kunde; d. De gemeentelijke subsidiëring van instellingen die zich (deels) bezighouden met de stimulering van de Friese taal en cultuur. In hoofdstuk 4. wordt op basis van hetgeen in het voorgaande is beschre ven en met inachtneming van hetgeen in het collegeprogramma terzake is verwoord een aantal beleidsmaatregelen gericht op een intensivering van het beleid terzake voorsteld. De belangrijkste hiervan zijn de volgende. a. De kosten die gemoeid zijn met het volgen van een cursus Fries door ambtenaren (in diensttijd) kunnen vol ledig voor rekening van de gemeente komen; b. Bij het aantrekken van personeel voor m.n. publieksgerichte onderde len van de gemeentelijke organisaties zal in personeelsadvertenties worden aangegeven, dat de beheersing van de Friese taal tot aanbeve ling strekt; c. Binnen de diverse vakdirecties dient het streven gericht te zijn op de aanwezigheid van minimaal één persoon, die het Fries zowel passief als actief beheerst; d. Wij stellen ons voor alle informatie over de Friese taal en cultuur die in de gemeentelijke rubriek "Aan de Grote Klok" verschijnt, voortaan Friestalig te laten zijn; e. Er zal meer aandacht geschonken moeten worden aan het vak Fries in het basis- en voortgezet onderwijs; f. Van de notitie Fries zal een dubbeltalige samenvatting worden ge maakt, die als basis kan dienen voor een (nog te ontwerpen) folder. Deze zal te zijner tijd bij publieksgerichte afdelingen en diensten gratis te verkrijgen zijn. Nadere Standpuntbepaling Tijdens de behandeling van de Notitie Fries in de vergadering van de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden (d.d. 3 juli 1989) werd het ingang zetten van een inspraakprocedure voor de notitie toegezegd. Als gevolg hiervan hebben behalve de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden 13 instellingen, 1 particulier op persoonlijke titel en een groep parti culieren op persoonlijke titel op de notitie gereageerd. Mede aan de hand van deze commentaren hebben wij ons definitief standpunt bepaald inzake het Friese taalbeleid en vastgelegd in de Nadere Standpuntbepa ling bij de Notitie Fries. Een en ander is gewijzigd c.q. aangevuld voor wat met name de volgende punten betreft. a. In de personeelsadvertenties voor publieksgerichte functies zal passieve beheersing van het Fries of bereidheid zich het Fries pas sief eigen te maken opgenomen worden als functie-eis; b. Voor de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl is één van de criteria dat de huiststijl dubbeltalig zal worden uitgevoerd, daar waar dit relevant en praktisch bruikbaar is en voor zover de beschikbare middelen dit toelaten; c. In "Aan de Grote Klok" zal naast actuele informatie over de Friese taal en cultuur ook anderssoortige informatie in het Fries gepubli ceerd worden, alsmede berichten over het Friese taalbeleid van de gemeente Leeuwarden; d. Wanneer verfriesing van de plaatsnamen juridisch gezien geen omstre den zaak meer is en de verenigingen voor dorpsbelang c.q. de inwoners van de dorpen hier voor zijn, zijn wij bereid om tot verfriesing van de namen van de tot de gemeente Leeuwarden behorende dorpen over te gaan; e. Er zal meer aandacht gegeven worden aan het Friese taal onderwijs in het openbaar basisonderwijs door te zorgen voor adequate leer- en hulpmiddelen, de aanwezigheid van tenminste 1 2 leerkrachten die het Fries beheersen en daarin les kunnen geven en door specifieke aandacht voor het Fries in de opleiding en de nascholing te vragen; f. Wij stellen voor om éénmalig f 3.000,= beschikbaar te stellen waarop alle peuterspeelzalen in de gemeente Leeuwarden een beroep kunnen doen ten behoeve van de aanschaf van Friestalig zang- en voorleesma- teriaal g. In geval er een subsidie-aanvraag ten behoeve van een productie in het Fries of Stadsfries ingediend wordt, zal deze aanvraag voorrang worden verleend bij de verdeling van de middelen voor producties uit het Fonds voor Podiumkunst. Voor de verschillende opmerkingen van de reagerende instellingen en particulieren op de Notitie Fries en ons commentaar hierop wordt verwe zen naar de Nadere Standpuntbepaling. Financiële consequenties Met betrekking tot de financiële gevolgen voortvloeiende uit de vast stelling van de Notitie Fries en de bijbehorende Nadere Standpuntbepa ling merken wij nog het volgende op. De uitvoering van een deel van de beleidsmaatregelen brengt geen extra uitgaven met zich mee. Voor de kosten die het gevolg zijn van een aantal andere maatregelen, zoals de intensivering van het opleidingsbeleid, zal binnen de daarvoor bestaande budgetten dekking moeten worden gevonden. De kosten van de uitgifte van de, nog op te stellen, folder die begroot worden op ongeveer 7.000,=, alsmede het bedrag dat eenmalig ter be schikking gesteld zal worden voor Friestalig zang- en voorleesmateriaal ten behoeve van peuterspeelzalen kunnen worden gedekt ten laste van het door Uw Raad in het kader van nieuw beleid eenmalig ter beschikking gestelde bedrag van 10.000,= ten behoeve van het Friese taalbeleid. Gelet op het feit dat wij van mening zijn dat de Notitie Fries en de bijbehorende Nadere Standpuntbepaling voor de komende periode op een goede wijze richting geeft aan het te voeren beleid op het terrein van de Friese taal en cultuur en het gebruik van het Stadsfries, alsmede onder de vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden in haar vergadering van 26 maart1990 is gehoord en zich met dit voor stel kan verenigen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het bijgaande ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr.G.J. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 260