6 heffen in het kader van de versterkte mandatering, in casu aan de directeur van de Dienst Welzijn. De externe inbreng kan rechtstreeks bij de directeur plaatsvinden. In de nieuwe commissiestructuur zullen derhalve geen bestuurscommissies meer aanwezig zijn. OVERLEGCOMMISSIES. Gelet op het facetmatige karakter, de "informele" samenstelling en werkwijze en de gebleken waarde van deze commissies in relatie tot de inspraak door de burger, achten wij het gewenst dit soort commissies te handhaven. Op grond van het vorenstaande en op grond van een toezegging onzerzijds in de raadsvergadering van 18 december 1989 zal het aantal van deze commissies met twee toenemen, n.l. de Overlegcommissie voor Sport en Recreatie resp. de Overlegcommissie Milieu. Gelet op hetgeen in de vergadering van de Commissie voor Algemene Zaken d.d. 13 november 1989 is besproken, stellen wij voor om ook voor de overlegcommissies van het principe uit te gaan, dat alle vergaderingen openbaar zijn, tenzij tijdens de vergadering door de commissie anders wordt besloten. Wat de vertegenwoordiging door raadsleden betreft, zijn wij van oordeel, dat de suggestie om raadsleden alleen als toehoorder bij deze commissieverga deringen aanwezig te laten zijn overgenomen zou moeten worden. Derhalve zullen er geen raadsleden meer lid zijn van de overlegcommissies. Overigens hebben raadsleden vanzelfspre kend te allen tijde het recht als toehoorder bij de vergaderingen aanwezig te zijn. Wellicht ten overvloede zij er nog op gewezen, dat de overlegcommissies geen adviserende bevoegdheid hebben. COMMISSIES O.G.V. SPECIFIEKE WETTEN EN BIJZONDERE VOORSCHRIFTEN. Verwezen wordt naar hetgeen onder "Uitgangspunten" terzake is gesteld. Hieraan kan nog het volgende worden toegevoegd. De Commissie Complementaire Arbeidsvoorziening Beeldende Kunstenaars is opgeheven in verband met de intrekking van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). De Commissie Werkloosheidsvoorziening kan naar alle waarschijnlijkheid eind 1990/be- gin 1991 worden opgeheven. Zoals bekend is de Wet Werkloosheidsvoorziening per 1 januari 1987 ingetrokken. De commissie houdt zich nu bezig met de afwerking van enkele nog lopende gevallen. SECRETARIAAT VAN DE COMMISSIES. Voorgesteld wordt het secretariaat van de commissies te recruteren uit de desbetreffen de diensten. Wij wijzen erop, dat, gelet op de omvang en de taken van de commissies, binnen de formatie van de dienst voldoende tijd en menskracht voor het secretariaat moet worden gereserveerd. e RESUMEREND ontstaat een nieuw commissiestelsel in de gemeente Leeuwarden zoals in bijlage 2 is aangegeven. Wij stellen U voor hiermee akkoord te gaan. DE MOGELIJKHEID VOOR FRACTIEASSISTENTEN, SCHADUWFRACTIELEDEN EN STEUNFRACTIELEDEN OM ALS VOLWAARDIG LID TE KUNNEN DEELNEMEN AAN VERGADERINGEN VAN RAADSADVIESCOMMISSIES. In de discussies die hierover zijn gevoerd in de Commissie (vroeger: Bestuurlijke Aangelegenheden, thans:) Algemene Zaken lagen de meningen verdeeld. Bedoelde mogelijkhe 7 den achten wij niet nodig. De grote openbaarheid, het inspreekrecht, de ruimere verkrijgbaar heid van de stukken, de afstemming van de commissieagenda's op elkaar en de (zij het geringe) beperking van het aantal commissies dragen ervoor zorg, dat het geluid van elke fractie in de vergaderingen van de commissies wordt gehoord. Hiermee kan naar onze mening worden volstaan. Opnemen van niet-raadsleden zou tenderen naar een soort correctie van de verkie zingsuitslag in een formeel bestuursorgaan van de gemeente. Dit achten wij ongewenst en, gezien de praktische mogelijkheden, overbodig. Wel stellen wij voor het inspreekrecht uit te breiden tot twee instanties. Als extra handreiking aan de kleine fracties stellen wij voor het Reglement van Orde voor de raadsvergaderingen zodanig te wijzigen, dat het mogelijk wordt (voor alle fracties) bij het indienen van moties en het aanvragen van interpellaties te volstaan met één handtekening. Hiermee zou dan vooruit worden gelopen op de komende herziening van de Gemeentewet. Minderheidsstandpunt: Wethouder Vlietstra is van mening, dat de in de aanhef genoemde mogelijkheid wel moet worden geschapen. TENSLOTTE. Aangezien de wijziging van de verordeningen op de commissies en (eventueel) het Reglement van Orde voor de gemeenteraad gezien kan worden als de formele uitwerking van de in dit voorstel door U vast te leggen uitgangspunten en modellen, wordt voorgesteld, mede gelet op de tijdwinst en de werkdruk bij het ambtelijk apparaat, die wijzigingsvoorstellen niet meer te behandelen in de Commissie voor Algemene Zaken, maar rechtstreeks aan U voor te leggen. Zoals reeds gesteld, zal een voorstel inzake de werkwijze van de commissies, gekoppeld aan zowel de reorganisatie als aan de wensen om de verhouding tussen de Raad, de commissies, het college van B W en het ambtelijk apparaat te herzien, U tijdig separaat worden aangeboden. Wat het commissiestelsel zelf betreft is in het nu voorliggende voorstel volstaan met een zg. technische wijziging. Deze dient formeel in werking te treden op het tijdstip, dat na de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe gemeenteraad aantreedt. Wij stellen U voor in te stemmen met de in deze nota neergelegde voorstellen en deze nota te aanvaarden als richtlijn voor de nadere uitwerking van het nieuwe commissiestelsel. De Commissie voor Algemene Zaken heeft zich in haar vergadering van 13 november 1989 in principe met ons voorstel verenigd. De aldaar gemaakte opmerkingen zijn in ons voorstel verwerkt. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 39