2,5% afschrijving en 8°<» rente) f 43.000,--
-8-
Gelet op de mogelijkheid om de nieuwe ruimtebehoefte voor een
beperkt deel op te vangen door middel van de aan het Raadhuisplein
aan te houden panden en het te handhaven pand Nieuwestad 9 (het
eigenlijke Burmaniahuisgaan wij voorshands uit van de hiervoor
gegeven ondergrens (15.000 m2) van de geschatte omvang van de
nieuw te bouwen kantoorruimte. We merken hierbij nog op dat de
thans geraamde benodigde kantoorruimte niet overeenkomt met de op
dat punt gemaakte berekeningen in het rapport van de Werkgroep
Huisvesting. Voornaamste oorzaak hiervan is dat de werkgroep zich
heeft gebaseerd op het huidige ruimtebeslag van het gemeentelijk
apparaat, terwijl thans wordt uitgegaan van gangbare huisvestings
normen. Het verschil in uitkomst van de twee benaderingen kan dus
worden verklaard door de "krappe" huisvestingssituatie die bij
sommige onderdelen van het ambtelijk apparaat thans aanwezig is en
naar onze mening in het kader van de nieuwbouwplannen dient te
worden opgeheven.
Naast de hierboven berekende huisvestingslasten dient in het kader
van de totale huisvestingsoperatie nog rekening gehouden te worden
met de volgende bijkomende lasten.
- geschatte kosten vloerbedekking en schei
dingswanden (jaarlasten op basis van 10"*
afschrijving en 3°* rente) f 137.000,
- nog te effektueren taakstellingen op huis
vestingskosten DSM (f 147.000,--) en Ge-
meentewerf (f 50.000,f 197.000,
- nog te dekken kapitaalslasten aankoop pand
Noordvliet 15 t/m 19 (bedrijfspand Jel-
lema) f 45.000,—
- kapitaalslasten van de kredieten voor
tijdelijke huisvesting (f 390.000,en
onderzoek 0DRP (f 19.900,(op basis van
f 422.000,--
Uit het bovenstaande valt af te leiden dat de totale jaarlijkse
kostenpost voor de nieuwe huisvesting kan worden geraamd op circa
f 3.977.000,
In de dekking van deze kosten kan worden voorzien door de volgende
vrijkomende middelen.
Vrijvallende kapitaals-, huur- en onderhoudslasten van de af te
stoten panden ad f 1.852.000,per jaar.
Het betreft hier de financiële ruimte die ontstaat nadat de
panden die niet langer zullen worden benut zijn afgestoten
(verkoop c.q. huuropzegging)
-9-
- Exploitatievoordelen als gevolg van integratie van facilitaire
funkties ad f 830.000,--.
In het rapport huisvesting gemeentelijk apparaat is aangegeven
dat bij een optimale concentratie van huisvesting (in het
rapport aangeduid als optie I) een aanzienlijke integratie
winst kan worden geraamd op het terrein van de facilitaire
funkties. Overeenkomstig de berekening in het rapport is deze
besparing voorshands geraamd op f 830.000,-- per jaar.
Boekwinst op te verkopen panden ad f 384.000,--.
Op basis van een door de DS0 uitgevoerde taxatie van de ver
koopwaarde van de af te stoten panden kan, herleid tot jaar
basis, een boekwinst van f 384.000,-- worden geraamd.
In totaal komt derhalve f 3.066.000,-- beschikbaar voor dekking
van de totale herhuisvestingskosten, zodat globaal een dekkings
tekort resteert van f 911.000,per jaar.
In dit verband is van belang dat het adviesbureau O.D.R.P. het
gemeentelijk huisvestingsrapport - met name de financiële ele
menten daarvan - op volledigheid en juistheid heeft getoetst.
Het O.D.R.P. heeft daarbij geconcludeerd dat, in aanvulling op de
in het rapport berekende besparingen als gevolg van het doorvoeren
van efficiency-verbeteringen op het gebied van facility-management
en het uitfilteren van dubbelfunktieser bij een vorm van gecon
centreerde huisvesting nog additionele besparingen te realiseren
zijn in verband met de mogelijkheden om binnen het deel van het
gemeentelijk apparaat dat zal worden betrokken in de centrale
huisvesting verbeteringen te bereiken op het gebied van efficien
cy, communicatie en coördinatie (verhoging arbeidsprestatie). Op
grond hiervan achten wij het verantwoord om in de financiële
uitwerking van het huisvestingsmodel, in aanvulling op de
exploitatievoordelen die in het rapport van de Werkgroep Huis
vesting reeds zijn geraamd, vooralsnog uit te gaan van een extra
efficiency-winst van f 170.000,--, zodat de totale integratie
winst uitkomt op f 1.000.000, Dit betekent dat nog een
dekkingstekort resteert van f 741.000,--. We stellen u voor dit
saldo te dekken uit de vanaf 1991 beschikbare middelen voor nieuw
beleid. We merken hierbij op dat op grond van het 0D.RP-rapport
enigszins hogere efficiency-winsten mogelijk lijken dan de
hiervoor thans geraamde bedragen. Aangezien de haalbaarheid van de
door het O.D.R.P. aangevoerde besparingen nog moet worden
vastgesteld en de financiële uitwerking van het huisvestingsplan
ook in andere opzichten nog onzekerheden bevat, achten wij het
thans niet verantwoord de door het O.D.R.P. aangedragen effi
ciencywinst voor een groter bedrag in de ramingen op te nemen. Uit
nadere contacten met het O.D.R.P. is dan ook gebleken dat het door
dit bureau aangedragen besparingspotentieel als gevolg van een
toename van de arbeidsprestatie in het geval van centrale
huisvesting, geenszins een "hard" karakter heeft en zich derhalve
ook niet leent voor vergaande conclusies. Evenwel zal in de
volgende fasen van de planvorming nog worden onderzocht in
hoeverre het reëel is de door het O.D.R.P. aangegeven besparings
mogelijkheden in grotere mate in de berekeningen te betrekken.