Om op de gewijzigde omstandigheden inzake organisatie cultuur, managementdoelstellingen (output- en klantge richtheid, flexibiliteit, e.d.) te kunnen inspelen, is het noodzakelijk om het kader van het opleidingsbeleid meer aandacht te gaan besteden aan de structurering van werkprocessen, vormen van (operationeel) management, en het analyseren van de (eigen) informatievoorziening. Trainingen voor Organisatie-, I&A-adviseurs alsmede gebruikers, beheerder, ontwikkelaars van apparatuur en programmatuur zijn hierbij eveneens noodzakelijk. II. Gelet op de samenhang van I&A-opleidingen met andere opleidingen en trainingen zijn wij voornemens het I&A- opleidingsbeleid voortaan te integreren met andere opleidingsterreinen in één opleidingsbeleid per dienst. Een en ander sluit niet uit dat het algemeen oplei dingsbudget per dienst incidenteel via bepaalde I&A- budgetten wordt verhoogd. 3. Prioriteitsstelling 31 Algemeen De prioriteitsstelling met betrekking tot het projectenplan automatisering 1990 wordt sterk beïnvloed door de in het kader van de voor de organisatie nieuwe stijl benodigde informatie systemen. Ten aanzien van de prioriteitsstelling voor de systemen zijn de volgende aspecten van belang 1. kosten/baten (bijdrage in taakstellingen, besparingen en dergelijke; wettelijk voorschriften, continuïteit, efficiency en dergelijk) 2. financiële en organisatorische haalbaarheid. 3.2 Concerninformatie- en basisregistratiesystemen Concern-informatiesystemen zijn noodzakelijk als coördinatie mechanisme binnen de nieuwe organisatie. De basisregistraties dienen tot verhoging van de efficiency binnen het concern. Beide systemen verschaffen in abstracto informatie over gemeenschappelijke of dienstoverschrijdende aspecten. In deze kan worden opgemerkt dat rekening dient te worden gehouden met de volgende benodigde systemen welke nog dienen te worden ingevoerd of aangepast: a. de invoering van een financieel concern-informatie systeem (FCS - zie paragraaf 4.1); b. de gefaseerde invoering van een Gemeentelijk geAutoma- tiseerd Post- en archief registratie Systeem (GAPS - zie paragraaf 4.2) c. de realisatie/aanpassing van decentrale mutatie- en raadpleegfaciliteiten voor de personeelsfunctionarissen voor en de aanpassing van het Personeels-Registratie en Informatie Systeem (PRIS - zie paragraaf 4.3) d. de infrastructuur c.a om het voorgaande (a, b en c) mogelijk te maken (zie paragraaf 4.4) 4 Voor meer informatie wordt verwezen naar paragraaf 4.1 t/m 4.4. Kosten/baten De concern-informatiesystemen spelen een belangrijke rol bij het effectueren van o.a.: een resultaatgerichte en efficiente organisatie; Efficiencywinst kan worden bereikt door -- waar dit mogelijk is -- meervoudige registraties, alsmede hiermee samenhangende meervoudige invoer- en con trolewerkzaamheden terug te dringen. De afgeleide administraties zullen in die gevallen rechtsstreeks of via bufferbestanden met behulp van bestaande of nieuwe verbindingen dienen te kunnen worden gekoppeld aan de basisregistraties. Hierdoor krijgen de afnemers(= afgeleide administraties) van de registraties meer tijd beschikbaar om te besteden aan hun kerntaken, de geintegreerde aansturing van diensten op het gebied van de gezamelijke (concern-) middelentaken (m.n. Financien, Personeel, Post). Om op concern-niveau te kunnen sturen is tot op zekere hoogte uniformering van de informatiestroom (dienst- overschrijdend) noodzakelijk. Financiële en organisatorische haalbaarheid De concernsystemen en basisregistraties kunnen deels worden gefinancierd uit budgetten welke zijn bedoeld voor ver vangingsinvesteringen en dienen deels te worden gefinancierd uit de stelpost Automatisering totaal voor concernsystemen f 135750,-. p.j.). Voor de keuze van de concerninformatie systemen treden o.a. de diverse middelenplatforms (AdministrateursoverlegPeriodiek overleg P&O-functionarissenPeriodiek overleg Interne Zaken alsmede het I&A-coördinatoren) op als klankbord groep voor de CDR Voor wat betreft de invoering van deze systemen delen wij u mede dat dit zal geschieden door de betreffende werkgroepen in samenwerking met de sector Beheer en Automatisering van de Dienst Bestuurszaken, de betreffende applicatiebeheerders en de I&A-coördinatoren. Dit onder verantwoordelijkheid van de Centrale Directie Raad. 3.3 Sectorale systemen Deze systemen spelen een belangrijke rol in de informatievoor ziening en de registratieprocessen binnen de diensten. De ingediende sectorale projecten zijn te classificeren in twee categorieën te weten uitbreidings-projecten; projecten ivm. efficiencyverbetering. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 247