Museum Princessehof (541.0)
Monumentenzorg (541.2)
41
Recreatie/Toerisme (560)
40
van het Fries. Ten einde uitvoering te kunnen geven aan deze maatregelen is er een
actieplan opgesteld waarin een verantwoordelijkhedentoedeling over de verschillende
diensten van het ambtenarenapparaat is opgenomen. Een deel van deze maatregelen is
reeds uitgevoerd. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe huisstijl van de gemeente voorzien van
een Friese dichtregel en hebben alle peuterspeelzalen binnen de gemeente friestalig
zang- en voorleesmateriaal kunnen aanschaffen. Aan andere maatregelen zoals bijvoor
beeld de uitgave van een informatieve folder over het gemeentelijk Friese taalbeleid,
wordt gewerkt. Ten slotte zijn er ook diverse maatregelen waarbij sprake is van een con
tinu proces voor wat de uitvoering ervan betreft. Het gaat dan om maatregelen die lig
gen op het terrein van bijvoorbeeld het cursusaanbod, het personeelsbeleid en de corre
spondentie tussen burgers c.q. instellingen en de gemeente. Overeenkomstig de afspraak
zal in 1993/1994 geëvalueerd worden in hoeverre onderhavig Friese taalbeleid zijn
beslag heeft gekregen en/of in aansluiting daarop een en ander bijstelling behoeft.
Na jarenlange inspanningen is het dan toch gelukt: het museum Het Princessehof is
als gevolg van de verhoging van het rijkssubsidie aan dit museum met ingang van 1991
bijna geheel een rijksverantwoordelijkheid geworden. Deze gewijzigde subsidierelatie
heeft consequenties voor de bestuurlijke structuur c.q. status van Het Princessehof. Met
het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) is overeengekomen dat
de gemeente Leeuwarden het initiatief neemt tot het uitwerken van een voorstel omtrent
de wijze waarop het museum Het Princessehof een eigen status kan verkrijgen, dan wel
anderszins (middels bijvoorbeeld het sluiten van een convenant) bestuurlijk adequaat
kan functioneren in de nieuw ontstane situatie. Hierbij zal het Ministerie van WVC waar
nodig ondersteuning bieden. Getracht wordt in 1992 besluitvorming ter zake te laten
plaatsvinden.
Nu Het Princessehof en zijn keramiekcollectie nationale erkenning heeft verworven is
het Ministerie van WVC de verantwoordelijke overheid geworden voor het collectiebe
leid van het museum. In dit kader heeft genoemd ministerie aangedrongen op nauwe
samenwerking van Het Princessehof met andere musea in Nederland die belangrijke
keramiekcollecties hebben. Het Princessehof gaf hier voor een deel al uitvoering aan en
zal dit intensiveren.
Het staat de gemeente Leeuwarden verder vrij haar eventuele plannen met betrekking
tot het exposeren van moderne Leeuwarder kunst c.q. werk van Leeuwarder kunstenaars
en/of eventuele plannen vanuit cultuur-toeristisch oogpunt in Het Princessehof ten uit
voer te brengen, voor zover het niet in het gedrang komt met wat WVC voor ogen staat
bij Het Princessehof als nationaal keramiekmuseum. Over genoemde plannen wordt nog
beraadslaagd.
Nu de gemeente Leeuwarden, sinds september 1991, vergunninggemeente in het
kader van de Monumentenwet 1988 is, kunnen wij, inspelend op de plaatselijke ontwik
kelingen, zelf beslissingen ten aanzien van bouwvergunning voor monumenten nemen.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
Door de vaststelling van een gemeentelijke monumentenverordening en de daaraan
gekoppelde monumentenlijst kunnen panden van plaatselijk belang voortaan beter
beschermd worden.
Het in 1991 succesvol gebleken project "Wonen boven Winkels" zal in 1992 worden
voortgezet In de praktijk blijkt dat hierbij vooral woningen worden aangepakt die reeds
langdurig leeg staan, dan wel aan de woonbestemming onttrokken waren. Het gaat hier
bij in circa 75% van de gevallen om monumenten of beeldbepalende gebouwen.
Het Monumenten Inventarisatie Project (MIP) is inmiddels afgerond. Een selectie uit
de resultaten zal bij de minister worden voorgedragen voor plaatsing op de rijksmonu
mentenlijst.
In de komende beleidsperiode zal een groot aantal restauraties plaatsvinden, waaron
der enkele zeer belangrijke.
Bij de beperkte, door het Rijk toegezegde BRRM-budgetten (Besluit Rijkssubsi
diëring Restauratie Monumenten), is een zorgvuldige programmering een vereiste. Voor
de jaren 1991 tot en met 1997 staat de gemeente circa f 4,75 miljoen ter beschikking.
De restauratie en verbouw tot theater van de Westerkerk is inmiddels afgerond, maar
legt nog tot en met 1993 een aanzienlijk beslag op de BRRM-middelen. Voor een ande
re belangrijke restauratie, namelijk die van de Kanselarij zal een aanzienlijk deel van de
budgetten vanaf 1997 worden aangewend. Voorts zijn gepland de restauratie van de ker
ken van de dorpen Goutum en Swichum en de evangelisch Lutherse kerk, de roosven
sters en de achterpastorie van de Bonifatiuskerk, de kerkorgels van Wirdum, de Waalse
en de Westerkerk, de spinnekopmolen bij Barrahüs en de Froskepölle-molen en ten slot
te de kerktoren van Miedum. Indien de BRRM-budgetten het dan nog toelaten, zullen
ook restauraties van woonhuismonumenten kunnen worden gesubsidieerd. Thans vin
den die uitsluitend via het stads- en dorpsvemieuwingsfonds plaats.
Het beleid in de recreatiesector zal de komende jaren vooral gericht zijn op het reali
seren van het herinrichtings- en uitbreidingsplan Groene Ster en de realisering van het
Leeuwarder Bos. Op dit moment is begonnen met de herinrichting van fase 1 van het
Groene Ster-gebied. Verwacht mag worden dat wij in het voorjaar van 1992 een voorstel
aan u zullen voorleggen voor het beschikbaar stellen van de benodigde middelen voor
de uitvoering van fase twee, een uitbreiding in westelijke richting van het Groene Ster-
gebied.
De plannen voor een Leeuwarder Bos zijn inmiddels ter goedkeuring aan u voorge
legd en er is reeds een begin gemaakt met de aanplant van de eerste fase.
Inmiddels is op stadsgewestelijk niveau een aanvang gemaakt met het haalbaarheids
onderzoek naar de zogenaamde "blauwe zone", één van de speerpunten uit de
"Ontwikkelingsvisie Stadsgewest Leeuwarden". Verwacht mag worden dat in de loop
van 1992 de haalbaarheid van de ideeën rond het realiseren van een waterrijke zone
zuidoostelijk van Leeuwarden en een verbindingszone naar Grou en Drachten bekend
zal zijn. Als deze plannen verwezenlijkt kunnen worden, wordt een bezoek aan
Leeuwarden voor de recreatie(toer)vaart nog aantrekkelijker, omdat men via het Groene
Ster gebied een recreatieve route van hoge kwaliteit aangeboden krijgt.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie