44 waarbij 5 langdurig werklozen als schoolassistent/conciërge zijn aangesteld bij een tiental openbare basisscholen. Het project wordt in het najaar van 1990 geëvalueerd. Deze evaluatie dient er toe om de eerder door het onderwijsveld vastgestelde behoefte aan een dergelijke functionaris te onderzoeken en met de uitkomsten ervan eventueel het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen te benaderen met het verzoek mogelijkheden te geven tot aanstelling van conciërges op basisscholen. Een vervolg van het project in de vorm van aanstelling van schoolassistenten/conciërges in het kader van de banenpools wordt nader onderzocht. Tijdens het schooljaar 1989-1990 heeft in samenwerking met de DGGD en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voor het openbaar primair onderwijs een onderzoek plaatsgevonden naar de kwaliteit van de schoonmaakwerkzaamheden op de scholen. De resultaten van het onderzoek zullen wij de Raadsadviescommissie Onderwijs en Samenlevingszaken doen toekomen. Op het terrein van het beheer van de schoolgebouwen is het experiment zelfbeheer aan een 11-tal openbare scholen voor primair onderwijs gaande. Naar het zich nu laat aanzien zal integrale invoering van dit besturingsmechanisme niet vóór 1 januari 1992 kunnen plaatsvinden. Functie 430/431: Speciaal Onderwijs Per augustus 1991 worden de rijksfaciliteiten voor de samenwerking van de Prof. Grewelschool en de Trilker met een aantal reguliere basisscholen beëindigd. Het project moet dan worden voortgezet onder de nieuwe regelgeving voor Samenwerkingsverbanden Speciaal Onderwijs/Basisonderwijs. Een van de gevolgen zal zijn dat het geheel van personele faciliteiten aanzienlijk wordt verminderd. Niettemin zullen wij er naar streven de reeds opgebouwde samen werking voort te zetten. Een gelijksoortig samenwerkingsverband is inmiddels gestart in het voortgezet onderwijs. Hierin wordt geparticipeerd door een tiental scholen uit de gemeente Leeuwarden. Ook in het protestants christelijk onderwijs zijn dergelijke samenwerkingsverbanden in provinciaal verband tot stand gekomen. Als nadere uitwerking van de Beleidsnota voor het Openbaar Speciaal Onderwijs zullen wij U voorstellen om per 1 augustus 1991 tot fusie van de Trilker en de VSO-school over te gaan, waardoor er twee openbare scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs ontstaan met een deels gelijk, maar deels ook gespecialiseerd onderwijsprofiel. Als vervolg op de beleidsnotitie "Onderwijs en Vorming aan oud leerlingen Speciaal onderwijs" is een halfjaarlijks overleg tot stand gekomen tussen scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en aansluitende onderwijsvoorzieningen voor oud-leerlingen speciaal onderwijs. Het overleg is gericht op informatie-overdracht en afstemming van programma's, alsmede de bevordering van de deelname van oud-leerlingen aan vervolgstudie en -vorming. Beleidsplan 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 45 Functie 440: Voortgezet Onderwijs De ontwikkelingen in Leeuwarden In december 1988 heeft U ingestemd met ons voorstel te streven naar de vorming van een, twee of drie brede scholengemeenschap pen. Een situatie die zou moeten worden bereikt door een herstruc turering van het openbaar, het algemeen-bijzonder en het r.k. voortgezet onderwijs. Daarbij heeft U ons de opdracht gegeven een onderzoek te laten instellen naar de haalbaarheid en de consequenties van een en ander. Bedoeld onderzoek is in de periode juni 1989 - juni 1990 uitgevoerd door het onderzoeksbureau Educatief Centrum Noord (ECN). De eindrapportage is in juni 1990 verschenen en aan U ter hand gesteld. Voorts is de rapportage ter beschikking gesteld aan de betrokken schoolbesturen en scholen en in verkorte vorm aan het voltallige personeel van de openbare scholen voor voortgezet onderwijs. Onlangs hebben na de zomervakantie enkele voorlich tingsbijeenkomsten plaatsgevonden. Gelet op de belangen die in het geding zijn streven wij ernaar dat in het voorjaar 1991 duidelijkheid bestaat ten aanzien van de bereidheid van besturen en scholen om aan de vorming van brede scholengemeenschappen mee te werken. De positie van met name het l.b.o. maakt het ook noodzakelijk dat die duidelijkheid dan bestaat, omdat langer uitstel van de besluitvor ming tot het verdwijnen van bepaalde vormen van het l.b.o. kan leiden. De positie van de gemeentelijke LEAO verdient in dit verband bijzondere aandacht. Via de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken zult U over de verdere ontwikkelingen worden geïnformeerd. In het voorjaar van 1991 zal U een definitief herstructureringsvoorstel ter goedkeuring worden voorgelegd. Gelet op het vorenstaande hebben wij besloten het herstructurerings proces mede te laten begeleiden en coördineren door een onafhanke lijk van de betrokken partijen opererende instelling. Naast het begeleiden van het fusieproces zal deze instelling ook belast worden met ondersteunende werkzaamheden met betrekking tot de invoering van de basisvorming. Wij stellen U voor uit de ruimte voor nieuw beleid een bedrag van 60.000,beschikbaar te stellen ten behoeve van het projectmanagement herstructurering voortgezet onderwijs. Ondanks het onderzoek van het ECN zijn in het schooljaar 1989- 1990 verschillende fusiebewegingen ontstaan. Het gaat daarbij om de oriënterende besprekingen tussen de SSG en de mavo-Nijlan, de fusie tussen de Bakkerij- en Horecavakschool en de l.m.o.-afdeling van het Middelsee College en de bestuurlijke fusie tussen de Technische School Leeuwarden, de Technische School Potmarge en de Wikel per 1 januari 1990. Voorts bent U op 12 maart 1990 akkoord gegaan met het overnemen per 1 mei 1990 van de RSG van het Rijk. Na de fusie per 1 augustus 1990 met de gemeentelijke Perkmavo kan thans worden gesproken van het Slauerhoff College, Gemeentelijke Scholengemeenschap voor mavo, havo en atheneum. 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 35