l-l CO CU CO <L> .X *r~> T3 •H •iH T3 H d) C d) JZ d) co TD U 4-> c <U <u O T3 ca u (U rH <U c O X3 O 00 Q 4J T3 CO C rH 0) cu u a c O o cO In «H co x: •a a; o oo I <u O T3 JH <L> c O O 00 CO T3 cO u co S *H O 00 TO c c CU I a; oo •H <L> TO <U OO TO -H TO C CO CO 00 <U OO N I* CO CO c CO U lH TO I d) 00 •H <U <U TO 00 CU -H TO TO CO C 00 CO <U oo S u CO cO cO CO 2 C U 2 1 1 1 1 1 1 O CQ O CQ in h m O o CN O r-H rH rH c r-H U O ro V<U CO X VO X v<U <U CU OO H-» v-/ M— H-, w I U O ■U u CU co <u *•-) oo •h c -H c O -H CO u O vD in ON ro a» 4J CO u CO CO a <u 00 oo CO s <u c rX CU <U c GO O <U c K 00 •H C T3 •H a CU Jh <u d <u u <u u C U CU cu cu 00 r-H e cu TO s cu TO CO u m in 3 .X C <U d) a co c d) u aJ TO C •H W c to <u J3 4J •H 3 OO M-l C -H a) T3 I M u ii m n •H I V U. C O •1-1 O •H U X <0 u vO in <r c o 0 01 U a) N •H ai I u <u to to •H M 0) a. •3 a •H JS S u B w c u CU cu T3 u co u w •H ca CU u cu ca 3 s 4J cu CU CU cu oo u hJ u V 3 CU C CQ co ca co w c u ca (U e T3 u 3 cu O u ,C c U O ca CU O 2 c CU cu u u CU u u w •H (U CU s u (U s a 00 u 3 CQ Beschikbaar stellen van een krediet voor de reconstructie van de Groeneweg en de Boterhoek. Bijlage nr. 15. Leeuwarden, 21 december 1989. Aan de Gemeenteraad. In het rapport Studie vervangende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt is op grond van de meest gewenste geografische verdeling geconstateerd, dat in het westelijk deel van de binnenstad 220 parkeerplaatsen moesten worden gerealiseerd. Eén en ander leek mogelijk door op het Oldehoof- sterkerkhof een parkeervoorziening in twee lagen te maken, m.a.w. dat ter plaatse een kelderdek moest komen. Naar aanleiding van ons voorstel van 22 januari 1987 (bijlage nr. 65), hebt U in Uw vergadering van 2 februari 1987 evenwel besloten, mede i.v.m. de financiële consequenties daarvan, af te zien van het realiseren van dit kelderdek. Door het egaliseren van het gehele plein kon het Oldehoofsterkerkhof efficiënter worden ingericht en wel zodanig dat het aantal parkeerplaatsen van 175 naar 285 kon worden uitgebreid. Ondanks deze toename van 110 plaatsen, betekende dit echter nog een tekort van 110 vervangende parkeerplaatsen in dit gedeelte van de binnenstad. Als alternatief hebben wij U voorgesteld om door middel van een herinrichting van de Groene weg, de resterende plaatsen aan deze binnenstadstangent te realiseren. In ons voornoemd raadsvoorstel van 22 januari 1987 maakten wij er reeds gewag van, dat een eerste uitwerking van deze suggestie tot de conclusie leidde, dat er - uitgaande van éénzijdig parkeren - 55 parkeerplaatsen konden worden gerealiseerd. Het herinrichtingsplan is thans uitgewerkt en omvat onder meer de aanleg van 58 parkeerplaat sen aan één zijde van de gereconstrueerde weg. Tweezijdig parkeren is niet mogelijk binnen het huidige profiel van de weg. Bovendien zou dit in strijd zijn met de wens om het profiel visueel aantrekkelijker en meer in overeenstemming met de omgeving te maken. In dit verband merken wij wel op, dat de thans nog resterende 52 vervangende parkeerplaatsen in dit deel van de binnenstad alsnog zullen worden gerealiseerd. Hiervoor is voor 1991 in de stelpost civieltechnische werken de financiële ruimte gecreëerd. Bij het ontwerpen van dit herinrichtingsplan is getracht alle voorzieningen binnen het huidige versteende dwarsprofiel te realiseren. Uitgegaan is van een rijbaan met vrijliggende fietspaden en aan één kant van de weg parkeerstroken en wel aan die zijde waar de automobilist in het algemeen zijn bestemming heeft. Dit betekent voor een deel aan de binnenstadskant en deels aan de noordzijde van de weg. In de parkeerstrook zijn de bomen gedacht om een aaneengesloten groenewand te vormen en als zodanig het groene karakter van de weg te versterken en de versmalling van het profiel te benadruk ken. Voorts zal de weg visueel worden versmald door de te plaatsen lichtmasten. Ten einde in de toekomst een aantal enge plekken achter de uitgegroeide bomen te voorkomen, is enkele aanvullende verlichting geprojecteerd. Overigens mogen wij U verwijzen naar het ter inzage gelegde plan. De totale kosten van het plan worden begroot op 1.190.000,--. Daar er reeds een bedrag van 140.000,-- als voorbereidingskre diet beschikbaar is gesteld, is thans nog een krediet van 1.050.000,- nodig. De kapitaallasten ad 99.750,--, gebaseerd op 7% rente en 2,5% afschrijving van 1.050.000,-, kunnen ten laste worden gebracht van de op subfunctie 210.00 geraamde kapitaallasten voor de uitvoering van civieltechnische werken. Onder mededeling dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting en de Commissie voor Openbare Werken en Milieu in hun vergadering van 23 mei 1989, respectievelijk 20 december 1989 hebben ingestemd met dit voorstel, stellen wij U voor overeenkomstig bijgevoegd ontwerp te besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. GJ. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 17