Leeuwarden als cultureel centrum door nieuwbouw van de
Harmonie, een museum voor moderne beeldende kunst,
modernisering van de Frieslandhal en sportvoorzieningen
met een bovenregionale functie.
Leeuwarden als uitgaanscentrum door specifieke
voorzieningen voor studenten, een grotere concentratie
van uitgaansvoorzieningen waarbij aandacht voor de
relatie met bestaande voorzieningen.
Leeuwarden als toeristisch centrum door een gerichte
promotie en voldoende hotel-accommodaties.
Stadsgewestelijke infrastructuur en openbaar vervoer.
Uitgangspunt bij de Stadsgewestelijke infrastructuur en
openbaar vervoer vormt een optimale bereikbaarheid van het
Stadsgewest en goede verbindingen binnen het Stadsgewest.
Hoewel in Friesland nauwelijks sprake is van filevorming, is
het voor de bereikbaarheid van het Stadsgewest en vanuit
milieu-oogpunt van wezenlijk belang dat de te verwachten
forse groei van de automobiliteit wordt gereguleerd en waar
mogelijk wordt afgeremd. Derhalve is in Stadsgewestelijk
verband gekozen voor een beleid gericht op het afremmen van
het niet-zakelijk personenverkeer per auto, stimulering van
het openbaar vervoer en aandacht voor milieuvriendelijke
vervoerswijzen als de fiets en het schip. Gelet op het
verspreide kernenpatroon van Friesland en de betekenis die
een goede bereikbaarheid van het Stadsgewest kan hebben voor
de economische ontwikkeling zal aanpassing van knelpunten in
het autowegennet de komende jaren ook de nodige aandacht
vragen. Voor een overzicht van alle maatregelen op het
terrein van infrastructuur en openbaar vervoer verwijzen wij
U kortheidshalve naar het rapport Stadsgewest Leeuwarden.
Stadsgewestelijke vestigingscondities voor bedrijvigheid.
Ondanks de specifieke kwaliteiten van het Stadsgewest hebben
Noord-Nederland en Friesland in mindere mate kunnen
profiteren van de economische groei en de daaruit
voortvloeiende investeringen van de afgelopen jaren. Het is
derhalve van cruciaal belang dat de specifieke
vestigingscondities, als essentieel onderdeel van het
produktiemilieu, voor zowel de reeds aanwezige als de nog aan
te trekken bedrijvigheid in Stadsgewestelijk verband de
nodige aandacht krijgen.
Daarbij ligt de nadruk op de bedrijfslocaties, terreinen
bestemd en ontwikkeld voor bedrijfsmatige activiteiten en de
relatie overheid-bedrijfsleven.
Wat betreft de bedrijfslocaties wordt een onderscheid gemaakt
naar lokale bedrijfsterreinen, terreinen met bedrijvigheid
die werkgelegenheid biedt aan de lokale beroepsbevolking en
regionale bedrijfsterreinen die een functie hebben als
regionaal werkgelegenheidscentrum. Aan het bedrijventerrein
de Hemrik wordt een regionale betekenis toegekend terwijl aan
de overige bedrijfsterreinen in het Stadsgewest een lokale
betekenis is toegekend.
6
Het Stadsgewestelijk beleid is wat betreft de bedrijfsloca
ties, mede gelet op de bestaande voorraad (weinig verschil
lend aanbod) en het uitgiftetempo (geringe vraag), gericht op
geen verdere uitbreiding van de meer traditionele bedrijfs
terreinen. Bij deze bedrijfsterreinen zal met name een in
spanning worden vereist inzake het verbeteren van de kwali
teit en eventueel het aanbrengen van een zonering.
Daarnaast zal in en rond de centrale stad een verdere dif
ferentiatie van bedrijfslocaties moeten worden gerealiseerd.
Hoewel dit proces reeds in gang is gezet (stationsgebied,
Oostergoweg en bedrijventerrein nabij Leeuwarden Airport) is
een verdere verbreding van het aanbod noodzakelijk om zowel
aan nieuwe bedrijven als aan "hervestigers uit de regio" een
gepaste locatie te kunnen aanbieden. Dit mede tegen de
achtergrond van het feit dat steeds meer bedrijven hun eigen
specifieke eisen stellen aan de vestigingslocatie. Daarbij
zijn aspecten als een strategische ligging ten opzichte van
de hoofdinfrastructuur, optimale zichtbaarheid, status,
imago, aanwezigheid van andere bedrijvigheid, afzetgebieden
etc. van belang. In dit kader is de regelmatige peiling van
de wensen van het bedrijfsleven van essentiële betekenis.
De lacunes in het aanbod van bedrijfsterreinen van het
Stadsgewest betreffen:
een terrein dat goed is ontsloten per trein en auto maar
met name via het water; de Hemrik kan met de nodige
aanpassingen en zoneringen deze lacune opvullen,
een terrein in een parkachtige setting bedoeld voor de
vestiging van hoogwaardige, schone bedrijvigheid die
hoge eisen stelt aan architectonische en
stedebouwkundige invulling en een optimale
bereikbaarheid vraagt. Als mogelijke locatie, mede
vanwege de goede ontsluiting, de aansluiting op de
centrale stad en de representatieve ligging, wordt
Werpsterhoek genoemd.
Beide locaties betreffen studielocaties. Met name de vraag of
vanuit het bedrijfsleven behoefte bestaat aan dergelijke
bedrijfsterreinen zal een belangrijk element vormen in het
onderzoek naar het draagvlak voor beide locaties.
Voor het versterken van de concurrentiepositie van het
Stadsgewest is het van wezenlijk belang dat het bedrijfsleven
wordt betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van de
maatregelen. Dit vereist een permanente dialoog met het
bedrijfsleven teneinde adequaat in te kunnen spelen op de
wederzijdse wensen en behoeften en meer in algemene zin een
marktgericht-denken en handelen. In Stadsgewestelijk verband
betekent dit niet alleen dat het bedrijfsleven zal worden
ingeschakeld bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijfslocaties
en aanpassing van bestaande locaties, maar om de relatie met
het bedrijfsleven te structureren zal ook een periodiek
overlegorgaan bedrijfsleven-overheid worden ingesteld.
7