13 Vernieuwing van de bevolkingsadministratie (002.5) 12 Organisatie Het spectrum aan produkten dat door gemeenten wordt geleverd is zeer breed. Door de klanten van de gemeenten, zoals burgerij, andere bestuurslagen, het bedrijfsleven en de maatschappelijke instellingen, wordt steeds kritischer gekeken naar de kwaliteit van de produkten die de gemeenten leveren. Het kan daarbij gaan om groenvoorziening, rij bewijzen, sportaccommodaties, stimulering van werkgelegenheid, e.d. Ook de aandacht van de klant voor de wijze waarop de gemeenten de produkten produceren, neemt toe. Als gemeente moeten wij op de wensen van onze klanten en de toenemende complexi teit inspelen. Hierbij is inzicht vereist omtrent de omvang, de kwaliteit, e.d. van de dienstverlening. Het organisatiebeleid zal zich de komende beleidsperiode meer moeten richten op het verkrijgen van inzicht in de omvang en kwaliteit van de geleverde produkten en dien sten. Als randvoorwaarde hierbij zullen duidelijke strategische kaders en prioriteiten inzake de gemeentelijke kerntaken ontwikkeld moeten worden en zal bij de inrichting van de informatiesystemen - zowel op het operationele vlak als op het gebied van de middelen - hiermee rekening moeten worden gehouden. Informatievoorziening In het binnenkort te verschijnen ambtelijk beleidskader Informatievoorziening en Automatisering zullen aanbevelingen worden gedaan inzake de Gemeentelijke Functionele Ontwerpen GFO en de standaards op het gebied van de informatiehuishou ding binnen de gemeente Leeuwarden en diverse benodigde standaards ten behoeve van de automatisering. Voor wat betreft de basisregistratiesystemen gaan de prioriteiten uit naar de Vastgoedinformatie-voorziening en de Financiële Concern Administratie (FCS) alsmede de integratiemogelijkheden van een (nieuw) Personeels Informatie Systeem met een (nieuw) Salarisadministratie-systeem. Projectgroepen zijn inmiddels actief en zullen medio 1992 met hun bevindingen komen. Gegevensmanagement Gegevens - als neerslag van feiten en (toekomstige) handelingen - vormen een wezen lijke grondstof in de informatievoorziening, zowel bij het realiseren van concrete pro dukten (uitkeringen, paspoorten, belastingaanslagen, bouwaanvragen, e.d.), als bij de aansturing van de produktieprocessen (gegevens over budgetten, personeelsformatie, ziekte, aanvraagduur, e.d.). In de nieuwe Gemeentewet is in artikel 120 aan de gemeenten een belangrijke rol toe bedeeld bij de organisatie en definitie van vast te leggen gegevens. Dit laatste heeft niet alleen een interne doelstelling, maar is ook van belang voor de organisatie van de infor matievoorziening bij provincies en binnen de rijksoverheid. Deze laatsten zijn immers sterk afhankelijk van de gegevens die onder meer binnen de gemeenten worden vastge legd. De zogenaamde GFO's voor de gegevensvastlegging vormen bij de ordening en definitie een relevant hulpmiddel en zullen geleidelijk aan voor steeds meer gemeente lijke registraties beschikbaar komen. Bij de verdere vormgeving van de binnengemeen telijke informatiehuishouding zal aandacht worden besteed aan het aspect gegevenshuis- Beleidsvoornemens per hoofdfunctie houding. Gelet op de complexiteit en het dienstoverstijgende karakter is een concrete aansturing van de ordening van gegevens en de aanpak gegevensmanagement) van groot belang. Dit aspect zal worden meegenomen in de besluitvorming over de organi satie van de informatievoorziening in het nieuwe Stadskantoor. Organisatie van de Informatievoorziening Bij de opzet van het Stadskantoor is uitgegaan van een centrale automatiseringssector, met name waar het gaat om de functies op het gebied van het beheer van centrale com puter- en netwerk-systemen. Ten einde inzicht te krijgen in de gewenste organisatie van de informatie-voorziening is een onderzoek gestart naar de inhoud en organisatie van alle bij de informatievoorziening betrokken functies, zoals applicatie-beheerder, sys teembeheerders, I&A-cordinatoren. De resultaten van dit onderzoek zijn mede bepalend voor de verdeling en vaststelling van taken, alsmede de meest geschikte ophanging bin nen de organisatie. Automatisering De komende beleidsperiode zal de automatisering zich vooral richten op de onder steuning bij de effectuering van de basisregistratie- en concern-informatiesystemen, de professionalisering van de systeem- en netwerkbeheerstaken en de help-desk-activitei- ten, alsmede de beveiliging en de continuïteit. Bijzondere aandacht gaat hierbij uit naar de advisering inzake de ontwikkeling van een de infrastructuur binnen het Stadskantoor voor datacommunicatie en telefonie, de standaardisatie en legalisatie van programma tuur, de kostentoerekening van centrale A-kosten en de ontwikkeling van een netwerk infrastructuur voor de Dienst Economische en Sociale Zaken. CEVAN De situatie in de automatiseringsmarkt voor de lokale overheid is kritiek. De turn around operatie welke door het cevan is ingezet, heeft - gelet op de overspannen markt - niet het beoogde effect mogen hebben. De reeds ingezette pogingen tot privatisering hebben er recentelijk toe geleid dat de firma raet de belangrijkste cevan-activiteiten heeft overgenomen. De bestaande (cEVAN-)dienstverlening zal door raet voor een periode van 3 jaar wor den gecontinueerd. Gegevens over de financiële consequenties voor de gemeente Leeuwarden van de beëindiging van de gemeenschappelijke regeling zijn op dit moment nog niet voorhanden. Hierover wordt u nader gerapporteerd. De afgelopen jaren is de bevolkingsadministratie geautomatiseerd. Beeldschermen en computers zijn thans op de afdeling Burgerzaken een normaal verschijnsel geworden. Gemeenten zijn echter nog altijd wettelijk verplicht om van al hun inwoners gegevens bij te houden op een papieren persoonskaart. Dit betekent dat persoonsgegevens op dit moment dubbel worden vastgelegd: op papier en geautomatiseerd. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 94