Om op de gewijzigde omstandigheden inzake organisatie
cultuur, managementdoelstellingen (output- en klantge
richtheid, flexibiliteit, e.d.) te kunnen inspelen, is
het noodzakelijk om het kader van het opleidingsbeleid
meer aandacht te gaan besteden aan de structurering van
werkprocessen, vormen van (operationeel) management, en
het analyseren van de (eigen) informatievoorziening.
Trainingen voor Organisatie-, I&A-adviseurs alsmede
gebruikers, beheerder, ontwikkelaars van apparatuur en
programmatuur zijn hierbij eveneens noodzakelijk.
II. Gelet op de samenhang van I&A-opleidingen met andere
opleidingen en trainingen zijn wij voornemens het I&A-
opleidingsbeleid voortaan te integreren met andere
opleidingsterreinen in één opleidingsbeleid per dienst.
Een en ander sluit niet uit dat het algemeen oplei
dingsbudget per dienst incidenteel via bepaalde I&A-
budgetten wordt verhoogd.
3. Prioriteitsstelling
31 Algemeen
De prioriteitsstelling met betrekking tot het projectenplan
automatisering 1990 wordt sterk beïnvloed door de in het kader
van de voor de organisatie nieuwe stijl benodigde informatie
systemen.
Ten aanzien van de prioriteitsstelling voor de systemen zijn
de volgende aspecten van belang
1. kosten/baten (bijdrage in taakstellingen, besparingen
en dergelijke; wettelijk voorschriften, continuïteit,
efficiency en dergelijk)
2. financiële en organisatorische haalbaarheid.
3.2 Concerninformatie- en basisregistratiesystemen
Concern-informatiesystemen zijn noodzakelijk als coördinatie
mechanisme binnen de nieuwe organisatie. De basisregistraties
dienen tot verhoging van de efficiency binnen het concern.
Beide systemen verschaffen in abstracto informatie over
gemeenschappelijke of dienstoverschrijdende aspecten.
In deze kan worden opgemerkt dat rekening dient te worden
gehouden met de volgende benodigde systemen welke nog dienen
te worden ingevoerd of aangepast:
a. de invoering van een financieel concern-informatie
systeem (FCS - zie paragraaf 4.1);
b. de gefaseerde invoering van een Gemeentelijk geAutoma-
tiseerd Post- en archief registratie Systeem (GAPS - zie
paragraaf 4.2)
c. de realisatie/aanpassing van decentrale mutatie- en
raadpleegfaciliteiten voor de personeelsfunctionarissen
voor en de aanpassing van het Personeels-Registratie en
Informatie Systeem (PRIS - zie paragraaf 4.3)
d. de infrastructuur c.a om het voorgaande (a, b en c)
mogelijk te maken (zie paragraaf 4.4)
4
Voor meer informatie wordt verwezen naar paragraaf 4.1 t/m
4.4.
Kosten/baten
De concern-informatiesystemen spelen een belangrijke rol bij
het effectueren van o.a.:
een resultaatgerichte en efficiente organisatie;
Efficiencywinst kan worden bereikt door -- waar dit
mogelijk is -- meervoudige registraties, alsmede
hiermee samenhangende meervoudige invoer- en con
trolewerkzaamheden terug te dringen. De afgeleide
administraties zullen in die gevallen rechtsstreeks of
via bufferbestanden met behulp van bestaande of nieuwe
verbindingen dienen te kunnen worden gekoppeld aan de
basisregistraties. Hierdoor krijgen de afnemers(=
afgeleide administraties) van de registraties meer tijd
beschikbaar om te besteden aan hun kerntaken,
de geintegreerde aansturing van diensten op het gebied
van de gezamelijke (concern-) middelentaken (m.n.
Financien, Personeel, Post).
Om op concern-niveau te kunnen sturen is tot op zekere
hoogte uniformering van de informatiestroom (dienst-
overschrijdend) noodzakelijk.
Financiële en organisatorische haalbaarheid
De concernsystemen en basisregistraties kunnen deels worden
gefinancierd uit budgetten welke zijn bedoeld voor ver
vangingsinvesteringen en dienen deels te worden gefinancierd
uit de stelpost Automatisering totaal voor concernsystemen
f 135750,-. p.j.).
Voor de keuze van de concerninformatie systemen treden o.a. de
diverse middelenplatforms (AdministrateursoverlegPeriodiek
overleg P&O-functionarissenPeriodiek overleg Interne Zaken
alsmede het I&A-coördinatoren) op als klankbord groep voor de
CDR
Voor wat betreft de invoering van deze systemen delen wij u
mede dat dit zal geschieden door de betreffende werkgroepen in
samenwerking met de sector Beheer en Automatisering van de
Dienst Bestuurszaken, de betreffende applicatiebeheerders en
de I&A-coördinatoren. Dit onder verantwoordelijkheid van de
Centrale Directie Raad.
3.3 Sectorale systemen
Deze systemen spelen een belangrijke rol in de informatievoor
ziening en de registratieprocessen binnen de diensten.
De ingediende sectorale projecten zijn te classificeren in
twee categorieën te weten
uitbreidings-projecten;
projecten ivm. efficiencyverbetering.
5