78 de komende beleidsperiode de reorganisatie in alle geledingen door te voeren. 611.03 Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening-Friesland De afgelopen jaren heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan het CBB—F additionele cursusplaatsen toegewe zen, waardoor het CBB-F in staat werd gesteld de activiteiten verder uit te breiden en te spreiden. Deze additionele scholingsplaatsen worden gefinancierd door het Rijk uit de Meerjarenraming Additio nele Scholing. Zoals bekend is de Stichting Friesland Opleidingen opgericht ten behoeve van de uitvoering van de extra scholings- en vormingsactiviteiten door het CBB-F. Het Centraal Bestuur Arbeidsvoorziening i.o. (CBA) heeft in mei 1990 besloten om de additionele cursusplaatsen voor de komende vier jaar voor financiering te garanderen bij de CBB's. Daarmee zullen de additionele plaatsen worden omgezet in structurele cursusplaatsen. Inzake deze toegezegde omzetting van de betrokken 70 plaatsen bij het CBB-F zijn wij in overleg met het Regionaal Bestuur Arbeidsvoorziening i.o. (RBA). Het CBB-F zal een duidelijke positie krijgen bij de activiteiten in het kader van sociale vernieuwing, gezien de doelgroepen waar de sociale vernieuwing op is gericht, de banenpool en de nog te starten JWG. 611.04 Sociaal-cultureel werk in het kader van werkgelegenheid Een van de maatregelen om tot de door U in het kader van de herwaarderingsoperatie 1989-1993 vastgestelde bezuiniging van 100.000,per jaar op de uitgaven voor Projecten Mensen Zonder Werk te komen, is de sluiting van één van de houtwerkplaatsen in Leeuwarden, namelijk of die bij het Jeugd- en Jongerencentrum 't Vliet of die bij het Jongeren Ontmoetingscentrum Leeuwarden (JOL) per 1 januari 1991. Het resultaat van de besluitvorming over welke houtwerkplaats zal worden gesloten zal worden verwerkt in de Nadere Standpuntbepaling behorende bij het ontwerp-Programma Sociaal-Cultureel Werk 1991. De plannen van het kabinet aangaande sociale vernieuwing zullen ongetwijfeld ook binnen deze werksoort voelbaar worden. De concrete gevolgen hiervan voor de Rijksbijdrage op grond van artikel 36 van de WWV en daarmee voor de bijdrage van de gemeente voor de Projecten voor Mensen Zonder Werk zijn echter op het moment van de samenstelling van dit beleidsplan nog niet te overzien. Wel is duidelijk geworden dat als gevolg van een lagere Rijksbijdra- ge op grond van artikel 36 WWV en bovengenoemde herwaardering van 100.000,rekening zal moeten worden gehouden met bezuinigingen binnen deze werksoort. Beleidsplan 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie B e I e 79 611.05 Overige werkgelegenheid Evenals voorgaande jaren blijft het werkgelegenheidsbeleid onver minderd gericht op enerzijds werkgelegenheidsbevordering en anderzijds werkloosheidsbestrijding waarbij speciale aandacht voor achterstandsgroepen. Door de nauwe relatie en onderlinge verwevenheid met het beleid ten aanzien van de sociale vernieuwing, is aan het werkgelegenheids beleid een nieuwe dimensie toegevoegd. De uitgangspunten zoals neergelegd in de door U in 1985 vastgestelde Nota Werkgelegenheid en het Collegeprogramma 1990-1994 fungeren als basis van het te voeren beleid. De uitwerking hiervan in concrete activiteiten wordt jaarlijks aan U voorgelegd door middel van activiteitenprogramma's. Een aantal activiteiten zal hieronder nader worden belicht. Voor een overzicht van de ontwikkeling van de werkloosheid en werkgelegen heid verwijzen wij U naar Bijlage A. Het ligt overigens in ons voornemen begin 1991 een voorstel te ontwikkelen ten einde een grotere samenhang te realiseren met betrekking tot de door de gemeente gesubsidieerde Projecten voor Mensen Zonder Werk en het Werkgelegenheidsfonds, onderdeel Banenplannen. Hierbij zal ook aandacht worden besteed aan de relatie met de Stichting Banenpool Leeuwarden. Jeugdwerkloosheid Vanaf 1987 neemt Leeuwarden deel aan de Tijdelijke Voorziening gemeentelijke werkgelegenheidsinitiatieven voor Jongeren (TVJ), de voorloper van het landelijk in te voeren Jeugdwerkgarantieplan. De tijdelijke voorziening is inmiddels al een aantal malen verlengd vanwege herhaaldelijk uitstel van de invoering van de definitieve Jeugdwerkgarantiewet. Gezien de goede ervaringen met de TVJ en het relatief omvangrijke bereik ervan (gemiddeld 70 deelnemers per maand), hebben wij steeds gebruik gemaakt van de verlengingen. De beoogde invoeringsdatum van de Jeugdwerkgarantiewet is nu naar verwachting 1 april 1991. Wij zullen U over de verdere ontwikkelingen met betrekking tot de invoering van en deelname aan het Jeugdwerkgarantieplan tijdig informeren. De uitvoering van deze wet zal worden ondergebracht bij de Stichting Banenpool Leeuwarden, wat een éénmalige investe ring vraagt van 75.000, Langdurige werkloosheid Ter bestrijding van de langdurige werkloosheid worden diverse inspanningen verricht en plannen ontwikkeld. Belangrijk in dit kader zijn de zogenaamde heroriënteringsgesprekken met langdurig werklozen, waartoe zoals bekend een samenwerkingsovereenkomst is gesloten tussen de gemeente Leeuwarden en het Gewestelijk Arbeidsbureau Leeuwarden. Uit een rapportage van laatstgenoemde instantie blijkt dat in het d s p I 8 n 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 54