22
ingebruikname te zijner tijd mogelijk moet maken. In de tussenlig
gende periode wordt gebruik gemaakt van de Goeveneurspassage. De
kosten daarvan zullen deel uitmaken van de bestedingsplannen van
de fondsen, die daarvoor zijn gevormd.
In de komende periode wordt een informatieplan opgesteld, dat de
basis vormt voor een automatiseringsplan, dat moet leiden tot de
aanschaf van een bedrijfsprocessensysteem.
Door de gezamenlijke politiechefs is voor Friesland in beginsel
gekozen voor "Multipol". De financiering vindt plaats via het
Voorzieningenfonds.
Op korte termijn zal gestart worden met een haalbaarheidsstudie
naar de wenselijkheid en mogelijkheid van een gebiedsgebonden
uitvoering van de politietaak. Hierbij blijft de huidige organisatie
van het korps evenwel het uitgangspunt.
Voorts zal een belangrijke impuls worden gegeven aan een meer
planmatige aanpak van de bestrijding van de criminaliteit. In het
bijzonder geldt dit voor de georganiseerde misdaad en meer lokaal
voor de woninginbraak.
In het kader van de sociale vernieuwing zal de politie medewerking
verlenen aan het onderzoek naar de intensivering van niet politioneel
toezicht, zoals bijvoorbeeld thans de stadswachten.
In het jaar 1990 is het asielzoekerscentrum in onze stad gevestigd.
De komst van dit centrum geeft de politie extra werk waar het gaat
om haar toezichthoudende taak in de sfeer van de vreemdelingen
wetgeving en de ordehandhaving. De overeenkomst tussen de
gemeente Leeuwarden en de regering voorziet in een compensatie
voor het aandeel van de politie. Dat maakte het mogelijk tijdelijk
huisvesting te huren voor de productgroep asielzoekerszaken.
Het beleid is er op gericht een evenwichtige leeftijdsopbouw binnen
het korps na te streven. De personele aanvulling geschiedt daardoor
voornamelijk in de jongere leeftijdscategorie. Het vergoedingssys
teem voor politiekosten brengt met zich mee dat door deze gang van
zaken aanvankelijk voordelige financiële verschillen ontstaan. Met
name hierdoor sluit de begroting met een voordelig saldo, dat
voorshands zal worden toegevoegd aan het Voorzieningenfonds.
De voorgenomen fusie alsmede de intensivering van de regionale
samenwerking brengen kosten met zich mee, die op dit moment niet
exact te begroten zijn, doch die geen vrijblijvend karakter hebben.
Zij komen ten laste van dit fonds.
De benodigde investeringen in automatisering alsmede in onderhoud
van het hoofdbureau van politie, zullen eveneens uit dit fonds
gefinancierd worden nadat het verwachte overschot over het
dienstjaar 1990 daaraan is toegevoegd.
De organieke sterkte van de gemeentepolitie Leeuwarden bedroeg op
1 juli 1990 exact 200 hoofden, in dit aantal is een tijdelijk (5 jaar)
extra contingent vervat van 11,2 hoofden als gevolg van de aanwe
zigheid van het asielzoekerscentrum.
Bij de korpsleiding wordt ervan uitgegaan dat de laatste sterktever
hoging van het korps in het kader van het Project Kwantificering
Politiewerk (PKP), ondanks de reorganisatie doorgang vindt.
De begrotingen van de parkeerpolitie en de reinigingspolitie zijn als
Beleidsplan
1991-1994
2. Be Ieidsvoornemens per hoofdfunctie
23
supplement aan de begroting van de politie toegevoegd. Dit vloeit
voort uit de overeenkomst dat de politie de uitvoeringen voor deze
onderdelen verzorgt.
De begroting van de Brandweer is tevens een supplement van de
begroting van de politie, hetgeen voortvloeit uit de overeenkomst dat
de politie de middelenfunctie voor de Brandweer uitvoert.
Warme Winternacht
De laatste drie jaar is tijdens de jaarwisseling de zogenaamde Warme
Winternacht georganiseerd. Dit evenement had naast vermindering
van het vandalisme in de binnenstad gedurende de jaarwisseling als
doel het verbeteren van het imago van Leeuwarden en het bieden
van de mogelijkheid aan de bevolking om op een feestelijke wijze
elkaar een goed jaar toe te wensen.
De afgelopen twee jaar hebben zowel het Rijk als de gemeente
35.000,per jaar beschikbaar gesteld voor dit evenement. Het
vuurwerk, kosten rond 25.000,werd door een groot bedrijf
gesponsord terwijl de overige kosten ad 30.000,door het
midden- en kleinbedrijf en de banken en het verzekeringswezen
werden afgedekt. De totale kosten per evenement bedragen rond
125.000,—.
Met ingang van 1990 kan niet meer op een bijdrage van het Rijk
worden gerekend.
Inmiddels is het evenement door alle betrokkenen (Rijk, gemeente
en bedrijfsleven) geëvalueerd. De conclusie was dat dit evenement
ook in de toekomst moet blijven bestaan. Een aantal vertegenwoor
digers van het bedrijfsleven heeft op zich genomen het bedrijfsleven
zover te krijgen dat zij willen participeren in de organisatie van dit
evenement voor een periode van drie jaar waarbij als tegenprestatie
reclamemogelijkheid zou kunnen worden aangeboden. Gedacht wordt
aan 20 bedrijven die elk 5.000,bijdragen. Van de gemeente
wordt een jaarlijkse bijdrage van 25.000,gevraagd. Een
dergelijke bijdrage wordt reëel geacht en geeft op een goede wijze
aan dat er ook een gemeentelijk belang bestaat bij de continuering
van dit evenement.
Wij stellen U voor uit de ruimte voor nieuw beleid 25.000,
beschikbaar te stellen ten behoeve van de Warme Winternacht.
Uitvoering bestuurlijke preventie van veel voorkomende criminaliteit
In het Beleidsplan Veel Voorkomende Criminaliteit, dat door U in
maart 1990 is vastgesteld, is de aanbeveling gedaan om enerzijds
voorrang te geven aan het opzetten van buurtpreventieprojecten en
anderzijds om werkgroepen te formeren die hun aandacht moeten
gaan richten op het treffen van delictgewijze, algemene preventie
maatregelen. Er zijn inmiddels contacten gelegd met een drietal
wijkorganisaties. In twee wijken heeft dat geresulteerd in het
vormen van een preventiewerkgroep en in een andere wijk is men
bezig met de voorbereiding daartoe.
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie