44
waarbij 5 langdurig werklozen als schoolassistent/conciërge zijn
aangesteld bij een tiental openbare basisscholen. Het project wordt
in het najaar van 1990 geëvalueerd. Deze evaluatie dient er toe om
de eerder door het onderwijsveld vastgestelde behoefte aan een
dergelijke functionaris te onderzoeken en met de uitkomsten ervan
eventueel het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen te
benaderen met het verzoek mogelijkheden te geven tot aanstelling
van conciërges op basisscholen. Een vervolg van het project in de
vorm van aanstelling van schoolassistenten/conciërges in het kader
van de banenpools wordt nader onderzocht.
Tijdens het schooljaar 1989-1990 heeft in samenwerking met de
DGGD en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voor het
openbaar primair onderwijs een onderzoek plaatsgevonden naar de
kwaliteit van de schoonmaakwerkzaamheden op de scholen. De
resultaten van het onderzoek zullen wij de Raadsadviescommissie
Onderwijs en Samenlevingszaken doen toekomen.
Op het terrein van het beheer van de schoolgebouwen is het
experiment zelfbeheer aan een 11-tal openbare scholen voor primair
onderwijs gaande. Naar het zich nu laat aanzien zal integrale
invoering van dit besturingsmechanisme niet vóór 1 januari 1992
kunnen plaatsvinden.
Functie 430/431: Speciaal Onderwijs
Per augustus 1991 worden de rijksfaciliteiten voor de samenwerking
van de Prof. Grewelschool en de Trilker met een aantal reguliere
basisscholen beëindigd. Het project moet dan worden voortgezet
onder de nieuwe regelgeving voor Samenwerkingsverbanden Speciaal
Onderwijs/Basisonderwijs. Een van de gevolgen zal zijn dat het
geheel van personele faciliteiten aanzienlijk wordt verminderd.
Niettemin zullen wij er naar streven de reeds opgebouwde samen
werking voort te zetten.
Een gelijksoortig samenwerkingsverband is inmiddels gestart in het
voortgezet onderwijs. Hierin wordt geparticipeerd door een tiental
scholen uit de gemeente Leeuwarden. Ook in het protestants
christelijk onderwijs zijn dergelijke samenwerkingsverbanden in
provinciaal verband tot stand gekomen.
Als nadere uitwerking van de Beleidsnota voor het Openbaar
Speciaal Onderwijs zullen wij U voorstellen om per 1 augustus 1991
tot fusie van de Trilker en de VSO-school over te gaan, waardoor
er twee openbare scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs
ontstaan met een deels gelijk, maar deels ook gespecialiseerd
onderwijsprofiel.
Als vervolg op de beleidsnotitie "Onderwijs en Vorming aan oud
leerlingen Speciaal onderwijs" is een halfjaarlijks overleg tot stand
gekomen tussen scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en
aansluitende onderwijsvoorzieningen voor oud-leerlingen speciaal
onderwijs. Het overleg is gericht op informatie-overdracht en
afstemming van programma's, alsmede de bevordering van de
deelname van oud-leerlingen aan vervolgstudie en -vorming.
Beleidsplan
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
45
Functie 440: Voortgezet Onderwijs
De ontwikkelingen in Leeuwarden
In december 1988 heeft U ingestemd met ons voorstel te streven
naar de vorming van een, twee of drie brede scholengemeenschap
pen. Een situatie die zou moeten worden bereikt door een herstruc
turering van het openbaar, het algemeen-bijzonder en het r.k.
voortgezet onderwijs. Daarbij heeft U ons de opdracht gegeven een
onderzoek te laten instellen naar de haalbaarheid en de consequenties
van een en ander. Bedoeld onderzoek is in de periode juni 1989 -
juni 1990 uitgevoerd door het onderzoeksbureau Educatief Centrum
Noord (ECN). De eindrapportage is in juni 1990 verschenen en aan
U ter hand gesteld. Voorts is de rapportage ter beschikking gesteld
aan de betrokken schoolbesturen en scholen en in verkorte vorm aan
het voltallige personeel van de openbare scholen voor voortgezet
onderwijs. Onlangs hebben na de zomervakantie enkele voorlich
tingsbijeenkomsten plaatsgevonden. Gelet op de belangen die in het
geding zijn streven wij ernaar dat in het voorjaar 1991 duidelijkheid
bestaat ten aanzien van de bereidheid van besturen en scholen om
aan de vorming van brede scholengemeenschappen mee te werken.
De positie van met name het l.b.o. maakt het ook noodzakelijk dat
die duidelijkheid dan bestaat, omdat langer uitstel van de besluitvor
ming tot het verdwijnen van bepaalde vormen van het l.b.o. kan
leiden. De positie van de gemeentelijke LEAO verdient in dit
verband bijzondere aandacht. Via de Commissie Onderwijs en
Samenlevingszaken zult U over de verdere ontwikkelingen worden
geïnformeerd. In het voorjaar van 1991 zal U een definitief
herstructureringsvoorstel ter goedkeuring worden voorgelegd.
Gelet op het vorenstaande hebben wij besloten het herstructurerings
proces mede te laten begeleiden en coördineren door een onafhanke
lijk van de betrokken partijen opererende instelling. Naast het
begeleiden van het fusieproces zal deze instelling ook belast worden
met ondersteunende werkzaamheden met betrekking tot de invoering
van de basisvorming. Wij stellen U voor uit de ruimte voor nieuw
beleid een bedrag van 60.000,beschikbaar te stellen ten behoeve
van het projectmanagement herstructurering voortgezet onderwijs.
Ondanks het onderzoek van het ECN zijn in het schooljaar 1989-
1990 verschillende fusiebewegingen ontstaan. Het gaat daarbij om de
oriënterende besprekingen tussen de SSG en de mavo-Nijlan, de
fusie tussen de Bakkerij- en Horecavakschool en de l.m.o.-afdeling
van het Middelsee College en de bestuurlijke fusie tussen de
Technische School Leeuwarden, de Technische School Potmarge en
de Wikel per 1 januari 1990. Voorts bent U op 12 maart 1990
akkoord gegaan met het overnemen per 1 mei 1990 van de RSG
van het Rijk.
Na de fusie per 1 augustus 1990 met de gemeentelijke Perkmavo kan
thans worden gesproken van het Slauerhoff College, Gemeentelijke
Scholengemeenschap voor mavo, havo en atheneum.
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie