Wijziging gemeenschappelijke IZA-regeling. Bijlage nr. 119. Leeuwarden, 12 april 1990. Aan de Gemeenteraad. Het bestuur van het Instituut Ziektenkostenvoorziening Ambtenaren Friesland (IZA) stelt in haar brief d.d. 18 januari 1990 voor artikel 24 van de IZA-regeling Friesland te wijzigen. Dit wijzigings voorstel houdt in dat aan het IZA-bestuur een machtiging wordt verstrekt om de uitvoering van de aan het instituut opgedragen taak te laten verzorgen door een gezamenlijk met andere publiekrechtelijke ziektekostenregelingen voor ambtenaren op te richten rechtspersoon. Tevens is in het voorstel een regeling getroffen waardoor het bestuur bevoegd wordt met andere publiekrechtelijke ziektekostenregelin gen deel te nemen in rechtspersonen die verzekeringen verrichten voor deelnemers en gezinsleden en verwante doelgroepen. Op verzoek van de Contactcommissie Publiekrechtelijke Ziektekostenregelingen voor Ambtena ren, waarin naast de tien IZA-regelingen ook de Interprovinciale Ziektekostenregeling (IZR) en de Geneeskundige Verzorging Politie (GVP) participeren, heeft het organisatieadviesbureau Twijnstra Gudde eind 1988 een voor-onderzoek uitgevoerd naar de toekomstmogelijkheden van de publiekrechtelijke ziektekostenregelingen. Uit het rapport van Twijnstra Gudde blijkt dat de publiekrechtelijke ziektekostenregelingen een fusie zouden moeten realiseren. Dit advies ligt in de lijn van de ontwikkelingen die zich al enige tijd voordoen bij de particuliere ziektekostenverzekeraars en de ziekenfondsen. Oorzaken van deze concentratietendens is enerzijds efficiency-verbetering en het creëren van een gunstigere onderhandelingspositie t.o.v. organen van gezondheidszorg leveranciers e.d. Anderzijds is deze beweging mede het gevolg van de voorstellen die de Commissie Dekker aan de regering heeft gedaan. Hoewel de besluitvorming rond Dekker naar het zich laat aanzien nog enigszins in de tijd vooruit wordt geschoven, is het verstandig nu niet werkloos af te wachten, maar te kiezen voor een actieve opstelling. Voor een individueel IZA komt daar nog als extra argument bij dat d.m.v. schaalvergroting een betere uitgangspositie kan worden bereikt voor eventuele samenwerking met andere verzekeraars en dat voorkomen wordt dat het draagvlak wordt uitgehold. Ten einde de fusie zorgvuldig voor te kunnen bereiden is door de besturen van de IZA's, IZR en GVP een projectorganisatie ingesteld. Deze projectorganisatie stelt voor de herstructurering in drie fasen te verdelen. In de eerste fase wordt één landelijke uitvoeringsorganisatie opgericht, waarin stapsgewijs de werkzaamheden van de diverse uitvoeringsorganisaties worden ondergebracht. In de tweede fase wordt een herstructurering doorgevoerd in die zin dat er een centraal management komt en ook overigens de organisatie doelmatig wordt ingericht. Pas in de derde fase is de vraag aan de orde wat er met de verzekeringsactiviteiten moet gebeuren. Op dat moment is naar verwachting de politieke besluitvorming afgerond en kan worden bekeken of de verzekeringsactiviteiten van de IZA's als gemeenschappelijke regeling kunnen voortbestaan of dat gekozen moet worden voor een andere oplossing. Het voorstel tot wijziging van artikel 24 van de IZA-regeling Friesland heeft duidelijk betrekking op de eerste en tweede fase van de herstructurering. De bevoegdheden van het bestuur worden in dit voorstel uitgebreid d.m.v. toevoeging van 2 artikelen. Artikel 5 houdt in dat: een landelijk opererende rechtspersoon kan worden opgericht als uitvoeringsorganisatie voor de publiekrechtelijke ziektekostenregelingen. Artikel 6 houdt in dat: in het belang van de continuïteit van het huidige voorzieningenniveau samengewerkt kan worden met rechtspersonen die verzekeringsactiviteiten verrichten die raakvlakken hebben met de eigen verzekering. Over de wijziging heeft centraal overleg plaatsgevonden, hetgeen tot overeenstemming heeft geleid. Plaatselijk overleg kan derhalve achterwege blijven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 241