Gemeente Leeuwarden Z het inzichtelijk te houden is gekozen voor de eerste wijze van toerekenen, n.l. 71 hiervoor in aanmerking komende lasten te verdelen over "Algemeen Beheer" van de "corkomende relevante hoofdfunkties bij mijn dienst. Macro-bezien mag deze handelswijze niet tot een uitzetting van lasten leiden, temeer omdat deze lasten vcor de reorganisatie een gedeelte van de kosten van de Algemene dienst vormden. v-2 aan Dienst Stadsbeheer v-3 h opzet van de begroting en de verdere uitwerking is het principe van de 3i;®le kostprijs benadering gehanteerd. In eerste instantie zijn dus de lasten 11 ledig toe- en doorberekend. Hierna heeft een korrektie plaatsgevonden, n.l. voor T bestanddelen die voor de reorganisatie niet een onderdeel van de kostprijs Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Leeuwarden p/a Stadhuis LEEUWARDEN Postbus 20140 8900 HM LEEUWARDEN Amicitia. Nieuweweg la Telefoon: 058-449555 Fax 058-152013 Afdeling: Doorkiesnr.: 058-449... ons kenmerk PZW/YK/5475 onderwerp Begroting 1991/ Beleidsplan 1991-1994- uw brief uw kenmerk Leeuwarden. 17 augustus 1990, Hierbij ontvangt u de konsept-begroting 1991 en het beleidsplan 1991-1994 met bijlagen. Ten aanzien van de begroting en het beleidsplan verdienen de navolgende aspekten enige nadere toelichting. Bij de uitwerking van de konsepten zijn de uitgangspunten gehanteerd, zoals die zn vastgelegd in de onderscheidenlijke stukken, t.w.: - richtlijnennota - verknipping begroting/meerjarenraming - voorjaarsnota 1990. Algemeen: De werkgroep "ombouw begroting 1991" heeft een sterk koördinerende en richtgevende rol vervuld voor de opstelling van de dienstbegroting naar de nieuwe indeling, n.l. naar funktioneel model. Verder kon er tussentijds veel worden afgestemd wat de uniformiteit ten goede is gekomen Vanuit de onderscheidenlijke stukken -waarbij de verknipping van de begrotingen/meerjarenramingen het belangrijkste dokument heeft gevormd- is verder gewerkt om de begroting van de dienst gestalte te geven. In betrekkelijk korte tijd is toch getracht om de begroting in technische zin wat meer "output"-gericht in te kleden. Het resultaat is geweest dat niet alleen de lasten/baten bij de afdelingen en de funkties zijn weergegeven, maar dat tevens is getracht om aktiviteiten in relatie tot kosten te zetten. Op zichzelf genomen is dit nog niet voldoende, doch moet echter gezien worden als een eerste stap. Die stap is gezet, n.l. aktiviteit in relatie tot kosten. Een tweede stap zal moeten zijn: de bepaling van doeltreffend- en doelmatigheid van handelen. Hiervoor dienen in't vervolgt ra jekt kennormen te worden ontwikkeld om dit te kunnen bepalen. In de werkgroep werd t.a.v. de "Algemene bestuurskosten" (zie afsprakenlijst nr. 19A) vastgesteld en ik citeer letterlijk: "Aan de diensten wordt in eerste instantie overgelaten in hoeverre en op welke wijze zij de toegerekende kosten van de algemene dienst willen verdelen over de posten algemeen beheer van de diverse hoofdfunkties of over de andere subfunkties." Einde citaat! bijl.: coll.: -1- rnden Te denken valt voornamelijk aan de lasten van de ondersteunende afdelingen Personeelszaken en Beleid en Juridische zaken. 1 Personeelslasten: De centrale direktieraad heeft in zijn vergadering van 2 mei 31op grond van de door Bestuurszaken uitgebrachte notitie "Inpassing personeelsbudgetten" (25 april 1990) de budgetten definitief toebedeeld. Het personeelsbudget voor mijn dienst voor 1991 werd (ekskl. de kosten van bovenformatieven en voormalig personeel) vastgesteld op f 12.115.000, Dit budget dient te worden gekorrigeerd met de in het beleidsplan 1990-1994 opgenomen bezuinigingen in't kader van herwaarderingen en op grond van enkele in 1989 voor- gestelde- en goedgekeurde beleidswijzigingen, t.w.: vermindering formatiesterkte van de/het afdeling/buro: - ontwerp 026 - uitvoering groen (uitbesteding) -/- 2,53 - buro afvalstoffen invoering cocons) -/- 0,30 - buro straatvegen, ontsmettingen en kolken (mechanisering handveegdienst) -/- 1,00 -/- 4,09 FTE -/- 182.000,— 11 .933.000,— Verdeling incidentele ruimte 1991 160.000, over de diensten, is: 30.000, 11.963.000,— Bovenf ormat i even - M. Vos/J. Veninga t.l.v. fonds (subfunktie 922.7) 87.000, - E. Veenstra (Weg- en Waterbouw) t.l.v. onderhoudsbudget 1991 48.000,135.000, 12.098.000,— Kosten voormalig personeel 1991 198.000, Theoretisch max. toegestaan budget (inkl. bovenformatieven en kosten voormalig personeel) 1991 12.296.000, Op basis van dit uitgangspunt is de formatieve sterkte voor 1991 bepaald op 238,15 fte (zie bijlage 2- B2-Staat). Bij de bepaling van de maximale personeelsbezetting hebben 2 faktoren een rol van betekenis gespeeld, t.w.: -a het taakstellende aspekt in relatie tot het theoretisch maximaal toegestaan budget en -b het aspekt "onderuitputting". ad. a. Maximalisering van het budget heeft tot gevolg gehad dat de in eerste instantie toegestane bezetting struktureel is aangepast en afgestemd op het "plafond" bedrag.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 298