68
Ster, alsmede de aanleg van het Leeuwarder Bos ter hand genomen.
Tot voor kort werd ervan uitgegaan, dat laatstgenoemd project als
zogenaamd Staatsbos zou kunnen worden aangelegd. In de loop van
1990 werden wij op de hoogte gesteld van het feit, dat zulks niet
het geval zal zijn. De aanleg van het bos, als gemeentelijk project,
vergt ondanks de subsidiemogelijkheden ter zake, een grotere
investering van gemeentezijde dan aanvankelijk verwacht mocht
worden. In overleg met de betrokken overheden beraden wij ons
thans op de ontstane problematiek, waarbij onder meer onderzocht
wordt of een vorm van fasering een oplossing ter zake kan bieden.
Verwacht mag worden dat deze plannen in de eerste maanden van
1991 ter vaststelling aan U kunnen worden voorgelegd.
Hierbij dient nog te worden opgemerkt, dat indien overeenkomstig
de verwachtingen in de kosten van uitvoering van genoemde plannen
een EG-bijdrage op grond van de zogenaamde 5b-doelstelling wordt
verkregen, van de gemeente de eerstkomende jaren een extra
financiële inspanning zal worden gevraagd. Aan het verlenen van
genoemde bijdrage is namelijk de voorwaarde verbonden, dat de
verkregen middelen in een periode van 3 tot 4 jaar dienen te
worden besteed. Gelet hierop stellen wij U voor de storting in de
stelpost recreatieve voorzieningen, die thans de mogelijkheid biedt
een jaarlijkse investering van 500.000,te realiseren, voor de
komende beleidsperiode jaarlijks te verhogen met 50.000,
waardoor de investeringsruimte wordt verdubbeld. Duidelijk is wel
dat de thans gereserveerde middelen op de stelpost "recreatieve
voorzieningen" hiertoe niet toereikend zullen zijn. Zodra hieromtrent
meer bekend is, zullen wij U nader informeren.
Ten aanzien van de verdere uitwerking van het Investeringsplan
Recreatieve Voorzieningen, dient nog het volgende te worden
opgemerkt.
Genoemd plan is een belangrijke bouwsteen geweest voor de
opstelling van het onderdeel recreatie in de Nota Stadsgewest
Leeuwarden. Zodra deze nota door zowel de betrokken gemeenten
als het provinciaal bestuur is aanvaard, zal een nog in te stellen
provinciaal coördinatieplatform de concretisering van (delen van) de
nota ter hand nemen. De uitwerking van de zogenaamde blauwe
(natte) zone vormt zowel voor de ontwikkeling van de watersport als
de natuurontwikkeling in het stadsgewest een belangrijk deelplan.
Ten slotte dient nog te worden opgemerkt dat, zoals reeds is
gememoreerd onder het punt zwembaden (530.03/04), wij het van
bijzonder groot belang achten dat de Stichting Otterstation onlangs
gekozen heeft voor de vestiging van het otter(fok)station in het
Kleine Wielengebied. Naast het fokken van otters zal het Ottercen
trum een belangrijke natuureducatieve functie hebben, waar jaarlijks
een groot aantal bezoekers mogen worden verwacht. Te zamen met
de vestiging van het hoofdkantoor van It Fryske Gea in dit gebied
van waaruit natuurwandelingen in het Grote Wielengebied (Koe
koekspetten) kunnen worden georganiseerd en de nog aan te leggen
golfbaan die een onderdeel vormt van het herinrichtingsplan, vormen
de voornoemde vestigingen een belangrijke impuls voor de recrea
tieve en toeristische aantrekkingskracht van het gehele gebied.
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
69
560.2 Ligplaatsenbeleid
Wij hebben aan U een nieuwe havengeldverordening voorgelegd. In
hetzelfde voorstel hebben wij U een wijziging van de tarieven van
de havengelden voorgelegd. Daarbij zijn de havengelden voor de
woonschepen gefaseerd aangepast. In de eerste fase zullen de
tarieven voor de woonschepen met 20% toenemen. Dan is het
kostendekkingspercentage voor die categorie schepen in 1991
ongeveer 80%.
Voorts zullen de reeds eerder gemaakte kosten, zoals die van de
toiletvoorzieningen in de Prinsentuin, alsnog in de tarieven meegeno
men worden en gefaseerd worden doorberekend. Wij onderzoeken
overigens de mogelijkheid de toiletvoorzieningen aldaar uit te
breiden met een gebouwtje aan de Noordersingel. Tevens overwegen
wij ligplaatsen bij de Prinsentuin ter beschikking te stellen voor de
"Bruine Zeilvaart" gedurende de winterperiode.
Nu de tarieven voor havengelden gewijzigd zullen worden, kunnen
wij de Ligplaatsenverordening Friesland ten uitvoer brengen. Tot
nu toe wordt alleen toezicht gehouden op de uitvoering van de
gemeentelijke verordening.
Tevens zal in verband met de uitvoering van de genoemde Ligplaat
senverordening een ligoever worden gecreëerd aan het Vliet.
Wij zijn overigens van plan het toezicht op de naleving van de
gestelde regels met betrekking tot het ordelijk houden van de kades
te intensiveren.
De verplaatsing van de bewoners van woonschepen aan het Bis
schopsrak zal naar wij aannemen in 1991 zijn beslag krijgen.
560.06 Toerisme
In de notitie "Aanzet tot toeristisch beleid" is een aantal concrete
suggesties uitgewerkt, die er mede toe moeten leiden, dat Leeuwar
den zich als toeristenstad nadrukkelijker profileert. Wij zullen trach
ten in het komende jaar een aantal suggesties te verwerkelijken. Een
eerste stap om te komen tot de vorming van een (coördinerend)
Overlegplatform Toerisme, waarin overheid en bedrijfsleven
participeren, is reeds gezet. Een dergelijk platform zal naast de
coördinatie van bestaande activiteiten eveneens een impuls kunnen
geven aan de opzet van nieuwe toeristische activiteiten. Ter
stimulering en activering van nieuwe activiteiten achten wij het van
belang dat een gemeentelijk stimuleringsfonds toerisme wordt
ingesteld om de mogelijkheid te openen een startsubsidie te verle
nen voor nieuwe initiatieven. Concrete voorstellen zullen zo spoedig
mogelijk aan U worden voorgelegd. Wij stellen U voor uit de ruimte
voor nieuw beleid een éénmalige storting van 200.000,in dit
fonds te doen, ervan uitgaande dat het bedrijfsleven bereid
gevonden zal worden in de toekomst bedoeld stimuleringsfonds mede
op peil te houden.
De concretisering van het toeristisch beleid, het leveren van
ambtelijke ondersteuning aan het in te stellen toeristisch platform
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie