78
de komende beleidsperiode de reorganisatie in alle geledingen door
te voeren.
611.03 Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening-Friesland
De afgelopen jaren heeft het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid aan het CBB—F additionele cursusplaatsen toegewe
zen, waardoor het CBB-F in staat werd gesteld de activiteiten verder
uit te breiden en te spreiden. Deze additionele scholingsplaatsen
worden gefinancierd door het Rijk uit de Meerjarenraming Additio
nele Scholing. Zoals bekend is de Stichting Friesland Opleidingen
opgericht ten behoeve van de uitvoering van de extra scholings- en
vormingsactiviteiten door het CBB-F.
Het Centraal Bestuur Arbeidsvoorziening i.o. (CBA) heeft in mei
1990 besloten om de additionele cursusplaatsen voor de komende
vier jaar voor financiering te garanderen bij de CBB's. Daarmee
zullen de additionele plaatsen worden omgezet in structurele
cursusplaatsen. Inzake deze toegezegde omzetting van de betrokken
70 plaatsen bij het CBB-F zijn wij in overleg met het Regionaal
Bestuur Arbeidsvoorziening i.o. (RBA).
Het CBB-F zal een duidelijke positie krijgen bij de activiteiten in
het kader van sociale vernieuwing, gezien de doelgroepen waar de
sociale vernieuwing op is gericht, de banenpool en de nog te starten
JWG.
611.04 Sociaal-cultureel werk in het kader van werkgelegenheid
Een van de maatregelen om tot de door U in het kader van de
herwaarderingsoperatie 1989-1993 vastgestelde bezuiniging van
100.000,per jaar op de uitgaven voor Projecten Mensen Zonder
Werk te komen, is de sluiting van één van de houtwerkplaatsen in
Leeuwarden, namelijk of die bij het Jeugd- en Jongerencentrum
't Vliet of die bij het Jongeren Ontmoetingscentrum Leeuwarden
(JOL) per 1 januari 1991. Het resultaat van de besluitvorming over
welke houtwerkplaats zal worden gesloten zal worden verwerkt in
de Nadere Standpuntbepaling behorende bij het ontwerp-Programma
Sociaal-Cultureel Werk 1991.
De plannen van het kabinet aangaande sociale vernieuwing zullen
ongetwijfeld ook binnen deze werksoort voelbaar worden. De
concrete gevolgen hiervan voor de Rijksbijdrage op grond van
artikel 36 van de WWV en daarmee voor de bijdrage van de
gemeente voor de Projecten voor Mensen Zonder Werk zijn echter
op het moment van de samenstelling van dit beleidsplan nog niet te
overzien.
Wel is duidelijk geworden dat als gevolg van een lagere Rijksbijdra-
ge op grond van artikel 36 WWV en bovengenoemde herwaardering
van 100.000,rekening zal moeten worden gehouden met
bezuinigingen binnen deze werksoort.
Beleidsplan
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
B e I e
79
611.05 Overige werkgelegenheid
Evenals voorgaande jaren blijft het werkgelegenheidsbeleid onver
minderd gericht op enerzijds werkgelegenheidsbevordering en
anderzijds werkloosheidsbestrijding waarbij speciale aandacht voor
achterstandsgroepen.
Door de nauwe relatie en onderlinge verwevenheid met het beleid
ten aanzien van de sociale vernieuwing, is aan het werkgelegenheids
beleid een nieuwe dimensie toegevoegd. De uitgangspunten zoals
neergelegd in de door U in 1985 vastgestelde Nota Werkgelegenheid
en het Collegeprogramma 1990-1994 fungeren als basis van het te
voeren beleid. De uitwerking hiervan in concrete activiteiten wordt
jaarlijks aan U voorgelegd door middel van activiteitenprogramma's.
Een aantal activiteiten zal hieronder nader worden belicht. Voor een
overzicht van de ontwikkeling van de werkloosheid en werkgelegen
heid verwijzen wij U naar Bijlage A.
Het ligt overigens in ons voornemen begin 1991 een voorstel te
ontwikkelen ten einde een grotere samenhang te realiseren met
betrekking tot de door de gemeente gesubsidieerde Projecten voor
Mensen Zonder Werk en het Werkgelegenheidsfonds, onderdeel
Banenplannen. Hierbij zal ook aandacht worden besteed aan de
relatie met de Stichting Banenpool Leeuwarden.
Jeugdwerkloosheid
Vanaf 1987 neemt Leeuwarden deel aan de Tijdelijke Voorziening
gemeentelijke werkgelegenheidsinitiatieven voor Jongeren (TVJ), de
voorloper van het landelijk in te voeren Jeugdwerkgarantieplan. De
tijdelijke voorziening is inmiddels al een aantal malen verlengd
vanwege herhaaldelijk uitstel van de invoering van de definitieve
Jeugdwerkgarantiewet. Gezien de goede ervaringen met de TVJ en
het relatief omvangrijke bereik ervan (gemiddeld 70 deelnemers per
maand), hebben wij steeds gebruik gemaakt van de verlengingen. De
beoogde invoeringsdatum van de Jeugdwerkgarantiewet is nu naar
verwachting 1 april 1991.
Wij zullen U over de verdere ontwikkelingen met betrekking tot de
invoering van en deelname aan het Jeugdwerkgarantieplan tijdig
informeren. De uitvoering van deze wet zal worden ondergebracht
bij de Stichting Banenpool Leeuwarden, wat een éénmalige investe
ring vraagt van 75.000,
Langdurige werkloosheid
Ter bestrijding van de langdurige werkloosheid worden diverse
inspanningen verricht en plannen ontwikkeld. Belangrijk in dit kader
zijn de zogenaamde heroriënteringsgesprekken met langdurig
werklozen, waartoe zoals bekend een samenwerkingsovereenkomst is
gesloten tussen de gemeente Leeuwarden en het Gewestelijk
Arbeidsbureau Leeuwarden.
Uit een rapportage van laatstgenoemde instantie blijkt dat in het
d s p I 8 n
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie