13
Vernieuwing van de bevolkingsadministratie (002.5)
12
Organisatie
Het spectrum aan produkten dat door gemeenten wordt geleverd is zeer breed. Door
de klanten van de gemeenten, zoals burgerij, andere bestuurslagen, het bedrijfsleven en
de maatschappelijke instellingen, wordt steeds kritischer gekeken naar de kwaliteit van
de produkten die de gemeenten leveren. Het kan daarbij gaan om groenvoorziening, rij
bewijzen, sportaccommodaties, stimulering van werkgelegenheid, e.d. Ook de aandacht
van de klant voor de wijze waarop de gemeenten de produkten produceren, neemt toe.
Als gemeente moeten wij op de wensen van onze klanten en de toenemende complexi
teit inspelen. Hierbij is inzicht vereist omtrent de omvang, de kwaliteit, e.d. van de
dienstverlening.
Het organisatiebeleid zal zich de komende beleidsperiode meer moeten richten op het
verkrijgen van inzicht in de omvang en kwaliteit van de geleverde produkten en dien
sten. Als randvoorwaarde hierbij zullen duidelijke strategische kaders en prioriteiten
inzake de gemeentelijke kerntaken ontwikkeld moeten worden en zal bij de inrichting
van de informatiesystemen - zowel op het operationele vlak als op het gebied van de
middelen - hiermee rekening moeten worden gehouden.
Informatievoorziening
In het binnenkort te verschijnen ambtelijk beleidskader Informatievoorziening en
Automatisering zullen aanbevelingen worden gedaan inzake de Gemeentelijke
Functionele Ontwerpen GFO en de standaards op het gebied van de informatiehuishou
ding binnen de gemeente Leeuwarden en diverse benodigde standaards ten behoeve van
de automatisering.
Voor wat betreft de basisregistratiesystemen gaan de prioriteiten uit naar de
Vastgoedinformatie-voorziening en de Financiële Concern Administratie (FCS) alsmede
de integratiemogelijkheden van een (nieuw) Personeels Informatie Systeem met een
(nieuw) Salarisadministratie-systeem. Projectgroepen zijn inmiddels actief en zullen
medio 1992 met hun bevindingen komen.
Gegevensmanagement
Gegevens - als neerslag van feiten en (toekomstige) handelingen - vormen een wezen
lijke grondstof in de informatievoorziening, zowel bij het realiseren van concrete pro
dukten (uitkeringen, paspoorten, belastingaanslagen, bouwaanvragen, e.d.), als bij de
aansturing van de produktieprocessen (gegevens over budgetten, personeelsformatie,
ziekte, aanvraagduur, e.d.).
In de nieuwe Gemeentewet is in artikel 120 aan de gemeenten een belangrijke rol toe
bedeeld bij de organisatie en definitie van vast te leggen gegevens. Dit laatste heeft niet
alleen een interne doelstelling, maar is ook van belang voor de organisatie van de infor
matievoorziening bij provincies en binnen de rijksoverheid. Deze laatsten zijn immers
sterk afhankelijk van de gegevens die onder meer binnen de gemeenten worden vastge
legd.
De zogenaamde GFO's voor de gegevensvastlegging vormen bij de ordening en
definitie een relevant hulpmiddel en zullen geleidelijk aan voor steeds meer gemeente
lijke registraties beschikbaar komen. Bij de verdere vormgeving van de binnengemeen
telijke informatiehuishouding zal aandacht worden besteed aan het aspect gegevenshuis-
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
houding. Gelet op de complexiteit en het dienstoverstijgende karakter is een concrete
aansturing van de ordening van gegevens en de aanpak gegevensmanagement) van
groot belang. Dit aspect zal worden meegenomen in de besluitvorming over de organi
satie van de informatievoorziening in het nieuwe Stadskantoor.
Organisatie van de Informatievoorziening
Bij de opzet van het Stadskantoor is uitgegaan van een centrale automatiseringssector,
met name waar het gaat om de functies op het gebied van het beheer van centrale com
puter- en netwerk-systemen. Ten einde inzicht te krijgen in de gewenste organisatie van
de informatie-voorziening is een onderzoek gestart naar de inhoud en organisatie van
alle bij de informatievoorziening betrokken functies, zoals applicatie-beheerder, sys
teembeheerders, I&A-cordinatoren. De resultaten van dit onderzoek zijn mede bepalend
voor de verdeling en vaststelling van taken, alsmede de meest geschikte ophanging bin
nen de organisatie.
Automatisering
De komende beleidsperiode zal de automatisering zich vooral richten op de onder
steuning bij de effectuering van de basisregistratie- en concern-informatiesystemen, de
professionalisering van de systeem- en netwerkbeheerstaken en de help-desk-activitei-
ten, alsmede de beveiliging en de continuïteit. Bijzondere aandacht gaat hierbij uit naar
de advisering inzake de ontwikkeling van een de infrastructuur binnen het Stadskantoor
voor datacommunicatie en telefonie, de standaardisatie en legalisatie van programma
tuur, de kostentoerekening van centrale A-kosten en de ontwikkeling van een netwerk
infrastructuur voor de Dienst Economische en Sociale Zaken.
CEVAN
De situatie in de automatiseringsmarkt voor de lokale overheid is kritiek. De turn
around operatie welke door het cevan is ingezet, heeft - gelet op de overspannen markt -
niet het beoogde effect mogen hebben. De reeds ingezette pogingen tot privatisering
hebben er recentelijk toe geleid dat de firma raet de belangrijkste cevan-activiteiten
heeft overgenomen.
De bestaande (cEVAN-)dienstverlening zal door raet voor een periode van 3 jaar wor
den gecontinueerd. Gegevens over de financiële consequenties voor de gemeente
Leeuwarden van de beëindiging van de gemeenschappelijke regeling zijn op dit moment
nog niet voorhanden. Hierover wordt u nader gerapporteerd.
De afgelopen jaren is de bevolkingsadministratie geautomatiseerd. Beeldschermen en
computers zijn thans op de afdeling Burgerzaken een normaal verschijnsel geworden.
Gemeenten zijn echter nog altijd wettelijk verplicht om van al hun inwoners gegevens
bij te houden op een papieren persoonskaart. Dit betekent dat persoonsgegevens op dit
moment dubbel worden vastgelegd: op papier en geautomatiseerd.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie