32 Verder is er op korte termijn behoefte aan een duidelijk strategisch concept voor de zogenaamde knooppunt-zone, waarin diverse hoogwaardige stedelijke (grotendeels economische) functies zijn samengevoegd en die loopt vanaf Schenkenschans via de Friesland hal, het station en verder tot aan het bedrijventerrein "Hemrik". Het ontwikkelen van een visie voor de knooppunt-zone moet tegelijk gepaard gaan met promotie-activiteiten. Naast voornoemde majeure investeringsprojecten wordt er in het Investeringsplan Economische Voorzieningen nog aandacht besteed aan een aantal andere projecten. Eén van deze projecten is het opzetten van een zogenaamd bio science park. Dit project zal moeten worden opgezet in samenwer king met het bedrijfsleven en kennisinstellingen en zal zich met name moeten richten op startende ondernemers/afgestudeerden die gebruik wensen te maken van de (onderzoeks-)technische- en kennisinfrastructuur van de hogescholen en de aanwezige kennis van het bedrijfsleven. Er wordt ook aandacht gevraagd voor bedrijventerreinen. Niet alleen het opzetten van nieuwe bedrijventerreinen (zoals bij Airport Leeuwarden), maar ook revitalisering van bestaande bedrijventerrei nen is een aandachtspunt voor de gemeente. Op dit gebied zijn er momenteel geen grote knelpunten in Leeuwarden, doch om proble men te voorkomen moeten de terreinen constant getoetst worden aan de huidige eisen en daaraan worden aangepast. Om dit te kunnen realiseren wordt in het plan voorgesteld een Fonds herstructurering bedrijventerreinen in het leven te roepen. Het plan zal aan diverse betrokken partijen worden voorgelegd voor ondersteuning en medefinanciering. Niet alleen de gemeente maar ook derden zullen moeten proberen om c.q. ervan overtuigd worden de gedachtenlijnen uit het plan zich eigen te maken. Daadwerkelijke realisering van de diverse projecten hangt af van de resultaten van nadere haalbaarheidsstudies en van medefinanciering van derden. Aan de hand van de resultaten van de haalbaarheidsstudies zal een nadere prioriteitsbepaling moeten plaatsvinden. Voor de financiering van de studies en de andere eigen gemeentelijke activiteiten, voortvloeiend uit het plan, is door ons een bedrag van 170.000,voor 1991 in het kader van nieuw beleid vrijgemaakt. Voor de specificatie zij verwezen naar Hoofdstuk III, paragraaf 3.3 nieuw beleid. Leeuwarden knooppunt Op 29 mei 1990 heeft de Tweede Kamer besloten om in het kader van de Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening Leeuwarden en Tilburg toe te voegen aan de rij van stedelijke knooppunten. De vele activiteiten die Leeuwarden heeft ondernomen om dit te bereiken, hebben daarmee succes gehad. Hoewel op zich een verheugende zaak dat een scheve situatie alsnog is rechtgezet, betekent deze verlate verwerving van de knooppuntsta- tus dat Leeuwarden ten opzichte van de overige knooppunten een 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 33 achterstand heeft opgelopen van bijna anderhalf jaar. De invulling van de knooppuntstatus is daarom door ons zo snel mogelijk ter hand genomen (zie Hoofdstuk II, hoofdfunctie 8, Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting). Spreiding rijksdiensten Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft zich per 1 oktober 1990 gevestigd in Leeuwarden in het voormalige kantoor van de ZPC aan de Willemskade. Het kantoor zal aan 50 tot 60 mensen werk bieden. De vestiging aan de Willemskade is tijdelijk. Het CJIB zal over enkele jaren onderdak moeten vinden in het nieuwe complex van Justitie aan het Zaailand. Daarnaast is Leeuwarden met Groningen in de race voor de vestiging van het nieuw op te richten Landelijk Dienstverlenend Centrum voor Studie- en Beroepskeuzevoorlichting (LDC). De regering heeft onlangs uitgesproken dat het LDC in een van beide steden zal worden gevestigd. In hoofdfunctie 4, Onderwijs, van dit beleidsplan wordt nader ingegaan op de vestiging van het LDC. De kandidaatstellingen met betrekking tot het ARBO-instituut en een uitvoeringsorganisatie inzake de Nieuwe Werkloosheidswet (NWW) staan nog open. Over de ontwikkelingen met betrekking tot bovenstaande kandidaat stellingen, onderhouden wij regelmatig contacten met de betrokken ministeries c.q. organisaties. Functie 310: Handel en ambacht Verzelfstandiging Frieslandhal Wij hebben het voornemen over te gaan tot privatisering van de Frieslandhal. Een onderzoek is onlangs van start gegaan. Daarbij wordt nagegaan welke toekomstmogelijkheden het complex heeft en welke voor- en nadelen verbonden zijn aan de overdracht aan een derde dan wel of verzelfstandiging, eventueel in een andere rechtsvorm, met behoud van gemeentelijke zeggenschap de voorkeur verdient. Begin 1991 zal een eerste rapportage worden uitgebracht. 310.00 Evenementenhal De ingeslagen weg van het ontwikkelen en organiseren van evene menten in eigen beheer, zal worden voortgezet. Een toename van eigen produkties heeft onder meer tot gevolg dat een aantal evenementen in de verhuursector wat betreft data onder druk komen te staan. Afwegingen van commerciële aard en maatschappelijke functies/importantie spelen hierbij voortdurend een rol. Beleidsplan 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 28