kunde;
d. De gemeentelijke subsidiëring van instellingen die zich (deels)
bezighouden met de stimulering van de Friese taal en cultuur.
In hoofdstuk 4. wordt op basis van hetgeen in het voorgaande is beschre
ven en met inachtneming van hetgeen in het collegeprogramma terzake is
verwoord een aantal beleidsmaatregelen gericht op een intensivering van
het beleid terzake voorsteld.
De belangrijkste hiervan zijn de volgende.
a. De kosten die gemoeid zijn met het volgen van een cursus Fries door
ambtenaren (in diensttijd) kunnen vol ledig voor rekening van de
gemeente komen;
b. Bij het aantrekken van personeel voor m.n. publieksgerichte onderde
len van de gemeentelijke organisaties zal in personeelsadvertenties
worden aangegeven, dat de beheersing van de Friese taal tot aanbeve
ling strekt;
c. Binnen de diverse vakdirecties dient het streven gericht te zijn op
de aanwezigheid van minimaal één persoon, die het Fries zowel passief
als actief beheerst;
d. Wij stellen ons voor alle informatie over de Friese taal en cultuur
die in de gemeentelijke rubriek "Aan de Grote Klok" verschijnt,
voortaan Friestalig te laten zijn;
e. Er zal meer aandacht geschonken moeten worden aan het vak Fries in
het basis- en voortgezet onderwijs;
f. Van de notitie Fries zal een dubbeltalige samenvatting worden ge
maakt, die als basis kan dienen voor een (nog te ontwerpen) folder.
Deze zal te zijner tijd bij publieksgerichte afdelingen en diensten
gratis te verkrijgen zijn.
Nadere Standpuntbepaling
Tijdens de behandeling van de Notitie Fries in de vergadering van de
Commissie voor Welzijnsaangelegenheden (d.d. 3 juli 1989) werd het
ingang zetten van een inspraakprocedure voor de notitie toegezegd. Als
gevolg hiervan hebben behalve de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden
13 instellingen, 1 particulier op persoonlijke titel en een groep parti
culieren op persoonlijke titel op de notitie gereageerd. Mede aan de
hand van deze commentaren hebben wij ons definitief standpunt bepaald
inzake het Friese taalbeleid en vastgelegd in de Nadere Standpuntbepa
ling bij de Notitie Fries. Een en ander is gewijzigd c.q. aangevuld voor
wat met name de volgende punten betreft.
a. In de personeelsadvertenties voor publieksgerichte functies zal
passieve beheersing van het Fries of bereidheid zich het Fries pas
sief eigen te maken opgenomen worden als functie-eis;
b. Voor de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl is één van de criteria
dat de huiststijl dubbeltalig zal worden uitgevoerd, daar waar dit
relevant en praktisch bruikbaar is en voor zover de beschikbare
middelen dit toelaten;
c. In "Aan de Grote Klok" zal naast actuele informatie over de Friese
taal en cultuur ook anderssoortige informatie in het Fries gepubli
ceerd worden, alsmede berichten over het Friese taalbeleid van de
gemeente Leeuwarden;
d. Wanneer verfriesing van de plaatsnamen juridisch gezien geen omstre
den zaak meer is en de verenigingen voor dorpsbelang c.q. de inwoners
van de dorpen hier voor zijn, zijn wij bereid om tot verfriesing van
de namen van de tot de gemeente Leeuwarden behorende dorpen over te
gaan;
e. Er zal meer aandacht gegeven worden aan het Friese taal onderwijs in
het openbaar basisonderwijs door te zorgen voor adequate leer- en
hulpmiddelen, de aanwezigheid van tenminste 1 2 leerkrachten die
het Fries beheersen en daarin les kunnen geven en door specifieke
aandacht voor het Fries in de opleiding en de nascholing te vragen;
f. Wij stellen voor om éénmalig f 3.000,= beschikbaar te stellen waarop
alle peuterspeelzalen in de gemeente Leeuwarden een beroep kunnen
doen ten behoeve van de aanschaf van Friestalig zang- en voorleesma-
teriaal
g. In geval er een subsidie-aanvraag ten behoeve van een productie in
het Fries of Stadsfries ingediend wordt, zal deze aanvraag voorrang
worden verleend bij de verdeling van de middelen voor producties uit
het Fonds voor Podiumkunst.
Voor de verschillende opmerkingen van de reagerende instellingen en
particulieren op de Notitie Fries en ons commentaar hierop wordt verwe
zen naar de Nadere Standpuntbepaling.
Financiële consequenties
Met betrekking tot de financiële gevolgen voortvloeiende uit de vast
stelling van de Notitie Fries en de bijbehorende Nadere Standpuntbepa
ling merken wij nog het volgende op.
De uitvoering van een deel van de beleidsmaatregelen brengt geen extra
uitgaven met zich mee. Voor de kosten die het gevolg zijn van een aantal
andere maatregelen, zoals de intensivering van het opleidingsbeleid, zal
binnen de daarvoor bestaande budgetten dekking moeten worden gevonden.
De kosten van de uitgifte van de, nog op te stellen, folder die begroot
worden op ongeveer 7.000,=, alsmede het bedrag dat eenmalig ter be
schikking gesteld zal worden voor Friestalig zang- en voorleesmateriaal
ten behoeve van peuterspeelzalen kunnen worden gedekt ten laste van het
door Uw Raad in het kader van nieuw beleid eenmalig ter beschikking
gestelde bedrag van 10.000,= ten behoeve van het Friese taalbeleid.
Gelet op het feit dat wij van mening zijn dat de Notitie Fries en de
bijbehorende Nadere Standpuntbepaling voor de komende periode op een
goede wijze richting geeft aan het te voeren beleid op het terrein van
de Friese taal en cultuur en het gebruik van het Stadsfries, alsmede
onder de vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden in
haar vergadering van 26 maart1990 is gehoord en zich met dit voor
stel kan verenigen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het
bijgaande ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr.G.J. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.