25 HOOFDFUNCTIE 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT Algemeen De negatieve gevolgen van de toename van de mobiliteit zijn steeds duidelijker merkbaar in ook de minder verstedelijkte gebieden. Daarbij is niet alleen congestie van belang maar zeker ook de milieubelasting. Wij zullen ons op dit gebied actief opstellen. In de 2e helft van 1991 zal het eindrapport van de Stuurgroep Vervoerregio Friesland aan U worden aangeboden. Dit samen werkingsverband tussen de provincie Friesland, de gemeenten, Rijkswaterstaat, de vervoersbedrijven en de Kamer van Koophandel draagt zorg voor de afstemming van het verkeers- en vervoersbeleid van de regio Friesland. Het eindrapport moet gezien worden als een raamplan, in het kader waarvan concrete uitvoeringsplannen gemaakt worden. Op basis van deze uitvoeringsplannen zal subsidie worden aangevraagd. Op het lokale vlak zullen wij trachten de groei van het autogebruik af te remmen en het gebruik van het openbaar vervoer en fiets te ondersteunen. Het gaat hier om zaken als de mentaliteitsbeïnvloeding van verkeersdeelnemers, de vorm van de verkeersinfrastructuur, de bereikbaarheid van het openbaar vervoer en het parkeerbeleid. Oplossingen zullen steeds getoetst worden aan veiligheidsbelangen, in het bijzonder die van de kwetsbare deelnemers aan het verkeer. De aanleg van rotondes in met name de rondweg zal worden bevorderd, dit ter vermindering van het aantal verkeerslichten. Ten behoeve van de verbetering van de verkeersveiligheid van de langzaam-verkeer-deelnemer, zal de rondweg op meerdere plaatsen worden aangepast. Nader onderzoek zal nog plaatsvinden betreffende de wenselijkheid van de verdubbeling van het aantal rijstroken van de Valeriusstraat. Ook zal nader bezien worden of de aanleg van het stuk noordtangent tussen de Harlingerstraatweg en de Mr. P.J. Troel- straweg noodzakelijk is. Gestreefd zal worden naar een versnelde uitbouw van Rijksweg 31 tot autosnelweg. Gepleit zal worden bij de Minister van Verkeer en Waterstaat om van de spoorlijn Leeuwarden - Zwolle een volwaardige "Eurocity-Intercity" te maken. Tevens zal aangedrongen worden op een snelle verbetering van de spoorlijn Leeuwarden - Groningen op basis van de in 1989 en 1990 verrichte studie "Verbetering spoorlijn Leeuwarden - Groningen". De uitvoering van het beleid betreffende verkeersluwe gebieden (hieronder vallen ook de 30 km zones) wordt onverminderd voortgezet. De inrichting van de straat moet in overeenstemming zijn met de functie en uitnodigen tot het gewenste verkeersgedrag. In de loop van 1991 zullen wij een Beleidsnota Langzaam Verkeer opstellen. Deze nota zal behalve een evaluatie van de bestaande voetgangersvoorzieningen een actualisering van het Fietspadenplan bevatten. Voorts zal in het eerste halfjaar van 1991 een Verkeersveiligheidsno- ta aan U worden voorgelegd. Deze nota heeft betrekking op de Beleidsplan 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 23