16
Evaluatie van de afspraken met de ambtenarenorganisaties over
het flexibel belonen.
Uitbreiding van mogelijkheden van en diversiteit in opvang van
kinderen van het eigen personeel.
Teneinde de doelstellingen van de reorganisatie volledig te kunnen
realiseren en om blijvend in te kunnen spelen op maatschappelij
ke veranderingen en politieke wensen, zal veel aandacht gegeven
moeten worden aan permanente scholing van het eigen personeel.
In dat verband wordt voorgesteld 100.000,van de ruimte
voor nieuw beleid hiervoor te besteden.
Aanpassing van het overlegstelsel op lokaal niveau (MZC's en
GO).
Kwantificering en evaluatie van het P.O.I.-beleid. Dat wil zeggen
dat de effecten van beleidsmaatregelen meetbaar worden en
tevens dat uit metingen kan blijken op welke terreinen beleid
nodig is en in welke richting daarbij gedacht moet worden. Dit
alles in relatie tot de ontwikkelingen inzake andere beleidsgebie
den.
Verdere invoering van de verzuimbegeleiding.
Invoering van functioneringsgesprekken als belangrijk instrument
voor het management en als voorwaarde voor toepassing van
andere instrumenten als personeelsplanning, loopbaanontwikkeling,
beoordeling, scholing, beloning.
Evaluatie van de gemeentelijke reorganisatie.
In 1993 zal het nieuwe Stadskantoor door een groot deel van het
ambtelijk apparaat kunnen worden betrokken. Wij streven ernaar de
ondersteunende taken die in het algemeen worden aangeduid met
"Interne Zaken" bij die gelegenheid te concentreren in een Facilitair
Bedrijf. Het gaat dan onder meer om de volgende taken: post- en
archiefzaken, huishoudelijke diensten (bode/kantine),
(bulk-)tekstverwerking en repro, receptietaken, technisch systeembe
heer van centrale automatiseringssystemen.
Ook op het gebied van de informatievoorziening en automatisering
heeft een en ander gevolgen. Dit laatste vooral op het gebied van de
standaardisatie van de in de komende jaren aan te schaffen
systemen.
Informatievoorziening
Er wordt aan gewerkt om per dienst te komen tot een Informatie en
Automatiserings (I. A.)-beleidsplan. Het bestaande gemeentelijke
projectenplan automatisering zal - zij het per dienst - vanaf 1991
hierin geleidelijk worden geïntegreerd. Om onderlinge aansluiting en
consistentie te waarborgen is een I. A.-beleidskader in ontwikke
ling. In dit beleidskader zal worden ingegaan op een aantal inhoude
lijke, organisatorische zowel als procedurele aspecten met betrekking
tot de vormgeving van de I. A.-plannen en de realisering van het
I. A.-beleid.
Om output- en cliëntgericht te kunnen werken zal de komende
periode met name aandacht dienen te worden geschonken aan de
Beleidsplan
1991-1994
2
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
17
informatievoorziening ten behoeve van de operationele aansturing
van de werkprocessen. De vormgeving hiervan hangt nauw samen
met de ontwikkelingen binnen het organisatiebeleid met betrekking
tot werkstructurering, kwantificering van (middelen-)beleid,
zelfregulerende groepen, e.d.
Het bestaande I-beleid inzake de diverse concern-/basisregistraties
via een concern-brede aanpak blijft gehandhaafd.
De activiteiten om te komen tot een basisregistratie vastgoed zullen
de komende periode worden geïntensiveerd.
Automatisering
Bij de uitbreiding en/of aanschaf van systemen ten behoeve van
concerntoepassingen zal rekening dienen te worden gehouden met de
inpasbaarheid in de situatie in het Stadskantoor (1993). In het eerder
genoemde I. A.-concern beleidskader zal op deze materie nader
worden ingegaan.
Het beheer en de beveiliging van het groeiende aantal computersys
temen is de komende beleidsperiode een belangrijk punt van
aandacht.
Via het reeds genoemde I. A.-coördinatoren overleg worden
ervaringen binnen de diensten inzake benodigde standaards en
beveiligingsprocedures uitgewisseld.
Voor wat betreft opleidingen kan worden opgemerkt dat automatise
ringsopleidingen voortaan niet meer separaat worden behandeld. Ze
zullen worden geïntegreerd in de per dienst op te stellen opleidings
plannen.
De stelpost "Reservering wegens nog nader te verdelen kosten
automatisering" - met een jaarlijks accres van 87.000,is met
ingang van 1991 verdeeld over de dienstbegrotingen. De verdeling
impliceert echter tegelijkertijd dat de diensten gezamenlijk reserve
ringen dienen te doen voor de financiering van concernsystemen.
Ontwikkelingen rond de gemeenschappelijke regeling CEVAN
In het Algemeen Bestuur van het CEVAN is besloten een turn-
around-operatie te starten, ten einde de verwachte verslechtering van
de bedrijfsresultaten in positieve zin om te buigen. Dit betekent dat
een meer bedrijfsmatige en marktconforme aanpak van activiteiten
zal plaatsvinden. Binnen het CEVAN is een aantal organisatorische
maatregelen genomen, welke deze nieuwe aanpak mogelijk moet
maken. Tevens zal een verzelfstandiging van het CEVAN worden
gestart, zodat de door U gewenste risicobeperking gestalte krijgt.
Uiterlijk medio 1991 zal een nadere rapportage over de verzelfstan
digingsoperatie moeten plaatsvinden, terwijl over uiterlijk twee jaar
een evaluatie van de turn-around aanpak moet plaatsvinden, ten
einde te bepalen of een gezonde bedrijfsvoering mogelijk is. Onze
gemeente zal produkten van het CEVAN afnemen als ze concurre
rend in kwaliteit en prijs zijn ten opzichte van andere in de markt
aangeboden produkten.
Beleidsplan
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie