Vluchtelingenhulp (620.6) Maatschappelijke begeleiding en advies (620) 52 is een investeringsbijdrage van f 100.000,— verstrekt aan de nieuwbouw van de Harmonie en een hypothecaire geldlening aan een plaatselijke machinefabriek, waar door behoud van dat bedrijf voor Leeuwarden mogelijk werd gemaakt. De SBL zal ook in de toekomst, zowel direct als indirect, een bijdrage aan de stimulering van de Leeuwarder werkgelegenheid blijven vervullen. Bedrijvencentrum Leeuwarden De aanbouw van de derde fase van het Bedrijvencentrum Leeuwarden op de hoek van de Planetenlaan en de Apolloweg (bedrijventerrein Hemrik) is inmiddels gereed. Uit het Europees Fonds Regionale Ontwikkeling (EFRO) is hiervoor een bijdrage verstrekt van 2 miljoen gulden. In totaal is circa 3.700 m2 bruto vloeroppervlakte bijgebouwd. Deze ruimte is inmid dels nagenoeg volledig ingevuld. Voor wat betreft de voortzetting van de activiteiten van de Stichting Stimulering Spin off, een initiatief van het Bedrijvencentrum, de NOM en de Kamer van Koophandel, is de uitvoering van het zogenaamde Peetproject bij het Bedrijvencentrum ondergebracht. Het Peetproject beoogt mensen met starterscapaciteiten en ideeën van ondernemers, die binnen hun eigen bedrijfsvoering niet (kunnen) worden opgepakt, bijeen te brengen in een apart project. De NOM is bereid om per project een achtergestelde lening te verstrekken van maxi maal f 10.000,—. De individuele begeleiding geschiedt door de directeur van het Bedrijvencentrum en de ondernemer die het idee aandraagt. De gemeente levert een bij drage aan het Peetproject middels de koppeling van individuele projecten in dit kader met het Werkgelegenheidsfonds, onderdeel marktsector. Asielzoekersopvang Momenteel is op rijksniveau een discussie gaande over de bijstelling van de asielpro cedure en het opvangmodel. Gepoogd wordt te komen tot een snellere en efficiëntere asielprocedure en een daarop afgestemd opvangmodel. De voorgestelde bijstelling heeft consequenties voor de gemeente omdat een asielzoekerscentrum in de gemeente is gevestigd en omdat de gemeente verantwoordelijk is voor 125 decentrale opvangplaat sen. Asielzoekerscentrum. Wij staan op het standpunt dat de gemeente bij een wezenlijke functieverandering van het asielzoekerscentrum vroegtijdig en intensief betrokken moet zijn en wij zullen dan ook niet nalaten om dit standpunt onder andere via de VNG te laten doorklinken. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 53 Decentrale opvangplaatsen. In de huidige situatie leggen asielzoekers die niet in aanmerking komen voor een vluchtelingenstatus, maar die vanwege de situatie in hun land van herkomst niet uitge wezen kunnen worden (de zogenaamde gedoogden) een fors beslag op de decentrale opvangplaatsen. Deze mensen hebben vaak jarenlang geen toegang tot de collectieve voorzieningen, mogen niet integreren. De regering stelt nu voor deze groep voortaan een tijdelijke verblijfsvergunning voor drie jaar te geven, waarbinnen zij zodra dit mogelijk is, terug moeten keren naar hun land van herkomst. Gedurende deze drie jaar wordt gefaseerd toegang tot taal- en beroepsonderwijsvoorzieningen en de arbeidsmarkt gegeven. Ook zal voor degenen die een permanente verblijfsstatus verkrijgen een regeling moe ten worden getroffen waardoor het hen mogelijk wordt op korte termijn en in heel Nederland woonruimte te verkrijgen. Dit om te voorkomen dat de huisvesting en opvang van deze mensen hoofdzakelijk voor rekening van die gemeenten komt die al actief zijn op het gebied van de asielzoekersopvang. De ontwikkelingen op dit terrein zullen wij blijven volgen en zonodig zullen wij ons standpunt kenbaar maken via de VNG. Specifieke groepen De ontwikkeling van de bevolkingsomvang is niet los te zien van de leeftijdsopbouw. Ook in de komende jaren worden wij geconfronteerd met een relatieve afname van het aantal jeugdigen ("ontgroening") en een relatieve toename van het aantal ouderen ("ver grijzing"). Vooral het aantal 85-plussers (met name vrouwen) zal in de komende periode flink stijgen. Behalve met de bevolkingsomvang en leeftijdsopbouw, zullen wij in ons beleid rekening moeten houden met de samenstelling van de bevolking. Zo zal in de komende periode het aantal mensen (vooral jeugdigen) uit etnische groepen toenemen; de schattingen over deze toename lopen uiteen van 100 tot 200 jeugdigen per jaar. Het maken van prognoses van aantallen ouderen uit minderheidsgroepen is moeilijk in ver band met onbekende variabelen zoals mortaliteit en remigratie. Gelet echter op het feit dat remigratie tot nu toe betrekkelijk gering is gebleven en op de leeftijdsopbouw van de populatie, valt te verwachten dat het aantal ouderen uit minderheidsgroepen de komende jaren relatief zal toenemen. Het ziet er voorts naar uit dat het aantal verslaafden (vooral gokverslaafden) en dak en thuislozen verder toeneemt. Concrete cijfers hieromtrent zijn niet bekend, maar gelet op het feit dat het gebruik van voorzieningen voor genoemde groepen toeneemt, gaan de hulpverleners ervan uit dat ook het aantal potentiële gebruikers toeneemt. Rekening houdend met de bovenstaande ontwikkelingen, zullen wij ons beleid ten behoeve van specifieke groepen intensiveren. In dit kader wijzen wij erop dat ook in het Plan van Aanpak Sociale Vernieuwing aandacht wordt geschonken aan de volgende spe cifieke doelgroepen: etnische groepen, ouderen, jongeren, verslaafden, dak- en thuislo zen en vrouwen. Wel hebben wij in het kader van het sociale vernieuwingsbeleid gesteld dat, indien een beperking moet worden aangebracht in de mate waarin aandacht kan Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 114