Daarnaast zijn alle in het investeringsplan genoemde projekten en onder zoeken aangemeld voor ISP-IV 1991-1994, voor zover het eenmalige, inci dentele kosten betreft. Met name het ISP-IV beleidsthema "stedelijke complexen" is daarbij van belang voor Leeuwarden. Er is vanuit gegaan dat maximaal 50% van de kosten door ISP-gelden gedekt kunnen worden. Door de provincie Friesland is het merendeel van de projekten in de concept-Ontwikkelingsvisie Stadsgewest Leeuwarden ingeleverd en voorge dragen voor subsidiëring in het kader van de Europese Struktuurfondsen (doelstelling 5B); het desbetreffende rapport is voor u ter inzage gelegd. De omvang van de steunverlening beloopt 25 tot 50% van de projekt- kosten. De eventuele bijdragen worden beschikbaar gesteld in de vorm van medefinanciering van nationale, regionale en partikuliere middelen. De eerste fasen van de projekten zijn aangemeld voor subsidiëring in het kader van de Europese fondsen. Eventuele vervolgprojekten c.q. -fasen zullen later nog aangemeld worden. Het telematicaprojekt "Telefryslan" en de bekabeling van de doelgebieden door de SKL zijn als aparte projekten bij de EG aangemeld voor subsidie in het kader van de 5B-doelstelling. Uitsluitsel omtrent de toekenning van de subsidie in het kader van de 5B- doelstelling zal plaatsvinden in februari 1991. Het Investeringsplan zal na vaststelling door de Gemeenteraad aan de diverse betrokken partijen worden voorgelegd voor ondersteuning en medefinanciering en worden opgenomen in het meerjarige investerings beleid van de gemeente Leeuwarden. RELATIE MET "STEDELIJK KNOOPPUNT" Een aantal onderwerpen uit het Investeringsplan Economische Voor zieningen zal waarschijnlijk ook als gemeentelijke inbreng fungeren voor het stedelijk knooppunt. Omdat het opstarten van deze zaken niet kan wachten tot de invulling van de knooppuntstatus uitgekristalliseerd is, zijn ze ook reeds in het investeringsplan opgenomen. Met het oog op de knooppuntstatus moet de gemeente zich middels dit Investeringsplan Economische Voorzieningen echter niet volledig vast leggen. Er moeten modifikaties mogelijk blijven om de nodige ruimte te behouden voor de besprekingen met de relevante betrokken partijen. Zodat er een relatie kan worden gelegd met eventuele nieuwe ontwikkelingen, die voortvloeien uit de invulling van het stedelijk knooppunt. 6 Het onderzoek en opstellen van een ontwikkelingsvisie voor de Ontwikke lingszone Frieslandhal-Hemrik, zoals naar voren gebracht in het investeringsplan, past hierbinnen uitstekend en zal een richtlijn moeten zijn voor de stedelijke vernieuwing en voortschrijdende cityvorming. MILIEU-EFFEKTEN Voor wat betreft de milieu-effekten zal in deze paragraaf natuurlijk alleen worden ingegaan op de projekten waaraan een duidelijke milieu component te onderkennen is. Het betreft hier de projekten Airport Leeuwarden en de Containerterminal Binnenvaart. Airport Leeuwarden Na de vaststelling van het Struktuurschema Militaire Terreinen in 1982 en in het kader van de uitvoering van de Luchtvaartwet, is met betrekking tot de vliegbasis Leeuwarden door de Raad een geluidszonering vastge steld op basis van de in het struktuurschema beschreven vliegbewe gingen. Bij de verdere ontwikkeling van het burgermedegebruik, zowel met betrekking tot het zakelijk personenvervoer als het goederenvervoer, zal deze zonering gelden als een vaststaande absolute bovengrens (geluid contour van 35 Ke kosteneenheden). Op deze wijze zijn de criteria met betrekking tot het burgermedegebruik van de basis duidelijk vastgelegd en verankerd in het bestaande gemeentelijke beleid. In de uitwerking van de plannen voor het vliegveld zal nader moeten worden bekeken wat de invloed is van de door de vliegtuigen veroorzaakte geluidsbelasting op de realisering van geluidsgevoelige bestemmingen op het bedrijvenpark (met name bedrijfswoningen). De huidige situatie laat, zoals het zich laat aanzien, voldoende ruimte voor de ontwikkeling en verruiming van het burgermedegebruik op de door ons voorgestane wijze. Hierbij dient tevens te worden vermeld dat onlangs de opleidingseenheid voor vliegeniers van Leeuwarden naar de USA/Canada verplaatst is, hetgeen vooral in het geval van voortschrijdend burgermedegebruik een faktor van belang kan zijn. Per saldo zullen er onzes inziens nauwelijks milieu-effekten uitgaan van de stimulering van het burgermedegebruik, uitgaande van de destijds vastgestelde geluidszonering. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 78