Het rapport Stadsgewest Leeuwarden heeft als beleidskader een eigen status op basis waarvan de participerende overheden hun beleid zullen ontwikkelen. Hoewel in het rapport veel nieuwe voorstellen zijn opgenomen is de ontwikkelingsvisie ook voor een belangrijk deel een integratie van bestaande economisch-ruimtelijke plannen. Met name de verschillende gemeentelijke investeringsplannen en het gemeentelijk rapport Stadsgewest Leeuwarden (1988) zijn duidelijk herkenbaar in het rapport Stadsgewest. De relatie met de aanwijzing van Leeuwarden tot Stedelijk Knooppunt zal te zijner tijd in het raadsvoorstel Stedelijk Knooppunt Leeuwarden nader worden uitgewerkt De in het rapport geschetste globale ontwikkelingssvisie mag niet worden beschouwd als een vrijblijvend produkt, vaststel ling van het rapport geeft aan de deelnemende gemeenten de opdracht het Stadsgewestelijk beleid te verwerken in hun sectorbeleid en hun planvorming op het terrein van de ruim telijke ordening. Dit geldt evenzeer voor de provincie. Hierbij dient te worden benadrukt dat, gelet op het schaal niveau, aan veel voorstellen een indicatieve betekenis moet worden gehecht. Het rapport Stadsgewest is in eerste instan tie een ruimtelijk ontwikkelingskader dat concrete vertaling en nadere detaillering behoeft op lokaal niveau. Van het Rijk mag worden verwacht dat de ontwikkelingsvisie daar als uit gangspunt voor beleidsimplementatie en middelentoedeling zal fungeren. Het rapport Stadsgewest is tevens een uitwerking van het Streekplan Friesland 1989 ex artikel 4a, lid 8 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Als centrale doelstelling van het Stadsgewestelijk beleid is gekozen voor "het verbeteren van de concurrentiepositie van het Stadsgewest Leeuwarden binnen en buiten Nederland in het algemeen en binnen het Noorden in het bijzonder". De concur rentiepositie van een Stadsgewest wordt in sterke mate be paald door economische factoren. Deze factoren worden be schouwd als de motor voor de Stadsgewestelijke ontwikkeling en potenties. Derhalve is als centraal thema gekozen "het verbeteren van het Stadsgewestelijk produktiemilieu" Verbetering van het produktiemilieu betekent optimalisering van de ruimtelijke voorwaarden en omstandigheden waarbinnen (economische) activiteiten van zowel bedrijven als huishoudens zich afspelen. Daarbij dient "de markt" als een belangrijke bepalende en stuwende factor te worden beschouwd. Het begrip markt mag echter niet worden beperkt tot het bedrijfsleven, ook de wensen en inspanningen van alle inwoners van het Stadsgewest ten aanzien van de kwaliteit van woon-, werk- en leefmilieu zijn van wezenlijk belang. Het verbeteren van het produktiemilieu is in het rapport nadrukkelijk in verband gebracht met de kwaliteiten en kenmerken van de ruimtelijke hoofdstructuur van het Stadsgewest 2 Vanuit deze hoofdstructuur worden, rekening houdend met de wensen van de markt, voorstellen gedaan voor zowel verster king van de aanwezige goede elementen, aanpassing van de structuur teneinde ruimte te geven aan ontwikkelingen van nieuwe functies alswel om aangetaste elementen van de struc tuur te herstellen teneinde de bestaande kwaliteiten te vergroten en de verloren gegane kwaliteiten terug te brengen. De belangrijkste structurerende elementen zijn: het landschap: binnen het Stadsgewest worden grofweg van oost naar west een vijftal landschapstypen onderscheiden: - het woudenlandschap - het meren-/hooilandengebied - de erosielaagten - de kwelderwallen die het middelzeelandschap omsluiten - Middelzeegebied de bebouwing: binnen het Stadsgewest is een groot aantal kernen gelegen. Deze kernen hebben wat betreft het woonmilieu alle hun eigen kwaliteiten en ontstaansgeschiedenis. Deze specifieke eigenschappen en kwaliteiten vormen de basis voor de verdere woonmilieu- ontwikkelingDaarbij wordt de volgende indeling naar woonmilieu*s gehanteerd: - urbaan - sub-urbaan - ruraal de infrastructuur: onder de infrastructuur wordt in dit kader begrepen weg-, rail- en waterverbindingen binnen het Stadsgewest waardoor de kernen onderling met elkaar worden verbonden en het Stadsgewest wordt aangesloten op inter)nationale infrastructurele netwerken. Kaart 1 van het rapport Stadsgewest Leeuwarden geeft een integraal beeld van de structurerende ruimtelijke elementen en de integratie van de hoofdlijnen van de verschillende ontwikkelingsvoorstellen. Dit impliceert niet dat alle keuzes reeds zijn gemaakt en dat alles op haalbaarheid is getoetst. Bij de nadere concretisering van de voorstellen uit het rapport zullen de nodige afwegingen en keuzes nog hun beslag moeten krijgen. De versterking van de concurrentiepositie van het Stadsgewest Leeuwarden kan echter niet alleen door middel van ruimtelijk-economische maatregelen worden bewerkstelligd, het vraagt nadrukkelijk om een goede afstemming en samenwerking tussen de verschillende actoren (overheden en bedrijfsleven) en een gericht en gecoördineerd acquisitie- en promotiebeleid 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 161