22 ingebruikname te zijner tijd mogelijk moet maken. In de tussenlig gende periode wordt gebruik gemaakt van de Goeveneurspassage. De kosten daarvan zullen deel uitmaken van de bestedingsplannen van de fondsen, die daarvoor zijn gevormd. In de komende periode wordt een informatieplan opgesteld, dat de basis vormt voor een automatiseringsplan, dat moet leiden tot de aanschaf van een bedrijfsprocessensysteem. Door de gezamenlijke politiechefs is voor Friesland in beginsel gekozen voor "Multipol". De financiering vindt plaats via het Voorzieningenfonds. Op korte termijn zal gestart worden met een haalbaarheidsstudie naar de wenselijkheid en mogelijkheid van een gebiedsgebonden uitvoering van de politietaak. Hierbij blijft de huidige organisatie van het korps evenwel het uitgangspunt. Voorts zal een belangrijke impuls worden gegeven aan een meer planmatige aanpak van de bestrijding van de criminaliteit. In het bijzonder geldt dit voor de georganiseerde misdaad en meer lokaal voor de woninginbraak. In het kader van de sociale vernieuwing zal de politie medewerking verlenen aan het onderzoek naar de intensivering van niet politioneel toezicht, zoals bijvoorbeeld thans de stadswachten. In het jaar 1990 is het asielzoekerscentrum in onze stad gevestigd. De komst van dit centrum geeft de politie extra werk waar het gaat om haar toezichthoudende taak in de sfeer van de vreemdelingen wetgeving en de ordehandhaving. De overeenkomst tussen de gemeente Leeuwarden en de regering voorziet in een compensatie voor het aandeel van de politie. Dat maakte het mogelijk tijdelijk huisvesting te huren voor de productgroep asielzoekerszaken. Het beleid is er op gericht een evenwichtige leeftijdsopbouw binnen het korps na te streven. De personele aanvulling geschiedt daardoor voornamelijk in de jongere leeftijdscategorie. Het vergoedingssys teem voor politiekosten brengt met zich mee dat door deze gang van zaken aanvankelijk voordelige financiële verschillen ontstaan. Met name hierdoor sluit de begroting met een voordelig saldo, dat voorshands zal worden toegevoegd aan het Voorzieningenfonds. De voorgenomen fusie alsmede de intensivering van de regionale samenwerking brengen kosten met zich mee, die op dit moment niet exact te begroten zijn, doch die geen vrijblijvend karakter hebben. Zij komen ten laste van dit fonds. De benodigde investeringen in automatisering alsmede in onderhoud van het hoofdbureau van politie, zullen eveneens uit dit fonds gefinancierd worden nadat het verwachte overschot over het dienstjaar 1990 daaraan is toegevoegd. De organieke sterkte van de gemeentepolitie Leeuwarden bedroeg op 1 juli 1990 exact 200 hoofden, in dit aantal is een tijdelijk (5 jaar) extra contingent vervat van 11,2 hoofden als gevolg van de aanwe zigheid van het asielzoekerscentrum. Bij de korpsleiding wordt ervan uitgegaan dat de laatste sterktever hoging van het korps in het kader van het Project Kwantificering Politiewerk (PKP), ondanks de reorganisatie doorgang vindt. De begrotingen van de parkeerpolitie en de reinigingspolitie zijn als Beleidsplan 1991-1994 2. Be Ieidsvoornemens per hoofdfunctie 23 supplement aan de begroting van de politie toegevoegd. Dit vloeit voort uit de overeenkomst dat de politie de uitvoeringen voor deze onderdelen verzorgt. De begroting van de Brandweer is tevens een supplement van de begroting van de politie, hetgeen voortvloeit uit de overeenkomst dat de politie de middelenfunctie voor de Brandweer uitvoert. Warme Winternacht De laatste drie jaar is tijdens de jaarwisseling de zogenaamde Warme Winternacht georganiseerd. Dit evenement had naast vermindering van het vandalisme in de binnenstad gedurende de jaarwisseling als doel het verbeteren van het imago van Leeuwarden en het bieden van de mogelijkheid aan de bevolking om op een feestelijke wijze elkaar een goed jaar toe te wensen. De afgelopen twee jaar hebben zowel het Rijk als de gemeente 35.000,per jaar beschikbaar gesteld voor dit evenement. Het vuurwerk, kosten rond 25.000,werd door een groot bedrijf gesponsord terwijl de overige kosten ad 30.000,door het midden- en kleinbedrijf en de banken en het verzekeringswezen werden afgedekt. De totale kosten per evenement bedragen rond 125.000,—. Met ingang van 1990 kan niet meer op een bijdrage van het Rijk worden gerekend. Inmiddels is het evenement door alle betrokkenen (Rijk, gemeente en bedrijfsleven) geëvalueerd. De conclusie was dat dit evenement ook in de toekomst moet blijven bestaan. Een aantal vertegenwoor digers van het bedrijfsleven heeft op zich genomen het bedrijfsleven zover te krijgen dat zij willen participeren in de organisatie van dit evenement voor een periode van drie jaar waarbij als tegenprestatie reclamemogelijkheid zou kunnen worden aangeboden. Gedacht wordt aan 20 bedrijven die elk 5.000,bijdragen. Van de gemeente wordt een jaarlijkse bijdrage van 25.000,gevraagd. Een dergelijke bijdrage wordt reëel geacht en geeft op een goede wijze aan dat er ook een gemeentelijk belang bestaat bij de continuering van dit evenement. Wij stellen U voor uit de ruimte voor nieuw beleid 25.000, beschikbaar te stellen ten behoeve van de Warme Winternacht. Uitvoering bestuurlijke preventie van veel voorkomende criminaliteit In het Beleidsplan Veel Voorkomende Criminaliteit, dat door U in maart 1990 is vastgesteld, is de aanbeveling gedaan om enerzijds voorrang te geven aan het opzetten van buurtpreventieprojecten en anderzijds om werkgroepen te formeren die hun aandacht moeten gaan richten op het treffen van delictgewijze, algemene preventie maatregelen. Er zijn inmiddels contacten gelegd met een drietal wijkorganisaties. In twee wijken heeft dat geresulteerd in het vormen van een preventiewerkgroep en in een andere wijk is men bezig met de voorbereiding daartoe. 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 21