Wijziging gemeenschappelijke IZA-regeling.
Bijlage nr. 119. Leeuwarden, 12 april 1990.
Aan de Gemeenteraad.
Het bestuur van het Instituut Ziektenkostenvoorziening Ambtenaren Friesland (IZA) stelt in
haar brief d.d. 18 januari 1990 voor artikel 24 van de IZA-regeling Friesland te wijzigen. Dit wijzigings
voorstel houdt in dat aan het IZA-bestuur een machtiging wordt verstrekt om de uitvoering van de aan
het instituut opgedragen taak te laten verzorgen door een gezamenlijk met andere publiekrechtelijke
ziektekostenregelingen voor ambtenaren op te richten rechtspersoon. Tevens is in het voorstel een
regeling getroffen waardoor het bestuur bevoegd wordt met andere publiekrechtelijke ziektekostenregelin
gen deel te nemen in rechtspersonen die verzekeringen verrichten voor deelnemers en gezinsleden en
verwante doelgroepen.
Op verzoek van de Contactcommissie Publiekrechtelijke Ziektekostenregelingen voor Ambtena
ren, waarin naast de tien IZA-regelingen ook de Interprovinciale Ziektekostenregeling (IZR) en de
Geneeskundige Verzorging Politie (GVP) participeren, heeft het organisatieadviesbureau Twijnstra Gudde
eind 1988 een voor-onderzoek uitgevoerd naar de toekomstmogelijkheden van de publiekrechtelijke
ziektekostenregelingen.
Uit het rapport van Twijnstra Gudde blijkt dat de publiekrechtelijke ziektekostenregelingen een fusie
zouden moeten realiseren. Dit advies ligt in de lijn van de ontwikkelingen die zich al enige tijd
voordoen bij de particuliere ziektekostenverzekeraars en de ziekenfondsen.
Oorzaken van deze concentratietendens is enerzijds efficiency-verbetering en het creëren van een
gunstigere onderhandelingspositie t.o.v. organen van gezondheidszorg leveranciers e.d. Anderzijds is deze
beweging mede het gevolg van de voorstellen die de Commissie Dekker aan de regering heeft gedaan.
Hoewel de besluitvorming rond Dekker naar het zich laat aanzien nog enigszins in de tijd vooruit wordt
geschoven, is het verstandig nu niet werkloos af te wachten, maar te kiezen voor een actieve opstelling.
Voor een individueel IZA komt daar nog als extra argument bij dat d.m.v. schaalvergroting een betere
uitgangspositie kan worden bereikt voor eventuele samenwerking met andere verzekeraars en dat
voorkomen wordt dat het draagvlak wordt uitgehold.
Ten einde de fusie zorgvuldig voor te kunnen bereiden is door de besturen van de IZA's, IZR en GVP
een projectorganisatie ingesteld. Deze projectorganisatie stelt voor de herstructurering in drie fasen te
verdelen. In de eerste fase wordt één landelijke uitvoeringsorganisatie opgericht, waarin stapsgewijs de
werkzaamheden van de diverse uitvoeringsorganisaties worden ondergebracht. In de tweede fase wordt
een herstructurering doorgevoerd in die zin dat er een centraal management komt en ook overigens de
organisatie doelmatig wordt ingericht. Pas in de derde fase is de vraag aan de orde wat er met de
verzekeringsactiviteiten moet gebeuren. Op dat moment is naar verwachting de politieke besluitvorming
afgerond en kan worden bekeken of de verzekeringsactiviteiten van de IZA's als gemeenschappelijke
regeling kunnen voortbestaan of dat gekozen moet worden voor een andere oplossing.
Het voorstel tot wijziging van artikel 24 van de IZA-regeling Friesland heeft duidelijk betrekking op de
eerste en tweede fase van de herstructurering. De bevoegdheden van het bestuur worden in dit voorstel
uitgebreid d.m.v. toevoeging van 2 artikelen.
Artikel 5 houdt in dat:
een landelijk opererende rechtspersoon kan worden opgericht als uitvoeringsorganisatie voor
de publiekrechtelijke ziektekostenregelingen.
Artikel 6 houdt in dat:
in het belang van de continuïteit van het huidige voorzieningenniveau samengewerkt kan
worden met rechtspersonen die verzekeringsactiviteiten verrichten die raakvlakken hebben met
de eigen verzekering.
Over de wijziging heeft centraal overleg plaatsgevonden, hetgeen tot overeenstemming heeft geleid.
Plaatselijk overleg kan derhalve achterwege blijven.