Bij de hoogte van het thans geraamde vermogensverlies op het Burmaniahuis maken we nog de volgende kanttekening. Zoals reeds opgemerkt in paragraaf 5 van deze raadsbrief wordt het boekverlies aanzienlijk beperkt door het complex voor eigen huisvesting te benutten. Uit de contacten die wij hebben gehad met enkele projectontwikkelaars kan worden geconcludeerd dat een andere bestemming van het complex dan (langdurige) gemeentelijke huis vesting, in het gunstige geval, zou hebben geresulteerd in een vermogensverlies van 5 a 6 miljoen. Aangezien in dat geval een kantoorbestemming voor projektontwikkelaars/beleggers niet interessant zou zijn in verband met het ontbreken van voldoende zekerheid en een uitgebreide winkelfunktie gelet op het geldende distributie-planologisch beleid niet tot de mogelijkheden behoort, zou het complex dan grotendeels ontwikkeld moeten worden tot een woonfunktie, hetgeen de marktwaarde van de lokatie aanzienlijk vermindert. Voor een nader inzicht in de door de projektonwikke- laars opgestelde plannen verwijzen wij naar de ter inzage gelegde stukken Met betrekking tot de bovengeschetste financiële opstelling merken wij nog het volgende op. 1Ontwikkeling in eigen beheer Aan de hand van gevoerde gesprekken met projektontwikkelaars/ beleggers, architecten en andere deskundigen hebben wij ons beraden op de vraag of de totstandkoming van het nieuwe kan torencomplex in eigen beheer dient plaats te vinden, danwel in handen moet worden gelegd van een projektontwikkelaarDe mate waarin garanties kunnen worden geboden voor de kwaliteit van het projekt hebben wij daarbij als belangrijkste criterium gehanteerd. Op grond van dit criterium gaat onze voorkeur uit naar het in eig_en beheer ontwikkelen van het stadskantoor. Hiertoe is in middels een projektorganisatie opgezet. Naast de waarborgen die op deze wijze kunnen worden gegeven voor de kwaliteit van het gebouw heeft dit als voordeel dat de kosten verbonden aan de inbreng van een projektontwikkelaar kunnen worden voorkomen. 2Wijze van_financiering Na afweging van de diverse financieringsmogelijkheden zijn wij voornemens voor de financiering van het projekt gebruik te maken van de diensten van een beleggingsinstelling. De reden hiervan is gelegen in het feit dat op deze wijze een financieringsregeling kan worden verkregen, waarbij de jaarlijks te betalen vergoedingen (rente en aflossing), gecalculeerd worden op basis van een jaar lijks oplopend (nominaal) rentepercentage, hetgeen inhoudt dat in de beginjaren van de totale financieringsperiode een relatief laag kostenbedrag ontstaat, dat vervolgens jaarlijks wordt geïndexeerd, aan de hand van de inflatie-ontwikkeling. Aangezien in vergelij king met de gebruikelijke methode van direkte gemeentelijke finan ciering een lager lastenniveau ontstaat in de beginjaren, sluit de beoogde financieringswijze beter aan bij de budgettaire mogelijk heden van de gemeente. Het nadeel van deze financieringscon structie is evenwel dat het lange-termijn inflatierisico wordt afgewenteld op de geldnemer, i.e. de gemeente. Wij achten dit risico echter aanvaardbaar. In verband met wettelijke bepalingen betreffende de gemeente uitgaven impliceert de voorgestane financieringsmethode overigens dat het nieuwe stadskantoor eigendom wordt van de belegger die het vervolgens verhuurt aan de gemeente. De hierboven gegeven financiële opstelling is gebaseerd op de vorenbedoelde "klim-financiering" Hierbij is het door de belegger te calculeren aanvangsrendement gesteld op 7,7(2,5A aflossing; 52% rente), hetgeen overeenkomt met de voor de berekening van de beschikbare investeringsruimte gehanteerde omrekenfaktor van 13. Door middel van een "klim-financiering" wordt een grotere investeringsruimte gecreëerd dan in het geval van een meer conventionele methode van financiering. Het een en ander kan als volgt worden geïllustreerd: investeringsruimte Volgens huur op basis van "klim-lening" f 42.965.000,-- Op basis van 40-jarige 8% annuïteit f 38.686.000, Op basis van lineaire afschrijving ge durende 40 jaar en 8A rente f 30.905.000,-- In de gegeven financiële uitwerking zijn de geschatte verkoop resultaten van de niet voor eigen huisvesting te benutten onder delen van het Burmaniacomplex en de overige panden die in het kader van de Aegon-transaktie zijn verworven, opgenomen. Overigens zal pas tot verkoop worden overgegaan nadat is vastgesteld dat dit niet strijdig is met de plannen voor de gemeentelijke huisvesting. 4Huuropbrengsten_i^vzm^_tijdelijke_vestiging_asielzoekerscentrum In paragraaf 4 is reeds aangegeven, dat de tijdelijke aanwending van een deel van het Burmaniacomplex als asielzoekerscentrum een incidentele opbrengst oplevert van maximaal f 686.000, Ook deze opbrengst is in mindering gebracht op de boekwaarde van het complex 5Mogelijke besparingen_op_BTW-kosten/subsidies Omtrent de mogelijkheden om besparingen te realiseren op de voor rekening van de gemeente komende omzetbelasting zullen wij advies inwinnen bij een extern deskundige. Tevens zullen eventuele subsidiemogelijkheden worden nagegaan. 6. Incidenteel_dekkingstekort Aangezien niet mag worden verwacht dat op het moment van in gebruikname van het stadskantoor volledig kan worden beschikt over de geraamde opbrengsten uit hoofde van zowel verkoop c.q. huuropzegging van de niet langer te benutten panden, alsook het optreden van positieve schaaleffekten, dient rekening gehouden te worden met een tijdelijk financieringstekort dat op andere wijze zal moeten worden gedekt. -12- -13- 3 ?P]?ï§n9:!ten_niet_te_benutten_Aegonxpanden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 212