46 Met ingang van het schooljaar 1990-1991 is een schakelklas voor allochtonen gestart aan de Wissesdwingermavo; er zijn thans 42 leerlingen ingeschreven, verdeeld over drie groepen. De doelgroep van deze Internationale Schakel Klas (ISK) vormt de groep niet- Nederlandstalige leerlingen van 12 tot 17 jaar, die in principe nog doorstromingsmogelijkheden heeft naar het voortgezet onderwijs. Rondom deze ISK functioneert een begeleidingsgroep waarin vertegenwoordigd zijn; de ISK-school, scholen waarnaar doorstro ming moet plaatsvinden, andere instellingen die zich met onderwijs aan anderstaligen bezighouden, het GCO en het bevoegd gezag. Nu de overname van de RSG en de fusie met de openbare Perk- mavo een feit is, vraagt de huisvesting van het aldus gevormde Slauerhoff College aandacht. Hoewel het geven van onderwijs in verschillende gebouwen niet een onmogelijkheid is, moet deze situatie toch als minder ideaal worden gekwalificeerd. Wij hebben de Minister van Onderwijs en Wetenschappen daarom verzocht de uitbreiding van het gebouw aan de Douwe Kalmaleane 2 in verband met de afstoting van de dislokatie aan de Haydnstraat 2 te doen opnemen in het Investeringsprogramma V.O. voor de jaren 1991 t/m 1995. In het Beleidsplan 1990-1994 hebben wij U op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen in het middelbaar beroepsonderwijs. De herstructurering in het m.b.o. heeft geresulteerd in de oprichting per 1 augustus 1990 van het Friesland College waarin zijn opgegaan: a. het Middelsee College (m.m.o., m.e.a.o., havo/m.b.o.); b. KMBO (volle-tijd) Streekschool Friesland (deeltijd blijft bij Streekschool); c. Middelbare Technische School; d. School voor laboratoriumpersoneel (m.b.o.); e. De Esken, School voor m.d.g.o. en leerlingenstelsels; fMiddelbare School voor Scheepswerktuigkundigen te Harlingen. Het Friesland College streeft naar een concentratie van de huisves ting, waarbij het oog is gevallen op de gebouwen aan de Julianalaan, Antillenweg, Cura<;aostraat, Celsiusweg en Hempenserweg. Deze herschikking van de huisvesting moet in samenhang met de huisves tingsbehoeften van het hoger en middelbaar agrarisch onderwijs en het christelijk m.b.o. worden gezien. In het kader van de SVM-operatie in het m.b.o. zal ten behoeve van het christelijk m.b.o.-college waarin opgenomen De Bongert en De Zwettepoort nieuwbouw worden gerealiseerd. Een en ander heeft het vrijkomen van een aantal gebouwen tot gevolg (waar onder lokatie Julianalaan). Daarom zijn deze instituten betrokken bij de herschik king van de huisvesting van het m.b.o. in z'n totaliteit. De basisvorming Op 27 maart 1990 is het ontwerp van de Nota van wijziging op het wetsvoorstel basisvorming gepubliceerd. In vergelijking met het eerdere wetsvoorstel zijn met name de volgende wijzigingen 1991-1994 2. Be Ieidsvoornemens per hoofdfunctie 47 opvallend: - het wetsontwerp voorbereidend beroepsonderwijs is teruggenomen en wordt in het wetsvoorstel basisvorming geïntegreerd; - de 14 vakken in de basisvorming worden op één niveau gegeven; - de eindtermen vervallen; daarvoor in de plaats komen "kerndoe len" die globaal geformuleerd worden; - de vrije ruimte wordt beperkt; van de vrije ruimte van 20% dient de helft ten dienste te staan van de 14 vakken in de basisvor ming; - het aantal wekelijkse lesuren wordt verhoogd van 30 naar 32; - er worden mogelijkheden gecreëerd voor het vormen van nevenvestigingen in plattelandsgebieden; - de bestaande opheffingsnormen worden verhoogd tot onder andere 240 leerlingen voor een categoriale school. Ook na het verschijnen van de Nota van wijziging blijven verschil lende onduidelijkheden bestaan. Zo is nog onduidelijk op welke wijze de doorstroming naar de 2e fase van het voortgezet onderwijs wordt geregeld, welke middelen er beschikbaar worden gesteld voor de bij- en nascholing van het personeel en op welke wijze het voorgestelde nevenvestigingenbeleid vorm kan worden gegeven. Belangrijk is ook dat er concreter wordt aangegeven op welke wijze de vorming van brede scholengemeenschappen wordt gestimuleerd. De huidige voorstellen zijn wat dat betreft te globaal en vrij blijvend. De beschikbaar gestelde faciliteiten zijn dermate gering, dat weinig scholen op basis van vrijwilligheid tot de vorming van brede scholengemeenschappen zullen overgaan. De parlementaire behandeling, die voorzien is in het voorjaar van 1991, zal hierover meer duidelijkheid moeten scheppen. Thans wordt op ambtelijk niveau overleg gepleegd met een aantal omliggende gemeenten om na te gaan in hoeverre via samenwerking en/of de vorming van nevenvestigingen het bestaande voorzieningen patroon in het openbaar onderwijs gehandhaafd kan blijven. Ook in VFG-verband en binnen de Regionale Commissie Friesland van het COGVO worden de mogelijkheden daartoe onderzocht. Wij zullen U via de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken van de ontwik kelingen op de hoogte houden. Functie 452: Overig beroepsonderwijs Basiseducatie Sinds 1987 is de Rijksregeling Basiseducatie van kracht. Conform de bepalingen van deze regeling heeft U onlangs het gemeentelijk programma Basiseducatie 1991 vastgesteld. De afgelopen jaren is door het Educatief Beraad en de uitvoerende instelling "Het Baken" intensief gewerkt aan het tot stand brengen van een kwalitatief goed aanbod. Er is daartoe veelvuldig overleg gevoerd met andere instellingen, ondersteuningsinstellingen en de inspectie. 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 36