Daarnaast zijn alle in het investeringsplan genoemde projekten en onder
zoeken aangemeld voor ISP-IV 1991-1994, voor zover het eenmalige, inci
dentele kosten betreft. Met name het ISP-IV beleidsthema "stedelijke
complexen" is daarbij van belang voor Leeuwarden. Er is vanuit gegaan
dat maximaal 50% van de kosten door ISP-gelden gedekt kunnen worden.
Door de provincie Friesland is het merendeel van de projekten in de
concept-Ontwikkelingsvisie Stadsgewest Leeuwarden ingeleverd en voorge
dragen voor subsidiëring in het kader van de Europese Struktuurfondsen
(doelstelling 5B); het desbetreffende rapport is voor u ter inzage gelegd.
De omvang van de steunverlening beloopt 25 tot 50% van de projekt-
kosten. De eventuele bijdragen worden beschikbaar gesteld in de vorm van
medefinanciering van nationale, regionale en partikuliere middelen.
De eerste fasen van de projekten zijn aangemeld voor subsidiëring in het
kader van de Europese fondsen. Eventuele vervolgprojekten c.q. -fasen
zullen later nog aangemeld worden.
Het telematicaprojekt "Telefryslan" en de bekabeling van de doelgebieden
door de SKL zijn als aparte projekten bij de EG aangemeld voor subsidie
in het kader van de 5B-doelstelling.
Uitsluitsel omtrent de toekenning van de subsidie in het kader van de 5B-
doelstelling zal plaatsvinden in februari 1991.
Het Investeringsplan zal na vaststelling door de Gemeenteraad aan de
diverse betrokken partijen worden voorgelegd voor ondersteuning en
medefinanciering en worden opgenomen in het meerjarige investerings
beleid van de gemeente Leeuwarden.
RELATIE MET "STEDELIJK KNOOPPUNT"
Een aantal onderwerpen uit het Investeringsplan Economische Voor
zieningen zal waarschijnlijk ook als gemeentelijke inbreng fungeren voor
het stedelijk knooppunt. Omdat het opstarten van deze zaken niet kan
wachten tot de invulling van de knooppuntstatus uitgekristalliseerd is, zijn
ze ook reeds in het investeringsplan opgenomen.
Met het oog op de knooppuntstatus moet de gemeente zich middels dit
Investeringsplan Economische Voorzieningen echter niet volledig vast
leggen.
Er moeten modifikaties mogelijk blijven om de nodige ruimte te behouden
voor de besprekingen met de relevante betrokken partijen. Zodat er een
relatie kan worden gelegd met eventuele nieuwe ontwikkelingen, die
voortvloeien uit de invulling van het stedelijk knooppunt.
6
Het onderzoek en opstellen van een ontwikkelingsvisie voor de Ontwikke
lingszone Frieslandhal-Hemrik, zoals naar voren gebracht in het
investeringsplan, past hierbinnen uitstekend en zal een richtlijn moeten
zijn voor de stedelijke vernieuwing en voortschrijdende cityvorming.
MILIEU-EFFEKTEN
Voor wat betreft de milieu-effekten zal in deze paragraaf natuurlijk
alleen worden ingegaan op de projekten waaraan een duidelijke milieu
component te onderkennen is. Het betreft hier de projekten Airport
Leeuwarden en de Containerterminal Binnenvaart.
Airport Leeuwarden
Na de vaststelling van het Struktuurschema Militaire Terreinen in 1982 en
in het kader van de uitvoering van de Luchtvaartwet, is met betrekking
tot de vliegbasis Leeuwarden door de Raad een geluidszonering vastge
steld op basis van de in het struktuurschema beschreven vliegbewe
gingen.
Bij de verdere ontwikkeling van het burgermedegebruik, zowel met
betrekking tot het zakelijk personenvervoer als het goederenvervoer, zal
deze zonering gelden als een vaststaande absolute bovengrens (geluid
contour van 35 Ke kosteneenheden). Op deze wijze zijn de criteria met
betrekking tot het burgermedegebruik van de basis duidelijk vastgelegd en
verankerd in het bestaande gemeentelijke beleid.
In de uitwerking van de plannen voor het vliegveld zal nader moeten
worden bekeken wat de invloed is van de door de vliegtuigen veroorzaakte
geluidsbelasting op de realisering van geluidsgevoelige bestemmingen op
het bedrijvenpark (met name bedrijfswoningen).
De huidige situatie laat, zoals het zich laat aanzien, voldoende ruimte
voor de ontwikkeling en verruiming van het burgermedegebruik op de door
ons voorgestane wijze.
Hierbij dient tevens te worden vermeld dat onlangs de opleidingseenheid
voor vliegeniers van Leeuwarden naar de USA/Canada verplaatst is,
hetgeen vooral in het geval van voortschrijdend burgermedegebruik een
faktor van belang kan zijn.
Per saldo zullen er onzes inziens nauwelijks milieu-effekten uitgaan van
de stimulering van het burgermedegebruik, uitgaande van de destijds
vastgestelde geluidszonering.
7