50
van de sociale vernieuwing zijn gereserveerd, een extra uitgave geraamd in het kader
van het 1000-banenplan.
Project Werving Additionele Plaatsen
In het kader van de Banenpool en de Jeugd Werk Garantiewet moeten ruim 800 addi
tionele banen worden gevonden bij de overheid en de gepremieerde en gesubsidieerde
sector. Er zal een intensieve werving noodzakelijk zijn om alle potentiële plaatsen ook
beschikbaar te krijgen voor het 1000-banenplan. Naar verwachting zal het niet haalbaar
zijn om alle plaatsen te vinden binnen bestaande instellingen. Daarom moeten er in aan
vulling op de actieve werving speciale additionele werkgelegenheidsprojecten worden
ontwikkeld bij de gemeente en andere instellingen.
Deze activiteiten zullen een zodanige inspanning vragen dat de inzet van extra forma
tie noodzakelijk is. Daarnaast zal de ontwikkeling van additionele werkgelegenheids
projecten een extra inzet van middelen vragen. Wij stellen voor hiertoe een project wer
ving additionele plaatsen te starten. De uitgaven hiervoor zijn opgenomen in het
1000-banenplan.
Jeugd Werk Garantiewet
Op 1 januari 1992 treedt de Jeugd Werk Garantiewet in werking. Deze wet legt
gemeenten de verplichting op om jongeren die er niet in slagen werk te vinden, na een
half jaar werkloosheid een werkervaringsplaats aan te bieden. Jongeren zijn verplicht
een garantiebaan die hun wordt aangeboden te aanvaarden, waarbij weigering na drie
keer kan leiden tot verlies van uitkering.
De wet wordt gefaseerd ingevoerd. Bij aanvang van de invoering bestaat de doelgroep
uit jongeren van 16 en 17 jaar, alsmede schoolverlaters beneden de 21 jaar, die een half
jaar of langer werkloos zijn. De leeftijdscategorie zal elk jaar worden verhoogd, zodat in
1998 alle jongeren beneden de 27 jaar zijn bereikt.
De uitvoering van de JWG wordt ondergebracht bij de Stichting Banenpool. Voor het
creëren van voldoende garantieplaatsen moeten projecten worden opgezet. In 1995 zul
len naar verwachting 500 jongeren een plaats vinden in de JWG.
Daar het door het Rijk te ontvangen "koppengeld" niet toereikend is voor de uitvoe
ringskosten, zijn in het kader van het 1000-banenplan, middelen gereserveerd als aan
vulling op de uitvoeringskosten.
Met ingang van 1994 zal de vergoeding van het koppengeld komen te vervallen.
Stichting Banenpool Leeuwarden
In december 1990 is de Banenpool van start gegaan, met als doel langdurig werklozen
betere perspectieven op de arbeidsmarkt te bieden door het opdoen van (betaalde) werk
ervaring.
Op 1 januari 1992 moeten 175 werklozen zijn geplaatst, oplopend tot 300 op 1 januari
1993. Werkervaringsplaatsen worden gezocht in de collectieve en gesubsidieerde en
gepremieerde sector. Verwacht mag worden dat uiteindelijk 100 van de 300 plaatsen bij
gemeentelijke diensten gerealiseerd zullen worden.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
51
Werkgelegenheidsfonds, onderdeel Banenplannen
Het onderdeel Banenplannen dient voor het opzetten van projecten voor niet-actieven
gericht op de toeleiding naar de arbeidsmarkt. Wij hebben het voornemen om de
beschikbare middelen in te zetten voor verlenging van enkele werkervaringsprojecten en
voor het opzetten van nieuwe werkervaringsprojecten. Ook zullen wij experimenten in
het kader van werkvemieuwing en doelgroepenbeleid stimuleren.
Werkgelegenheidsfonds, onderdeel marktsector
Het Werkgelegenheidsfonds, onderdeel marktsector, is een effectief instrument om als
gemeente activerend en waar nodig ondersteunend te kunnen optreden ten aanzien van
de verschillende segmenten van de marktsector.
In combinatie met de uitbreiding van de derde fase van het Bedrijvencentrum
Leeuwarden en de invulling daarvan en de uitvoering van het zogenaamde Peetproject
door het Bedrijvencentrum, zullen naar verwachting de aanvragen voor ondersteuning
vanuit dit fonds toenemen. Dit is nu reeds merkbaar. Twee gegadigden voor de derde
fase hebben inmiddels vanuit het fonds ondersteuning gekregen in de vorm van een
lening c.q. een garantie. Onlangs is een recent onderzoek van Adviesbureau PNO inzake
het opzetten, begeleiden en ondersteunen van jonge innovatieve bedrijven afgerond. Een
algemene conclusie is dat dergelijke bedrijven de randvoorwaarden geboden moeten
worden, zowel in de management- als in de financiële sfeer, om niet alleen de eerste
periode door te komen, maar ook om betere kansen te krijgen op daadwerkelijke conti
nuering van het bedrijf. De gemeente zal hieraan samen met het Bedrijvencentrum en
andere instanties (NOM, provincie) invulling moeten geven. Het Werkgelegen
heidsfonds is daarvoor een geëigend instrument.
Promotie en acquisitie
Het beleid op het gebied van economische promotie en acquisitie is binnen het totale
gemeentelijke beleid stevig verankerd en wordt verder ontwikkeld in combinatie met de
uitvoering van het Investeringsplan Economische Voorzieningen en de uitwerking van
de Knooppuntstatus. Met de provincie en de grotere Friese gemeenten wordt sinds begin
1991 samengewerkt bij het bezoeken van grootschalige (internationale beurzen. Deze
samenwerking zal het komende jaar worden voortgezet.
Tevens wordt de versterking van de band met het bestaande bedrijfsleven krachtig ter
hand genomen, onder meer door een uitbreiding van bedrijfsbezoeken. Met de verschil
lende ondernemersverenigingen en vertegenwoordigende instanties vindt geregeld over
leg plaats.
Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden (SBL)
De SBL heeft de eerste hal volgens het door haar ontwikkelde tum-key-concept ver
huurd aan het Leeuwarder bedrijf Thomassen Drijver-Verblifa. Deze activiteiten zul
len in 1992 verder ontwikkeld worden. Ook voor wat betreft andere activiteiten in het
kader van de werkgelegenheidsbevordering is de SBL aanspreekbaar. Het afgelopen jaar
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie