54 huisvesting tot een besparing op de huisvestingskosten, alsmede tot een vermindering van de overheadkosten kan worden gekomen. Gebleken is echter dat een nieuwe huisvesting alleen mogelijk is door de uitgaven voor deze werksoort aanzienlijk te verhogen. Gegeven dit feit is inmiddels besloten U voor te stellen voorshands van nieuwbouw af te zien en te onderzoeken of een (gefaseerde) fusie tot de mogelijkheden behoort. Het in 1982 ingezette beleid om tot vermindering van individuele lessen te komen ten gunste van het groepsonderwijs, wordt verder voortgezet, zodat meer leerlingen kunnen worden geplaatst. De stagnatie (huisvestingsprobleem) in de uitbouw van de sector lichte muziek (pop- en jazzworkshops, big band) kan door het treffen van specifieke maatregelen deels worden opgeheven, zodat er thans weer sprake is van toename in kwaliteit en groei. In ontwikkeling is een beleid om flexibeler te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen in een veranderende samenleving en te komen tot een meer ondernemingsgerichte cultuur. In 1991 zal ter zake een beleidsnotitie verschijnen. Vooruitlopend op deze notitie wordt het onderwijsbeleid reeds in 1990-1991 bijgesteld (meer presentatie- en produktiegericht, samenspel geïntegreerd in muziek les), de keuzemogelijkheden worden vergroot en een aantal nieuwe (kortlopende) cursussen, gericht op specifieke publieksgroepen zal aan het totaalpakket worden toegevoegd. Voor voorstellen inzake subsidiëring van het onder deze functie vallende vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen wordt verwezen naar het Programma Sociaal-Cultureel Werk 1991. 510.03 Emancipatie-activiteiten In het vorige Collegeprogramma 1986-1990 is het emancipatiebeleid benoemd tot een van de drie absolute hoofdprioriteiten van het gemeentelijk beleid. Hiermee werd tot uitdrukking gebracht dat binnen het gemeentelijk beleid veel waarde wordt toegekend aan de stimulering van het emancipatiebeleid als maatschappelijke ontwik keling en dat daarvoor zoveel mogelijk voorwaarden worden geschapen. Het collegeprogramma is echter aan veranderingen onderhevig onder invloed van tijdsomstandigheden waardoor er verschuivingen kunnen plaatsvinden in de accenten van het gemeentelijk beleid. In het Collegeprogramma 1990-1994 is het emancipatiebeleid niet langer als een van de absolute hoofdprioriteiten aangemerkt. Deze accentverschuiving betekent geenszins dat niet langer prioriteit wordt toegekend aan het emancipatiebeleid en het onderwerp van de politieke agenda verdwijnt. Uit het Collegeprogramma 1990-1994 blijkt dat het beleid ongewijzigd gericht blijft op het doorbreken van de structureel ongelijke machtsposities van mannen en vrouwen. Hierbij gaat het niet alleen om het inhalen van achterstanden door vrouwen, maar ook om het gelijktrekken van fundamenteel ongelijke maatschappelijke posities. Een wezenlijke voorwaarde voor het doorbreken van deze ongelijke machtsverhoudingen is de economi sche zelfstandigheid van vrouwen. In het gemeentelijke beleid zullen 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 55 met name scholing en kinderopvang van groot belang zijn. In hoofdfunktie 4, Onderwijs, wordt nader ingegaan op het onderwerp Onderwijs-emancipatie. Bovendien is er opnieuw een coördinerend wethouder aangewezen die zorgdraagt voor de voortgang van beleidsvoorbereiding en - uitvoering en voor de bewaking van de samenhang tussen de verschillende beleidsonderdelen. Daarnaast zijn alle wethouders op hun eigen terrein verantwoordelijk voor een goede invulling per sector. Uitgangspunten voor het emancipatiebeleid zijn de reeds vastgestelde deelnota's Enge Plekken, Onderwijs-emancipatie, ROV-emancipatie en het personeelsbeleid waarin aan vrouwen bij voldoende geschikt heid voorrang wordt gegeven bij het vervullen van vacatures. Voor beleidsterreinen waarvoor nog geen deelnota emancipatiebeleid is vastgesteld wordt nog beleid geformuleerd. De voorbereiding van de Deelnota Bestrijding Sexueel Geweld bevindt zich in de fase van afronding. In deze nota wordt aandacht besteed aan de thematiek van sexueel geweld in relatie tot de arbeid, de preventie van sexueel geweld waartoe vanuit het onderwijs kan worden bijgedragen en vraagstukken met betrekking tot opvang en hulpverlening enerzijds en de opsporing van daders anderzijds. De nota Bestrijding Sexueel Geweld zal in de eerste helft van 1991 ter vaststelling aan U worden voorgelegd. Bovendien zal in de loop van 1991 de Deelnota Emancipatie-Welzijn ter vaststelling aan U worden voorgelegd. De voorstellen inzake de in 1991 te subsidiëren emancipatie activiteiten zijn als een afzonderlijk onderdeel opgenomen in het Programma Sociaal-Cultureel Werk 1991. 510.04 Ontwikkelingssamenwerking Naast rechtstreekse ondersteuning van een tweetal projecten in Zuid- Amerika in de afgelopen jaren - een vrouwenproject in Peru (Mama Occlo) en een huisvestingsproject in Chili (Taller Norte) - is het gemeentelijk beleid gericht op uitvoering van voorlichtings- en bewustwordingsactiviteiten onder de Leeuwarder bevolking. In maart 1990 is ter intensivering en afstemming van deze activiteiten de Werkgroep Voorlichting en Bewustwording ingesteld. Om de voorlichting aan de Leeuwarder bevolking zoveel mogelijk te verbreden was het de bedoeling naast instellingen die direct bij de ontwikkelingssamenwerking betrokken zijn, ook maatschappelijke groeperingen (kerken, sportorganisaties) te vragen in de werkgroep zitting te nemen. Echter omdat de werkgroep door omstandigheden een wat moeizame start had, is in de vergadering van de Externe Overlegcommissie Ontwikkelingssamenwerking van augustus 1990 besloten voorlopig een ad hoe werkgroep in te stellen. Deze werkgroep heeft een inventarisatie gedaan van activiteiten in de ruimste zin van het woord, die in Leeuwarden plaatsvinden op het terrein van de ontwikkelingssamenwerking. De rapportage van deze 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 41