Vluchtelingenhulp (620.6)
Maatschappelijke begeleiding en advies (620)
52
is een investeringsbijdrage van f 100.000,— verstrekt aan de nieuwbouw van de
Harmonie en een hypothecaire geldlening aan een plaatselijke machinefabriek, waar
door behoud van dat bedrijf voor Leeuwarden mogelijk werd gemaakt. De SBL zal ook
in de toekomst, zowel direct als indirect, een bijdrage aan de stimulering van de
Leeuwarder werkgelegenheid blijven vervullen.
Bedrijvencentrum Leeuwarden
De aanbouw van de derde fase van het Bedrijvencentrum Leeuwarden op de hoek van
de Planetenlaan en de Apolloweg (bedrijventerrein Hemrik) is inmiddels gereed. Uit het
Europees Fonds Regionale Ontwikkeling (EFRO) is hiervoor een bijdrage verstrekt van
2 miljoen gulden.
In totaal is circa 3.700 m2 bruto vloeroppervlakte bijgebouwd. Deze ruimte is inmid
dels nagenoeg volledig ingevuld.
Voor wat betreft de voortzetting van de activiteiten van de Stichting Stimulering Spin
off, een initiatief van het Bedrijvencentrum, de NOM en de Kamer van Koophandel, is
de uitvoering van het zogenaamde Peetproject bij het Bedrijvencentrum ondergebracht.
Het Peetproject beoogt mensen met starterscapaciteiten en ideeën van ondernemers,
die binnen hun eigen bedrijfsvoering niet (kunnen) worden opgepakt, bijeen te brengen
in een apart project.
De NOM is bereid om per project een achtergestelde lening te verstrekken van maxi
maal f 10.000,—. De individuele begeleiding geschiedt door de directeur van het
Bedrijvencentrum en de ondernemer die het idee aandraagt. De gemeente levert een bij
drage aan het Peetproject middels de koppeling van individuele projecten in dit kader
met het Werkgelegenheidsfonds, onderdeel marktsector.
Asielzoekersopvang
Momenteel is op rijksniveau een discussie gaande over de bijstelling van de asielpro
cedure en het opvangmodel. Gepoogd wordt te komen tot een snellere en efficiëntere
asielprocedure en een daarop afgestemd opvangmodel. De voorgestelde bijstelling heeft
consequenties voor de gemeente omdat een asielzoekerscentrum in de gemeente is
gevestigd en omdat de gemeente verantwoordelijk is voor 125 decentrale opvangplaat
sen.
Asielzoekerscentrum.
Wij staan op het standpunt dat de gemeente bij een wezenlijke functieverandering van
het asielzoekerscentrum vroegtijdig en intensief betrokken moet zijn en wij zullen dan
ook niet nalaten om dit standpunt onder andere via de VNG te laten doorklinken.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
53
Decentrale opvangplaatsen.
In de huidige situatie leggen asielzoekers die niet in aanmerking komen voor een
vluchtelingenstatus, maar die vanwege de situatie in hun land van herkomst niet uitge
wezen kunnen worden (de zogenaamde gedoogden) een fors beslag op de decentrale
opvangplaatsen. Deze mensen hebben vaak jarenlang geen toegang tot de collectieve
voorzieningen, mogen niet integreren. De regering stelt nu voor deze groep voortaan
een tijdelijke verblijfsvergunning voor drie jaar te geven, waarbinnen zij zodra dit
mogelijk is, terug moeten keren naar hun land van herkomst. Gedurende deze drie jaar
wordt gefaseerd toegang tot taal- en beroepsonderwijsvoorzieningen en de arbeidsmarkt
gegeven.
Ook zal voor degenen die een permanente verblijfsstatus verkrijgen een regeling moe
ten worden getroffen waardoor het hen mogelijk wordt op korte termijn en in heel
Nederland woonruimte te verkrijgen. Dit om te voorkomen dat de huisvesting en
opvang van deze mensen hoofdzakelijk voor rekening van die gemeenten komt die al
actief zijn op het gebied van de asielzoekersopvang. De ontwikkelingen op dit terrein
zullen wij blijven volgen en zonodig zullen wij ons standpunt kenbaar maken via de
VNG.
Specifieke groepen
De ontwikkeling van de bevolkingsomvang is niet los te zien van de leeftijdsopbouw.
Ook in de komende jaren worden wij geconfronteerd met een relatieve afname van het
aantal jeugdigen ("ontgroening") en een relatieve toename van het aantal ouderen ("ver
grijzing"). Vooral het aantal 85-plussers (met name vrouwen) zal in de komende periode
flink stijgen. Behalve met de bevolkingsomvang en leeftijdsopbouw, zullen wij in ons
beleid rekening moeten houden met de samenstelling van de bevolking. Zo zal in de
komende periode het aantal mensen (vooral jeugdigen) uit etnische groepen toenemen;
de schattingen over deze toename lopen uiteen van 100 tot 200 jeugdigen per jaar. Het
maken van prognoses van aantallen ouderen uit minderheidsgroepen is moeilijk in ver
band met onbekende variabelen zoals mortaliteit en remigratie. Gelet echter op het feit
dat remigratie tot nu toe betrekkelijk gering is gebleven en op de leeftijdsopbouw van de
populatie, valt te verwachten dat het aantal ouderen uit minderheidsgroepen de komende
jaren relatief zal toenemen.
Het ziet er voorts naar uit dat het aantal verslaafden (vooral gokverslaafden) en dak
en thuislozen verder toeneemt. Concrete cijfers hieromtrent zijn niet bekend, maar gelet
op het feit dat het gebruik van voorzieningen voor genoemde groepen toeneemt, gaan de
hulpverleners ervan uit dat ook het aantal potentiële gebruikers toeneemt.
Rekening houdend met de bovenstaande ontwikkelingen, zullen wij ons beleid ten
behoeve van specifieke groepen intensiveren. In dit kader wijzen wij erop dat ook in het
Plan van Aanpak Sociale Vernieuwing aandacht wordt geschonken aan de volgende spe
cifieke doelgroepen: etnische groepen, ouderen, jongeren, verslaafden, dak- en thuislo
zen en vrouwen. Wel hebben wij in het kader van het sociale vernieuwingsbeleid gesteld
dat, indien een beperking moet worden aangebracht in de mate waarin aandacht kan
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie