1 - - 1-- 3 c_ 0) a C" CD "5 3 CD D Ui GO CD O 3 CD cf CD 3 3 -5 O c_ Ct" CD O O Cd c 3 09 CD 3 CD CD CO C"f CD 3 CÖ ir c CD 3 CD 09 c CD z 3 CD CD 3 CD CL Ui CD cf 3 CD 3 CD CD 3 3 O s: CD CD c~f 3 cr er o CD c 3 CL CD 3 \o Ui vO O CD 3 c CD CD c z CD -3 CL CD 3 2 1 O CO -5 c_ 03 O CD O OJ 3 2; O -5 C 3 OJ DJ TT CD DJ Qj CO 3 cr cl 3 3 3= zr CD CD CD C CO D -5 co cf 3 CD X rf co 3 s: CO CL cd co C_io CD DJ 3 CD h 3 CL CD o> co h •j. _j. r-f O 00 - CO co -j. o CO D CD 3 "3 CD 1 CO yO l~ oo 3 O CD rf Dj cl j CD Dj 3 —i O 3 CD CD "v U) 3 OJ —i. CO dj -5 O CD CL O CO c+ CD __j DJ CL OJ 3 O» CL rf O» CD co CO CD CO CL -i. CO DJ CD CO i— CD 1 3 CO 0 n o» CD 3- CL 3 3 DJ CD -J* </J 1 1 1 Dü.r+ CL 3 —1. Qj co 3 j O CO CD CD CL O O 3 3 1 J+ H- 10 O 0 O 3 T3 X CD "5 "O OJ cn O. O G) O O O CD 1 -s O O o OJ CD DJ 13 CL O CL O <3 TT "0 OJ CD DJ CD DJ O CD -> cr CD 3 CD 3 CD 3 0> Ie 3 3 CL CL 0> C_l. co co -»• zr r+ CD 3 CD 3 CD t/> TO creo creo ->• CD O -i. 3" zr CL i CD CD CD DJ —ii j CL cr o. cr O O. CD O O 3 A 3 -5 X 3 "5 CD CD X CD CD O LO 3 3 cd er rf 1 i ~i CD CD t rf CD CD TT X cx> S O -5 O O CD O O h O "O 3 3 ~5 CD C ~a 3 -s Q_ u j. CD 3 cf O 3 CO C_i. CD 5. cr 3 CD CD -5 0) -5 CD 3 CD 0> CD 3 1 CO -S -5 -S j. CO CD CD S CL CD l O CD O O _j. 3 r+ 3 -i O 3 O Q. 1 ~i CO 3 ^«3 "O —1 CD i CD -5 CD X 3 x ro CD CC O o po O -P» CD ro cr> O c+ 3 CU 1 o CO O O r+ CÖ O -H O U3 O _j» -H O s: o 1 O CD 2T- OJ Verbetering spoorverbinding Leeuwarden-Groningen Bijlage nr. 271 Aan de leden van de Gemeenteraad. De besturen van de provincies Friesland en Groningen en van de gemeenten Leeuwarden en Groningen hebben in 1989 besloten om, in nauwe samenwerking met de N.V. Nederlandse Spoorwegen, een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor verbetering van de spoorlijn en de treindienst tussen genoemde steden. In augus tus 1989 hebben deze 5 instanties hiertoe gezamenlijk op dracht verstrekt aan Hofstra Verkeersadviseurs BV. Het voor U bij de stukken ter inzage gelegde rapport "Verbetering spoorlijn Groningen-Leeuwarden" is het resultaat van deze studie, die onder begeleiding van de Stuurgroep "Spoorver binding Leeuwarden-Groningen" tot stand is gekomen. In deze stuurgroep heeft zitting het lid van ons college, de heer ir. J.A.F.A. Timmermans. De projectopzet kent de volgende fasen: fase 1 probleemstelling fase 2a svarianten fase 2b :de effecten van de varianten voor het vervoer fase 3 effect-rapportage en evaluatie Fase 1 Probleemstelling De huidige spoorlijn tussen de steden Leeuwarden en Groningen is enkelsporig en ongeëlektrificeerd. De treindienst wordt onderhouden met erg eenvoudig dieselmaterieel (type DH; de zogenaamde Wadloper). De huidige bediening laat sterk te wensen over, met name ten aanzien van snelheid en comfort. De huidige treindienst vormt geen reëel alternatief voor automo bilisten. Gesteld kan worden dat de huidige treindienst, als hoofdverbinding tussen twee stedelijke knooppunten, verbete ring behoeft. Het streven van de Rijksoverheid om de zeer sterke groei van het autoverkeer af te remmen en het openbaar vervoer sterk te verbeteren, maakt verbetering niet alleen gewenst maar ook noodzakelijk (o.a Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer). 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 203