Leeuwarden als cultureel centrum door nieuwbouw van de Harmonie, een museum voor moderne beeldende kunst, modernisering van de Frieslandhal en sportvoorzieningen met een bovenregionale functie. Leeuwarden als uitgaanscentrum door specifieke voorzieningen voor studenten, een grotere concentratie van uitgaansvoorzieningen waarbij aandacht voor de relatie met bestaande voorzieningen. Leeuwarden als toeristisch centrum door een gerichte promotie en voldoende hotel-accommodaties. Stadsgewestelijke infrastructuur en openbaar vervoer. Uitgangspunt bij de Stadsgewestelijke infrastructuur en openbaar vervoer vormt een optimale bereikbaarheid van het Stadsgewest en goede verbindingen binnen het Stadsgewest. Hoewel in Friesland nauwelijks sprake is van filevorming, is het voor de bereikbaarheid van het Stadsgewest en vanuit milieu-oogpunt van wezenlijk belang dat de te verwachten forse groei van de automobiliteit wordt gereguleerd en waar mogelijk wordt afgeremd. Derhalve is in Stadsgewestelijk verband gekozen voor een beleid gericht op het afremmen van het niet-zakelijk personenverkeer per auto, stimulering van het openbaar vervoer en aandacht voor milieuvriendelijke vervoerswijzen als de fiets en het schip. Gelet op het verspreide kernenpatroon van Friesland en de betekenis die een goede bereikbaarheid van het Stadsgewest kan hebben voor de economische ontwikkeling zal aanpassing van knelpunten in het autowegennet de komende jaren ook de nodige aandacht vragen. Voor een overzicht van alle maatregelen op het terrein van infrastructuur en openbaar vervoer verwijzen wij U kortheidshalve naar het rapport Stadsgewest Leeuwarden. Stadsgewestelijke vestigingscondities voor bedrijvigheid. Ondanks de specifieke kwaliteiten van het Stadsgewest hebben Noord-Nederland en Friesland in mindere mate kunnen profiteren van de economische groei en de daaruit voortvloeiende investeringen van de afgelopen jaren. Het is derhalve van cruciaal belang dat de specifieke vestigingscondities, als essentieel onderdeel van het produktiemilieu, voor zowel de reeds aanwezige als de nog aan te trekken bedrijvigheid in Stadsgewestelijk verband de nodige aandacht krijgen. Daarbij ligt de nadruk op de bedrijfslocaties, terreinen bestemd en ontwikkeld voor bedrijfsmatige activiteiten en de relatie overheid-bedrijfsleven. Wat betreft de bedrijfslocaties wordt een onderscheid gemaakt naar lokale bedrijfsterreinen, terreinen met bedrijvigheid die werkgelegenheid biedt aan de lokale beroepsbevolking en regionale bedrijfsterreinen die een functie hebben als regionaal werkgelegenheidscentrum. Aan het bedrijventerrein de Hemrik wordt een regionale betekenis toegekend terwijl aan de overige bedrijfsterreinen in het Stadsgewest een lokale betekenis is toegekend. 6 Het Stadsgewestelijk beleid is wat betreft de bedrijfsloca ties, mede gelet op de bestaande voorraad (weinig verschil lend aanbod) en het uitgiftetempo (geringe vraag), gericht op geen verdere uitbreiding van de meer traditionele bedrijfs terreinen. Bij deze bedrijfsterreinen zal met name een in spanning worden vereist inzake het verbeteren van de kwali teit en eventueel het aanbrengen van een zonering. Daarnaast zal in en rond de centrale stad een verdere dif ferentiatie van bedrijfslocaties moeten worden gerealiseerd. Hoewel dit proces reeds in gang is gezet (stationsgebied, Oostergoweg en bedrijventerrein nabij Leeuwarden Airport) is een verdere verbreding van het aanbod noodzakelijk om zowel aan nieuwe bedrijven als aan "hervestigers uit de regio" een gepaste locatie te kunnen aanbieden. Dit mede tegen de achtergrond van het feit dat steeds meer bedrijven hun eigen specifieke eisen stellen aan de vestigingslocatie. Daarbij zijn aspecten als een strategische ligging ten opzichte van de hoofdinfrastructuur, optimale zichtbaarheid, status, imago, aanwezigheid van andere bedrijvigheid, afzetgebieden etc. van belang. In dit kader is de regelmatige peiling van de wensen van het bedrijfsleven van essentiële betekenis. De lacunes in het aanbod van bedrijfsterreinen van het Stadsgewest betreffen: een terrein dat goed is ontsloten per trein en auto maar met name via het water; de Hemrik kan met de nodige aanpassingen en zoneringen deze lacune opvullen, een terrein in een parkachtige setting bedoeld voor de vestiging van hoogwaardige, schone bedrijvigheid die hoge eisen stelt aan architectonische en stedebouwkundige invulling en een optimale bereikbaarheid vraagt. Als mogelijke locatie, mede vanwege de goede ontsluiting, de aansluiting op de centrale stad en de representatieve ligging, wordt Werpsterhoek genoemd. Beide locaties betreffen studielocaties. Met name de vraag of vanuit het bedrijfsleven behoefte bestaat aan dergelijke bedrijfsterreinen zal een belangrijk element vormen in het onderzoek naar het draagvlak voor beide locaties. Voor het versterken van de concurrentiepositie van het Stadsgewest is het van wezenlijk belang dat het bedrijfsleven wordt betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van de maatregelen. Dit vereist een permanente dialoog met het bedrijfsleven teneinde adequaat in te kunnen spelen op de wederzijdse wensen en behoeften en meer in algemene zin een marktgericht-denken en handelen. In Stadsgewestelijk verband betekent dit niet alleen dat het bedrijfsleven zal worden ingeschakeld bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijfslocaties en aanpassing van bestaande locaties, maar om de relatie met het bedrijfsleven te structureren zal ook een periodiek overlegorgaan bedrijfsleven-overheid worden ingesteld. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 163