I
c
<u
00 <U
<U -H
H *J
U I
O U
O O
V-4 l-l
CO CU
CO
<L>
.X
*r~>
T3
•H
•iH
T3
H
d)
C
d)
JZ
d)
co
TD
U
4->
c
<U
<u
O
T3
ca
u
(U
rH
<U
c
O
X3
O
00
Q
4J
T3
CO C
rH 0)
cu u
a c
O o
cO
In «H
co x:
•a
a;
o
oo
I
<u
O T3
JH <L>
c O
O 00
CO
T3
cO
u
co
S *H
O
00 TO
c c
CU
I
a;
oo
•H
<L>
TO
<U OO
TO -H
TO
C CO
CO 00
<U
OO
N
I*
CO
CO
c
CO
U
lH
TO
I
d)
00
•H <U
<U TO
00
CU -H
TO TO
CO
C 00
CO <U
oo
S u
CO cO
cO CO
2 C
U
2
1
1
1
1
1
1
O
CQ
O
CQ
in h
m
O
o
CN
O
r-H
rH
rH
c
r-H
U
O
ro V<U
CO
X
VO
X
v<U
<U
CU
OO
H-»
v-/
M—
H-, w
I
U
O
■U
u
CU
co
<u
*•-) oo
•h c
-H
c
O
-H
CO
u
O
vD
in
ON
ro
a»
4J
CO
u
CO
CO
a
<u
00
oo
CO
s
<u
c
rX
CU
<U
c
GO
O
<U
c
K
00
•H
C
T3
•H
a
CU
Jh
<u
d
<u
u
<u
u
C U
CU
cu cu
00
r-H
e
cu
TO
s
cu
TO
CO
u
m
in
3
.X
C
<U
d)
a
co
c
d)
u
aJ
TO
C
•H
W
c
to
<u
J3
4J
•H
3 OO
M-l C
-H
a) T3
I
M
u
ii m
n
•H I
V
U. C
O
•1-1 O
•H U
X
<0
u
vO
in
<r
c
o
0
01
U
a)
N
•H
ai
I
u
<u
to
to
•H
M
0)
a.
•3 a
•H
JS
S u
B w
c
u
CU
cu
T3
u
co
u
w
•H
ca
CU
u
cu
ca
3
s
4J
cu
CU
CU
cu
oo
u
hJ
u
V
3
CU
C
CQ
co
ca
co
w
c
u
ca
(U
e
T3
u
3
cu
O
u
,C
c
U
O
ca
CU
O
2
c
CU
cu
u
u
CU
u
u
w
•H
(U
CU
s
u
(U
s
a
00
u
3
CQ
Beschikbaar stellen van een krediet voor de reconstructie van de Groeneweg en de Boterhoek.
Bijlage nr. 15. Leeuwarden, 21 december 1989.
Aan de Gemeenteraad.
In het rapport Studie vervangende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt is op grond van de
meest gewenste geografische verdeling geconstateerd, dat in het westelijk deel van de binnenstad
220 parkeerplaatsen moesten worden gerealiseerd. Eén en ander leek mogelijk door op het Oldehoof-
sterkerkhof een parkeervoorziening in twee lagen te maken, m.a.w. dat ter plaatse een kelderdek moest
komen.
Naar aanleiding van ons voorstel van 22 januari 1987 (bijlage nr. 65), hebt U in Uw vergadering
van 2 februari 1987 evenwel besloten, mede i.v.m. de financiële consequenties daarvan, af te zien van
het realiseren van dit kelderdek. Door het egaliseren van het gehele plein kon het Oldehoofsterkerkhof
efficiënter worden ingericht en wel zodanig dat het aantal parkeerplaatsen van 175 naar 285 kon worden
uitgebreid.
Ondanks deze toename van 110 plaatsen, betekende dit echter nog een tekort van 110
vervangende parkeerplaatsen in dit gedeelte van de binnenstad.
Als alternatief hebben wij U voorgesteld om door middel van een herinrichting van de Groene
weg, de resterende plaatsen aan deze binnenstadstangent te realiseren. In ons voornoemd raadsvoorstel
van 22 januari 1987 maakten wij er reeds gewag van, dat een eerste uitwerking van deze suggestie tot
de conclusie leidde, dat er - uitgaande van éénzijdig parkeren - 55 parkeerplaatsen konden worden
gerealiseerd.
Het herinrichtingsplan is thans uitgewerkt en omvat onder meer de aanleg van 58 parkeerplaat
sen aan één zijde van de gereconstrueerde weg. Tweezijdig parkeren is niet mogelijk binnen het huidige
profiel van de weg. Bovendien zou dit in strijd zijn met de wens om het profiel visueel aantrekkelijker
en meer in overeenstemming met de omgeving te maken.
In dit verband merken wij wel op, dat de thans nog resterende 52 vervangende parkeerplaatsen
in dit deel van de binnenstad alsnog zullen worden gerealiseerd. Hiervoor is voor 1991 in de stelpost
civieltechnische werken de financiële ruimte gecreëerd.
Bij het ontwerpen van dit herinrichtingsplan is getracht alle voorzieningen binnen het huidige
versteende dwarsprofiel te realiseren. Uitgegaan is van een rijbaan met vrijliggende fietspaden en aan
één kant van de weg parkeerstroken en wel aan die zijde waar de automobilist in het algemeen zijn
bestemming heeft. Dit betekent voor een deel aan de binnenstadskant en deels aan de noordzijde van
de weg. In de parkeerstrook zijn de bomen gedacht om een aaneengesloten groenewand te vormen en
als zodanig het groene karakter van de weg te versterken en de versmalling van het profiel te benadruk
ken. Voorts zal de weg visueel worden versmald door de te plaatsen lichtmasten. Ten einde in de
toekomst een aantal enge plekken achter de uitgegroeide bomen te voorkomen, is enkele aanvullende
verlichting geprojecteerd.
Overigens mogen wij U verwijzen naar het ter inzage gelegde plan. De totale kosten van het
plan worden begroot op 1.190.000,--. Daar er reeds een bedrag van 140.000,-- als voorbereidingskre
diet beschikbaar is gesteld, is thans nog een krediet van 1.050.000,- nodig. De kapitaallasten ad
99.750,--, gebaseerd op 7% rente en 2,5% afschrijving van 1.050.000,-, kunnen ten laste worden
gebracht van de op subfunctie 210.00 geraamde kapitaallasten voor de uitvoering van civieltechnische
werken.
Onder mededeling dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting en de
Commissie voor Openbare Werken en Milieu in hun vergadering van 23 mei 1989, respectievelijk
20 december 1989 hebben ingestemd met dit voorstel, stellen wij U voor overeenkomstig bijgevoegd
ontwerp te besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. GJ. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans, Secretaris.