Brandweer en rampenbestrijding (120) 19 Hoofdfunctie 2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat Algemeen 18 het terugdringen van de criminaliteit in de wijk, het beperken van de (im)materiële scha de en het beperken van de angst voor criminaliteit. Naast deze buurtpreventieprojecten zijn projecten op het gebied van gokverslaving, vandalisme, fietsdiefstal, hondepoep, rolluiken in voorbereiding. Bovendien staan er diverse proefprojecten op stapel die gericht zijn op een integrale samenwerking tussen gemeentelijke diensten en organisaties van derden en implementa tie van bestuurlijke preventie in de gemeentelijke organisatie. Wij streven ernaar binnen deze beleidsperiode een volledige implementatie van bestuurlijke preventie te realise ren. Het onderzoek naar de organisatie van de Brandweer nadert zijn voltooiing. Naar ver wachting zullen in het najaar voorstellen aan u worden voorgelegd. Op 1 januari 1991 vond overdracht plaats van de financiële administratie aan de gemeentepolitie. In verband met de aanstaande reorganisatie van de politie zal opnieuw aandacht gegeven moeten worden aan het te zijner tijd elders onderbrengen van de genoemde administratie. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie De gezamenlijke inspanningen van vertegenwoordigers van alle Friese gemeenten, provincie, Rijk en onder andere het Friese bedrijfsleven in het kader van de vervoerre- gio Friesland hebben in 1991 geleid tot de totstandkoming van een regionaal verkeers- en vervoerplan. Dit beleidsplan richt zich met name op het op verantwoorde wijze beperken van de groei van de automobiliteit, het verbeteren van de leefbaarheid en het verbeteren van de bereikbaarheid. Deze gezamenlijke aanpak van de verkeers- en ver- voersproblematiek sluit aan bij het door het Rijk gepubliceerde Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer. In de komende jaren zal het uitvoeringsprogram ma, dat gekoppeld is aan het Regionaal verkeers- en vervoerplan, verder uitgewerkt en tot uitvoering gebracht worden. Op basis van concrete uitvoeringsplannen zal subsidie worden aangevraagd. Omdat Leeuwarden als centrumgemeente een zeer belangrijke rol speelt in de ver- voerregio Friesland spreekt het voor zich dat de maatregelen die in het uitvoeringspro gramma staan, van groot belang zijn voor de werkzaamheden die wij in de komende jaren moeten verrichten. Deze maatregelen zijn met name gericht op: - het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer door onder andere het ver snellen van openbare vervoerslijnen, frequentieverhoging, verhoging van het comfort, verbetering van imago en informatievoorziening en verbetering c.q. aanleg van de infrastructuur gericht op het openbaar vervoer. Gestreefd wordt naar het versneld uit voeren van de verdubbeling en elektrificatie van de spoorverbinding Leeuwarden- Groningen overeenkomstig het aangepaste deel d van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft het college echter medegedeeld dat, gelet op de beschikbare middelen, een partiële verdubbeling van deze spoorverbinding, in de periode tot 2010, het maximaal haalbare is; - het verbeteren van de infrastructuur voor fietsers; - de verbetering van de belangrijkste bereikbaarheidsknelpunten in het hoofdwegennet van Friesland voor het wegverkeer. Door gezamenlijke inspanning van het Rijk, de provincie en de gemeenten Leeuwarden, Smallingerland en Tietjerksteradeel zal Rijksweg 31, het gedeelte Hemriksein - Nijega, in 1995/1997 omgebouwd worden tot een autoweg met 2x2 rijstroken. In 1992/1993 zullen in Leeuwarden in het kader van dit project ook doorstromingsmaatregelen getroffen worden voor het openbaar ver voer op de route Drachtsterweg - Aldlansdyk - Oostergoweg - centrum; - geen capaciteitsuitbreiding van de weginfrastructuur op lokaal niveau; - een lokatiebeleid waarbij een vervoersvriendelijke spreiding van wonen, werken en voorzieningen worden nagestreefd; - een vervoersmanagement, dat met name gericht is op het sterk terugdringen van het dominante autogebruik in het woon-werk verkeer middels het opstellen van bedrijfs- vervoerplannen (voor de Hemrik zal in 1992 een bedrijfsvervoerplan actief zijn); Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 97