1
-
-
1--
3
c_
0)
a
C"
CD
"5
3
CD
D
Ui
GO
CD
O
3
CD
cf
CD
3
3
-5
O
c_
Ct"
CD
O
O
Cd
c
3
09
CD
3
CD
CD
CO
C"f
CD
3
CÖ
ir
c
CD
3
CD
09
c
CD
z
3
CD
CD
3
CD
CL
Ui
CD
cf
3
CD
3
CD
CD
3
3
O
s:
CD
CD
c~f
3
cr
er
o
CD
c
3
CL
CD
3
\o
Ui
vO
O
CD
3
c
CD
CD
c
z
CD
-3
CL
CD
3
2
1
O
CO
-5
c_
03
O CD
O OJ
3 2;
O
-5
C 3
OJ DJ
TT CD
DJ Qj
CO 3
cr cl
3 3
3=
zr
CD CD
CD
C CO
D -5
co
cf
3
CD X
rf
co 3
s:
CO CL
cd
co
C_io CD
DJ
3
CD
h 3
CL CD
o>
co
h
•j. _j.
r-f O
00 -
CO co
-j. o
CO
D CD
3 "3
CD 1
CO
yO
l~
oo
3
O
CD
rf
Dj cl
j
CD
Dj 3
—i
O
3 CD
CD
"v U)
3
OJ
—i.
CO
dj
-5
O
CD
CL
O
CO
c+
CD
__j
DJ CL
OJ
3
O»
CL
rf
O»
CD
co
CO CD
CO
CL -i.
CO
DJ
CD CO
i—
CD
1
3 CO
0 n o»
CD 3- CL
3 3 DJ
CD -J* </J
1
1
1
Dü.r+
CL 3
—1. Qj
co 3 j
O CO CD
CD
CL O O
3 3
1
J+
H-
10 O 0
O 3 T3
X
CD "5 "O
OJ
cn
O. O G)
O
O
O
CD 1
-s
O
O
o
OJ
CD
DJ
13
CL O
CL O
<3 TT "0
OJ
CD DJ
CD DJ
O CD ->
cr
CD 3
CD 3
CD 3 0>
Ie
3
3
CL CL 0>
C_l.
co
co -»•
zr r+
CD 3
CD 3
CD t/>
TO
creo
creo
->• CD
O
-i. 3"
zr
CL
i
CD CD
CD DJ
—ii
j
CL cr
o. cr
O O.
CD
O
O
3 A
3
-5
X 3
"5 CD
CD
X CD
CD
O
LO
3
3
cd er
rf
1
i
~i CD
CD
t
rf
CD
CD
TT X
cx>
S O
-5
O
O
CD O O
h
O "O
3
3 ~5 CD
C
~a 3
-s
Q_ u
j.
CD
3
cf
O 3
CO C_i.
CD 5.
cr
3
CD CD
-5 0)
-5
CD
3
CD 0>
CD
3 1
CO
-S -5 -S
j.
CO
CD
CD S
CL
CD l
O
CD O O
_j.
3
r+
3 -i O
3
O
Q. 1 ~i
CO
3
^«3
"O —1
CD
i
CD
-5 CD
X
3
x ro
CD CC
O
o po
O -P»
CD
ro
cr>
O
c+ 3
CU 1
o
CO O
O
r+
CÖ
O
-H O
U3 O
_j»
-H
O
s: o
1 O
CD
2T-
OJ
Verbetering spoorverbinding Leeuwarden-Groningen
Bijlage nr. 271
Aan de leden van de Gemeenteraad.
De besturen van de provincies Friesland en Groningen en van
de gemeenten Leeuwarden en Groningen hebben in 1989 besloten
om, in nauwe samenwerking met de N.V. Nederlandse Spoorwegen,
een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor verbetering van de
spoorlijn en de treindienst tussen genoemde steden. In augus
tus 1989 hebben deze 5 instanties hiertoe gezamenlijk op
dracht verstrekt aan Hofstra Verkeersadviseurs BV. Het voor
U bij de stukken ter inzage gelegde rapport "Verbetering
spoorlijn Groningen-Leeuwarden" is het resultaat van deze
studie, die onder begeleiding van de Stuurgroep "Spoorver
binding Leeuwarden-Groningen" tot stand is gekomen. In deze
stuurgroep heeft zitting het lid van ons college, de heer ir.
J.A.F.A. Timmermans.
De projectopzet kent de volgende fasen:
fase 1 probleemstelling
fase 2a svarianten
fase 2b :de effecten van de varianten voor het vervoer
fase 3 effect-rapportage en evaluatie
Fase 1 Probleemstelling
De huidige spoorlijn tussen de steden Leeuwarden en Groningen
is enkelsporig en ongeëlektrificeerd. De treindienst wordt
onderhouden met erg eenvoudig dieselmaterieel (type DH; de
zogenaamde Wadloper). De huidige bediening laat sterk te
wensen over, met name ten aanzien van snelheid en comfort. De
huidige treindienst vormt geen reëel alternatief voor automo
bilisten. Gesteld kan worden dat de huidige treindienst, als
hoofdverbinding tussen twee stedelijke knooppunten, verbete
ring behoeft. Het streven van de Rijksoverheid om de zeer
sterke groei van het autoverkeer af te remmen en het openbaar
vervoer sterk te verbeteren, maakt verbetering niet alleen
gewenst maar ook noodzakelijk (o.a Tweede Structuurschema
Verkeer en Vervoer).
1