16 Evaluatie van de afspraken met de ambtenarenorganisaties over het flexibel belonen. Uitbreiding van mogelijkheden van en diversiteit in opvang van kinderen van het eigen personeel. Teneinde de doelstellingen van de reorganisatie volledig te kunnen realiseren en om blijvend in te kunnen spelen op maatschappelij ke veranderingen en politieke wensen, zal veel aandacht gegeven moeten worden aan permanente scholing van het eigen personeel. In dat verband wordt voorgesteld 100.000,van de ruimte voor nieuw beleid hiervoor te besteden. Aanpassing van het overlegstelsel op lokaal niveau (MZC's en GO). Kwantificering en evaluatie van het P.O.I.-beleid. Dat wil zeggen dat de effecten van beleidsmaatregelen meetbaar worden en tevens dat uit metingen kan blijken op welke terreinen beleid nodig is en in welke richting daarbij gedacht moet worden. Dit alles in relatie tot de ontwikkelingen inzake andere beleidsgebie den. Verdere invoering van de verzuimbegeleiding. Invoering van functioneringsgesprekken als belangrijk instrument voor het management en als voorwaarde voor toepassing van andere instrumenten als personeelsplanning, loopbaanontwikkeling, beoordeling, scholing, beloning. Evaluatie van de gemeentelijke reorganisatie. In 1993 zal het nieuwe Stadskantoor door een groot deel van het ambtelijk apparaat kunnen worden betrokken. Wij streven ernaar de ondersteunende taken die in het algemeen worden aangeduid met "Interne Zaken" bij die gelegenheid te concentreren in een Facilitair Bedrijf. Het gaat dan onder meer om de volgende taken: post- en archiefzaken, huishoudelijke diensten (bode/kantine), (bulk-)tekstverwerking en repro, receptietaken, technisch systeembe heer van centrale automatiseringssystemen. Ook op het gebied van de informatievoorziening en automatisering heeft een en ander gevolgen. Dit laatste vooral op het gebied van de standaardisatie van de in de komende jaren aan te schaffen systemen. Informatievoorziening Er wordt aan gewerkt om per dienst te komen tot een Informatie en Automatiserings (I. A.)-beleidsplan. Het bestaande gemeentelijke projectenplan automatisering zal - zij het per dienst - vanaf 1991 hierin geleidelijk worden geïntegreerd. Om onderlinge aansluiting en consistentie te waarborgen is een I. A.-beleidskader in ontwikke ling. In dit beleidskader zal worden ingegaan op een aantal inhoude lijke, organisatorische zowel als procedurele aspecten met betrekking tot de vormgeving van de I. A.-plannen en de realisering van het I. A.-beleid. Om output- en cliëntgericht te kunnen werken zal de komende periode met name aandacht dienen te worden geschonken aan de Beleidsplan 1991-1994 2 Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 17 informatievoorziening ten behoeve van de operationele aansturing van de werkprocessen. De vormgeving hiervan hangt nauw samen met de ontwikkelingen binnen het organisatiebeleid met betrekking tot werkstructurering, kwantificering van (middelen-)beleid, zelfregulerende groepen, e.d. Het bestaande I-beleid inzake de diverse concern-/basisregistraties via een concern-brede aanpak blijft gehandhaafd. De activiteiten om te komen tot een basisregistratie vastgoed zullen de komende periode worden geïntensiveerd. Automatisering Bij de uitbreiding en/of aanschaf van systemen ten behoeve van concerntoepassingen zal rekening dienen te worden gehouden met de inpasbaarheid in de situatie in het Stadskantoor (1993). In het eerder genoemde I. A.-concern beleidskader zal op deze materie nader worden ingegaan. Het beheer en de beveiliging van het groeiende aantal computersys temen is de komende beleidsperiode een belangrijk punt van aandacht. Via het reeds genoemde I. A.-coördinatoren overleg worden ervaringen binnen de diensten inzake benodigde standaards en beveiligingsprocedures uitgewisseld. Voor wat betreft opleidingen kan worden opgemerkt dat automatise ringsopleidingen voortaan niet meer separaat worden behandeld. Ze zullen worden geïntegreerd in de per dienst op te stellen opleidings plannen. De stelpost "Reservering wegens nog nader te verdelen kosten automatisering" - met een jaarlijks accres van 87.000,is met ingang van 1991 verdeeld over de dienstbegrotingen. De verdeling impliceert echter tegelijkertijd dat de diensten gezamenlijk reserve ringen dienen te doen voor de financiering van concernsystemen. Ontwikkelingen rond de gemeenschappelijke regeling CEVAN In het Algemeen Bestuur van het CEVAN is besloten een turn- around-operatie te starten, ten einde de verwachte verslechtering van de bedrijfsresultaten in positieve zin om te buigen. Dit betekent dat een meer bedrijfsmatige en marktconforme aanpak van activiteiten zal plaatsvinden. Binnen het CEVAN is een aantal organisatorische maatregelen genomen, welke deze nieuwe aanpak mogelijk moet maken. Tevens zal een verzelfstandiging van het CEVAN worden gestart, zodat de door U gewenste risicobeperking gestalte krijgt. Uiterlijk medio 1991 zal een nadere rapportage over de verzelfstan digingsoperatie moeten plaatsvinden, terwijl over uiterlijk twee jaar een evaluatie van de turn-around aanpak moet plaatsvinden, ten einde te bepalen of een gezonde bedrijfsvoering mogelijk is. Onze gemeente zal produkten van het CEVAN afnemen als ze concurre rend in kwaliteit en prijs zijn ten opzichte van andere in de markt aangeboden produkten. Beleidsplan 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 17